Sinds een update van SolidWorks merkte ik een probleem op met mijn DXF. Als ik voornamelijk aan Step-bestanden werk, maar ook aan SolidWorks-documenten, die ik in Dxf-formaat wil opslaan om naar de snijmachines te sturen, verschijnen de cirkels halverwege. Ik heb de instelling een beetje aangeraakt, maar er verandert niets, ik heb de verschillende documenten in bijlagen gezet als iemand het kan doen, zou het geweldig zijn!
Is het probleem echt te wijten aan een SolidWorks-update? Hetzelfde probleem doet zich voor op de gatenplaat als voorbeeld bij SW 2018. Of de DXF-export nu wordt gedaan vanuit het STEP-bestand of vanuit een SolidWorks-back-up in SLDPRT (de twee gegenereerde bestanden zijn identiek), er wordt slechts één 1/2 cirkel weergegeven voor elk gat: in totaal 12 bogen van cirkels, 8 voor de halve gaten en 4 voor de filets in de hoeken van de plaat. Aan de andere kant vindt de export normaal gesproken plaats op basis van een tekening van de plaat, met 20 cirkelbogen.
Het probleem heeft te maken met de visualisatie die SldWks biedt. Als de DXF wordt gegenereerd door het onderdeel een oriëntatie te geven ten opzichte van de projectierichting, verschijnen de gaten in hun geheel, uiteraard in de vorm van ellipsen.
Deel in het projectievlak Elke oriëntatie Op een eenvoudig 2D-onderdeel zoals de gatenplaat kunnen we ons workarounds voorstellen, door een schets, een oppervlak te reconstrueren. Voor complexere vormen, door een basistekening te maken met een enkele weergave, alleen voor export.