Freelance Cartoonist

Hallo;
Ik wil "freelance mechanisch tekenaar" worden.
Servicebedrijf met één lid (althans in eerste instantie), dat werkt in de vorm van een opdracht voor ontwerpbureaus. Gebied: speciale machine, industrieel product.
Mijn snelle curriculum: 10 jaar geleden heb ik samen met mijn broer een instrumentatiebedrijf opgericht. Hij is de projectleider en de manager.
Om verschillende redenen wil ik met dit project van start gaan (maar op goede voet!).
Na verschillende zoektochten lijkt het mij onmogelijk om als eenvoudige werknemer weer aan het werk te gaan voor een werkgever! Ik heb een zekere onafhankelijkheid geproefd, die wil ik graag behouden!
Maar ik stelde mezelf de volgende vraag:
Wat is het uurtarief? €45 excl. btw/uur , €55 excl. btw/uur?
Zijn er verschillende uurtarieven, afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden?
Kent u zelfstandigen? Lukt het hen om een fatsoenlijk inkomen te verdienen met hun zending?
Wat maakt volgens jou een goede freelancer? Betrouwbare en probleemloze studies achteraf, naleving van leveringstermijnen? .......
Wat is de verantwoordelijkheid van een zelfstandige voor zijn studie? 

Ik stel veel vragen. 
Dank u voor uw antwoorden.

4 likes

Hallo

Ik ben zelfstandige. Ik ben ontwerper, projector-tekenaar, monteur, automatiseringsingenieur, elektricien, kabeloperator, boekhouder, veegmachine... Ik kom hier later op terug.

Ik zal je vragen in volgorde beantwoorden. Uurtarieven, variabel volgens de uit te voeren taken. 42€ voor eenvoudig onderhoud tot 52€ voor ontwerp, ik weet dat ik vrij laag ben in tarieven, maar het bouwt klantloyaliteit op.

Lukt het ons om van de zending te leven? Het hangt allemaal af van je levensstijl, als je in het huis van je ouders woont en groenten uit de tuin eet, zonder vrouw of kinderen, 3 dagen per maand werkt, ben je een rijk man. Om te gillen.

Helaas is de status van zelfstandige een van de meest belaste, ze moeten geloven dat we zwart zijn en dat we een manier hebben om opzij te zetten voor ons pensioen. Persoonlijk verdien ik 10 k€ omzet per maand, belast tegen bijna 60% tussen de URSSAF, RSI, CIPAV ... . Om nog maar te zwijgen van  de inkomstenbelastingen, daar voeg je aan toe, SW-onderhoud, pc-krediet, verzekering, onderlinge verzekering ... . Je ziet dat je niet genoeg over hebt om elke maand naar Ibiza te gaan.

Ik ben al 4 jaar zelfstandig ondernemer en heb ongeveer tien dagen vrij genomen om tussen de 250 en 300 uur per maand te werken.

De slimmeriken die slechts 10k€ hebben berekend met een gemiddelde van 50€ per uur, dat is slechts 200 uur, houden geen rekening met alle uren die niet worden gefactureerd: boekhouding, verkoop, ritten ... .

Wat maakt een goede freelancer? Ja, natuurlijk, betrouwbare studies, maar niet alleen. Je moet een hele goede relatie hebben met klanten, als je een kutkarakter hebt en je luistert niet naar je klant, dan zal het niet blijven duren. Naar mijn mening heb je de grootst mogelijke veelzijdigheid nodig, je moet een manusje van alles zijn en niet slecht op elk gebied. We zijn tenslotte ook geen supermannen, er zijn dingen die we niet weten hoe we moeten doen. Aarzel in dit geval niet om hulp te vragen aan leveranciers, machinisten of anderen. Zij helpen je graag verder en je doet meer ervaring op.

Je moet zo openhartig mogelijk zijn tegen klanten, als ze je een project aanbieden dat je wiebelig vindt, luister dan in eerste instantie, en met diplomatie leg je de problemen uit die ze kunnen tegenkomen en bied je hen indien mogelijk alternatieve oplossingen.

Voor levertijden is het niet zo'n groot probleem als je ze niet respecteert (als het redelijk is), nogmaals, wees gewoon eerlijk tegen de klant, vertel hem wat je problemen heeft bezorgd en vertel hem ook dat je liever een betrouwbaar product levert dan het werk te overhaasten en een twijfelachtig product te leveren.

Voor de verantwoordelijkheid van een zelfstandige voor zijn studie is er een verzekering die u dekt als uw machine een derde partij verwondt. U moet ook in uw algemene verkoopvoorwaarden vastleggen door te specificeren dat het ontwerpbureau een prototype ontwikkelt en dat de klant aan het begin van het ontwerpproces moet aangeven of hij wil dat de machine wordt gecertificeerd als ontwerpingenieur.

Ziezo, ik denk dat dit ertoe zal leiden dat je andere vragen gaat stellen, aarzel niet.

Tot slot, zzp'er zijn brengt inderdaad een zekere vrijheid met zich mee (vrij relatief) maar je moet wel veel uren werken om er goed van te kunnen leven. Ik heb er geen spijt van dat ik mijn eigen bedrijf ben begonnen, maar in 2016 zal ik proberen meer diensten (training, technisch advies, enz.) aan te bieden dan machinestudies. Minder stress en meer belonen)

15 likes

Hallo

Oh ja, ik heb nog genoeg andere vragen! Maar bedankt voor je antwoorden!

Ze bevestigen mijn verlangen om te gaan!

Alles wat je me uitlegt, begrijp ik: ik hou ervan om veelzijdig te zijn, ik begrijp de relatieve vrijheid. Ik heb het vermogen om te werken ontwikkeld: als je samen met je broer een bedrijf opricht, als je industriële apparatuur afsluit, werk je doordeweeks onafgebroken, 's avonds, 's morgens voor vertrek, in het weekend...

Het is over de rechtsvorm dat ik nog steeds vragen stel: EIRL, SARL, overkoepelende onderneming, enz.

Ik ben geïnteresseerd in loonportage omdat het gemakkelijk in te stellen is, niet te veel papierwerk en om het project te testen, lijkt het me goed!

Daarnaast moet je je netwerk ontwikkelen!

Het project dat we samen met mijn broer uitvoerden, begon in een incubator. We werden "in de watten gelegd", begeleid en dat is heel belangrijk! Je hebt een probleem, je praat erover, je hebt niet per se het antwoord, maar erover praten zorgt er al voor dat je naar de oplossing toe gaat.... Hoe kan ik mezelf niet alleen achter mijn pc vinden! Ik moet een netwerk vinden om me bij aan te sluiten. Nou ja, je moet natuurlijk wel klantbezoeken afleggen. Je ontmoet mensen, maar aan je klant ga je je problemen niet aan hem uitleggen!

En eindelijk moet ik mijn eerste klant vinden! Het was belangrijk!

1 like

Hallo projector78,

Van mijn kant heb ik mijn bedrijf in januari 2015 opgericht als freelance ontwerper (metaalbewerking/ketelmakerij/speciale machine) Diploma niveau Ik heb een bac+2 en 8 jaar ervaring in BE. Ik heb gekozen voor een EI (Individual Company) met het belastingregime voor micro-ondernemingen om mee te beginnen. Vandaag, en na een bevredigend eerste jaar, verander ik mijn belastingstelsel naar dat van het vereenvoudigde reële stelsel. Meer dan 12 maanden moest ik werken, 8 maanden geaccumuleerd, en ik leef heel goed en ik denk niet dat ik terug zal gaan :p 

Wat mijn manier van werken betreft, werk ik momenteel op directe basis, d.w.z. intern bij mijn klanten met hun computerapparatuur voor korte en middelgrote opdrachten. Net als een uitzendkracht of dienstverlener van een IT-dienstverlener , om het simpel te zeggen. Nu begin ik pas meer te weten te komen over de aanschaf van hardware- en softwarelicenties om missies met een vaste prijs aan te bieden, d.w.z. studies en de levering van plannen binnen een bepaald tijdsbestek. Voordat u deze dienst aanbiedt, moet u via de meldkamer een adresboek maken.

Wat betreft de kosten van een dienst onder direct beheer, reken ik een dagtarief dat met mijn klant is onderhandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met drie parameters: het type opdracht dat de klant verwacht (het is zeer empirisch, het is afhankelijk van uw knowhow), de totale duur die de klant nodig heeft (afnemend tarief naargelang de tijd) en het geografische gebied van de opdracht (accommodatie/wegenkosten/enz.). Vertel het natuurlijk nooit aan klanten! Ik heb geen enkele technische specialiteit te bieden en mijn grootste concurrenten zijn uitzendbureaus en ontwerpbureaus die dienstverleners aanbieden. Ik moet winstgevender zijn dan zij om een adresboek te maken (want ik ben net begonnen ..) In de provincies moet je de 10k€/maand vergeten! Misschien in IdF of PACA, maar ik twijfel een beetje zonder een gezocht vakgebied ... Persoonlijk heb ik de bananen al als ik meer dan 5k€/maand overschrijd! 

Wat betreft de bijdragen, tja.. Het hangt allemaal af van het belastingstelsel. Ik word belast als een EI-microregime tegen 26% van de omzet, minus de IR, uw boekhouder, verzekering (uw softwarelicentie en uw pc-/printerapparatuurkrediet als u dat heeft)... Kortom, ik verdien nog steeds veel meer dan in loondienst en ik heb niemand om mijn *snoepje* te breken, behalve de klant. Ontdek het volgens uw belastingregime. Ik raad u ten zeerste aan om contact op te nemen met een accountants-/advocatenkantoor dat de hulp van een AGA (erkende beheersvereniging) aanbiedt.

Wat maakt een goede freelance cartoonist? Zijn technische vaardigheden, zijn luistervaardigheid en zijn kracht van voorstellen! Je moet absoluut technische vaardigheden hebben in industrieel ontwerp, wat natuurlijk het ABC is, maar ook een goede professionele ervaring achter de rug met de kennis van de verwachtingen van de klant en ook van productie-/fabricageworkshops. Je zult moeten anticiperen op verzoeken van klanten, snel begrijpen wat ze willen en geduld met hen hebben bij alle last-minute wijzigingen...  Dan heel reactief om ze toe te passen! Je studie alleen is nutteloos zonder ervaring in BE voordat je als freelancer begint. Zonder ervaring zult u nooit in staat zijn om de levertijd van een project te bepalen, noch de meest geschikte en goedkopere oplossingen te vinden. Kortom, alles is in feite gekoppeld aan de ervaring. Diversiteit helpt ook!

De verantwoordelijkheid voor je studie kan je veel kosten.... erg duur... Stel je het ergste voor, je ontwerpt een structuur die plaats biedt aan een technicus. Het is slecht bemeten en bezwijkt. De technicus valt en deze verwondt of raakt invalide of erger nog, sterft. Het gebruikende bedrijf zal een klacht indienen tegen het bedrijf dat de structuur heeft vervaardigd, die zich tegen de ontwerper zal keren... Als hij een technicus in loondienst is, wordt hij beschermd door zijn management. Als jij het bent als indie, zal hij niet aarzelen om zich tegen je te keren. Als je niet beschermd bent, kun je alles verliezen en levenslang in de schulden zitten. Ik wil je niet bang maken, maar je moet daarnaast de verplichte beroepsaansprakelijkheid (100€/jaar) verzekeren met een specifieke verzekering (2000 tot 5000€/jaar, afhankelijk van de behoeften en verzekeraars). 

Tot slot zijn er veel punten te zien die variëren afhankelijk van uw keuze van statuut en belastingregime. Het is moeilijk om alles in één bericht te behandelen. Slechts een paar tips om u te geven: 1/ Raak niet ontmoedigd, alles moet stap voor stap  gebeuren 2/ Stel jezelf de echte vragen, wat heb je te bieden? Heb jij de vaardigheden? enz.  3/ Laat u omringen door professionals: CCI, advocaat, accountant, enz. Als je van plan bent om alles alleen te regelen, heb je het mis.

Als je vragen hebt, aarzel dan niet om contact met me op te nemen via een pv-bericht. 

7 likes

Omdat ik mijn bedrijf een tijdje geleden heb opgericht, adviseer ik een vorm van sasu, 

U bent een werknemer van uw bedrijf, u heeft geen RSI dus minder belast, alleen personeelskosten. (jij en anderen)

In het geval dat u wordt ontslagen en u kunt zelfs werkloosheid krijgen in geval van ontbinding van een bedrijf...

De nodige een accountant aan de top, een klantenboek, en als je dit allemaal hebt met een zekerheid van werk donker.

Voor het geval ik net als sommige van mijn voormalige collega's door de doos voor zelfstandigen ga. 

Het is oplichterij, maar het kost minder in geval van een storing

het openen van een bedrijf kost niets, slechts 1500 € aan BO-kosten enz. plus veel geld op de rekening hebben om niet belachelijk te zijn, zoals 5000 € is natuurlijk het aandelenkapitaal

Als je dan sluit en goed je zet 2000 € terug voor belastingen, toeslagen en andere.maar dan heb je geen probleem meer.

"zelfs als u niet meer solvabel bent", tenminste als uw schuld minder dan 2500 € bedraagt

Ik heb status als je geïnteresseerd bent. (dat heeft me wat geld gekost)

3 likes
Hallo projector, ik ben nieuw geregistreerd en ik ben een blauwe. Ik zou graag advies willen hebben over hoe ik een tekenaar kan zijn. Ik heb kennis van technisch en industrieel ontwerp, maar ik zou graag CAD en CAD willen doen. Bedankt

Hallo

Ik heb onlangs mijn SASU opgericht om diensten te verlenen in een industrieel ontwerpbureau.

Ik heb moeite om een verzekeringsmaatschappij te vinden die mij wil volgen, bij wie zijn jullie verzekerd? En heb je hier advies over?

Bij voorbaat dank!