Dimensionering van een motor voor een tandwiel- en wormsysteem

Hoi allemaal!

Ik moet een motor dimensioneren die tot doel heeft een wormschroef en twee tandwielen te laten draaien, om twee roterende lates te bedienen (objectieve in- en uitrol van de twee lates  bij 90 graden)

Het gewicht van de twee lates is 20 kg.

Kun je me helpen op weg vooruit?

shema_vis_fin.jpg

Hallo @kunet

Voordat ik zelfs maar begin met antwoorden, zie ik al twee grote fouten in je ontwerp en ontbrekende informatie om je volledig te helpen

Het eerste dat niet werkt, is om hetzelfde tandwiel voor de wormschroef te hebben en het tweede tandwiel in elkaar te grijpen.

Het zijn namelijk helemaal niet (maar dan ook helemaal niet) dezelfde tandprofielen.

Dus om dit te verhelpen, hoef je alleen maar je wormschroef tussen de twee tandwielen te plaatsen. In dit geval moet alleen de afstand tussen de twee tandwielen worden gewijzigd door de waarde van de schroefdraadbodemdiameter van de wormschroef.

Nadat u een gewicht voor uw lamellen hebt aangegeven, maar wat in uw geval telt is de traagheid en niet het gewicht (ook al is dat laatste nuttig om de traagheid te kennen), zijn de krachten met betrekking tot het gewicht inderdaad strikt verticaal, dus het gewicht is niet de dominante factor.

Dan moet je tussen de regels door lezen want op je tekening zie ik het begrip wind. Als ik het niet mis heb en het waait er, dan moet de maximale waarde ervan in aanmerking worden genomen voor de inspanningen.

Bovendien, als je latten zegt, moet je de vorm ervan hebben (ik hoop dat het geen propellers zijn) en de exacte grootte, evenals het materiaal om de massa te kennen (handig om de traagheid te kennen).

Je moet zelf aangeven hoe lang je erover doet om van 0 naar 90° te gaan. Al deze elementen zijn nuttig bij het definiëren van het koppel van de motor en het toerental aan de uitgang van de versnellingsbak.

( WORDT VERVOLGD.... )

2 likes

Hallo

Om te beginnen moet u de afmetingen van het hele mechanisme kennen :

- Tandwiel / schroefdiameter (ongeveer reductieverhouding) Het kan spelen op het al dan niet nodig hebben van een verloopstuk op de motor.

- wrijving coef

- Mogelijke kracht op de latten / traagheid die het koppel van de motor beïnvloedt

- Gewenste inzetsnelheid van de lat, die de snelheid van de motorrotatie bepaalt

- Type voeding en werking van de motor: continu, enkelfasig of driefasig of ook stapsgewijs.

- of de motor rechtstreeks of via een variator wordt aangestuurd.

Dit is het soort informatie waarmee u een motor kunt definiëren.

Vriendelijke groeten

1 like

Ik denk meer aan vleugels dan aan een propeller.

1 like