Oppervlakteontwikkeling voor romp

Hallo allemaal!
Met het idee om een oude droom waar te maken, zou ik het model onder schaal 1/1 moeten maken voor een vluchtsimulator.
Ik dacht eraan om een houten skelet op CN te snijden (zoals een bootframe) en het vervolgens aan te kleden met buigbare CP (souplex) ep. 8 mm
Mijn probleem zit hem in de verdeling van de verbandpanelen. Inderdaad, de buigbare cp vervormt heel goed in één richting, maar blijft relatief stijf op zijn loodlijn.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijk project?
Heeft u ideeën over de positionering van de uitsparingen in de sierpanelen?
Is er een functie in solidworks (of een ander programma), die het mogelijk maakt om een oppervlak te verdelen volgens een toegestane buigmodulus?
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest, aarzel niet als je meer details nodig hebt

cockpit_simulateur_de_vol.sldprt
squelette.png
cockpit.png
1 like

Hallo

Om dit te beantwoorden [ Is er een functie in solidworks (of een ander programma), die het mogelijk maakt om een oppervlak te verdelen volgens een toegestane buigmodulus?], is het antwoord nee.
Zelfs als we de simulatiemodule zouden gebruiken, zou het niet werken, vooral niet met CP.

Je kunt het probleem misschien anders aanpakken door te kijken naar wat modelpiloten doen voor kleine dikke boten.
Inderdaad, zoals het is voor een eenmalig project, probeert het niet iets ingewikkelds te doen, vooral omdat als het materiaal niet wil buigen, het niet zal buigen, zelfs niet met een mooie berekening. De materie moet namelijk in drie dimensies kunnen rekken, wat bij CP niet het geval  is

Als ik dit probleem zou moeten oplossen, zou ik een polystyreenvorm maken en deze bedekken met een epoxycomposiet in verschillende lagen (zoals de rompen van vliegtuigen, catamarans of boten of windsurfers in het verleden), waardoor ik bijna zonder de structuur zou kunnen doen zoals op de foto. U hoeft alleen maar bevestigingspunten binnen of buiten de behuizing te plaatsen, afhankelijk van uw behoeften.

Vriendelijke groeten

3 likes

Hallo @Wannetouhane,

Omdat ik SW 2021 niet had geïnstalleerd, heb ik ruwweg een cockpitmodel herbouwd met de 2020-versie, waarschijnlijk kleiner dan die in uw project ("diameter" 400 mm, lengte 1000 mm).

Het spreekt voor zich dat de oppervlakken van uw model niet ontwikkelbaar zijn. Daarom is het onmogelijk om ze te verkrijgen door vervorming van een vlakke plaat, zelfs als deze kan worden gebogen...
Er is echter één manier om te gaan, geïnspireerd door modelbouw (houten bootrompen), de vervaardiging van vaten of cartografie (Mercator): verdeel het oppervlak in smalle bladen die gemakkelijker te "vervormen" zijn en monteer ze vervolgens op het skelet.

SolidWorks maakt het mogelijk om bladvormen te benaderen door de romp via radiale scheidingslijnen in sectoren te verdelen en vervolgens elke sector afzonderlijk af te vlakken. Het is zelfs mogelijk om een dikte te geven door het binnenoppervlak op dezelfde manier te behandelen.
De voorkeursrichting van de doorbuiging van uw CP is de lengterichting van de bladen. Er blijft het probleem van het aantal planken, hun bewerking, buigen in dwarsrichting (of schuren), de mogelijke hoek van de randen, het kromtrekken van de planken, de kwaliteit van de verbindingen...

Wat is de geldigheid van dit voorstel voor zover de sectoren zelf niet ontwikkelbaar zijn?
Ik laat het aan jou over om te antwoorden...

Vriendelijke groeten.

cockpit.sldprt
2 likes

Hallo allemaal, bedankt voor jullie antwoorden!

De oplossing van het gieten van hars op een polystyreenvorm zou me de uren van ingewikkelde berekeningen besparen, maar gezien de afmetingen van het project (Ø2500, lg 5000). Ik weet niet zeker of ik uitgerust ben om de vorm te maken.

Het is echter relevant om te vertrouwen op bewezen methoden (modelbouw, watersport, enz.), Ik zou me aan deze kant verdiepen!

Voor de indeling in bebouwbare oppervlakte is het inderdaad een oplossing die ik in het begin voor ogen had. Ik had echter niet de methode om het op solidworks toe te passen, bedankt voor je werk.

Ik denk niet dat het nodig is om de beeldhoek voor te bereiden, gezien de dikte van de platen (8 mm).

Wat betreft het buigen, de souplex heeft de stijfheid van een vel papier op zijn buigas, het bevestigen ervan op het skelet zou voldoende moeten zijn om het op zijn plaats te houden. 

Ik zal proberen te zien of ik een compromis kan vinden tussen het ontwikkelbare oppervlak en de min of meer realistische vorm van de cockpit.

Nogmaals bedankt voor uw aanwijzingen, ik zal u op de hoogte houden van de evolutie van het project.

2 likes