DMU kinematica Catia V5 beperkingen

Hallo, ik ben op zoek naar een manier om mijn 2 onderdelen met "vaste punten" in rood te draaien wanneer de cilinder beweegt. Ze zijn verbonden met een drijfstang in groen. Bij voorbaat dank voor uw antwoorden 

systeme.png
1 like

Hallo, kunt u een zijaanzicht of een meer gedetailleerde weergave plaatsen zodat ik het hele mechanisme kan begrijpen?

Bedankt

Hier is in zijaanzicht .

Ik heb dezelfde kleuren gebruikt als voorheen.

systeme2.png

Hallo.

Om de simulatie dit te laten kunnen, moeten er evenveel vrijheidsgraden (DOF: vrijheidsgraden) zijn als er commando's zijn.

Om dit te doen, heb ik een prismatische link toegepast die dient als een commando (gebruikt om de lengte van de verlenging van de cilinderstang te definiëren) en de rest zijn hoekverbindingen (de revolutes).

Let er wel op dat je minimaal 1 vast onderdeel hebt (in mijn geval het scharnier van de cilinder)

Beetje extra info: In dit geval heb ik alle vaste punten in 1 deel gemaakt maar het is mogelijk om het in meerdere delen te doen, dus vergeet ze niet te repareren.

kynematics.png

Hallo 

Bedankt voor je antwoord, maar ik kan geen prismatische verbinding plaatsen, dus ik heb deze vervangen door een cilindrische verbinding, maar er gebeurt niets? Heeft u een andere oplossing? 

De cilindrische binding zorgt voor slechts 1 graad van translatie: de rotatie wordt vrij gelaten. In dit geval zou je naar mijn mening een Plan-on-Plan- of Point-on-Plan-link moeten toevoegen.

Het doel van prismatische verlijming is om tegelijkertijd blokkeren en bevelen mogelijk te maken. Wat weerhoudt je ervan om het precies te maken?

Ik kan geen vlakken of punten selecteren om de link tussen de 2 elementen te maken

Als u geen abonnement kunt selecteren, hoeft u er alleen maar een aan te maken. 

Om je mechanisme in theorie te laten werken, moet je assen hebben die allemaal evenwijdig zijn.

Dus je kunt vliegtuigen maken die er loodrecht op staan en je bent klaar. Pas op dat alles is uitgelijnd, anders denk ik dat je stukken slecht geplaatst zullen zijn.

Bedankt voor alles! Het is me gelukt om de link te maken en alles werkt prima.

1 like

Hallo;

Uiteindelijk heb ik besloten om 2 delen toe te voegen, maar het mechanisme werkt niet meer. Ik probeerde te reproduceren wat je op de foto deed, maar ik begreep niet helemaal welke elementen met elkaar te maken hadden.

Hoe is het je gelukt om een enkele bestelling te krijgen? Terwijl je zoveel revolute verbindingen hebt? 

Om de onderdelen voor de simulatie te repareren, moet ik naar de assemblage gaan en "een onderdeel repareren" gebruiken? En dan een vast onderdeel nemen om de simulatie te doen? Maar slechts één blijft vast, de andere delen die vast zouden moeten staan, bewegen nog steeds.

Hallo

Wees voorzichtig, het bevestigen van een onderdeel in de assemblage is niet hetzelfde als het bevestigen van een onderdeel in de numerieke simulatie van DMU Kinematics.

Om dit te doen, moet u het onderstaande pictogram gebruiken:

Natuurlijk lijken ze op elkaar, maar ze zijn verschillend.

Als het toegevoegde onderdeel niet in het mechanisme wordt gebruikt, kan het stijf worden gemaakt in vergelijking met een ander onderdeel met dit:

Kan ik een afbeelding krijgen van het product met het nieuwe onderdeel?

Ja, natuurlijk is hier het product met het nieuwe onderdeel. Maar ik kan maar één kamer repareren als ik het goed begrijp? terwijl ik 2 vaste delen nodig heb.

en dus wil ik de 2 draaien met behulp van de cilinder zoals eerder gezegd door verbonden te zijn door de fitting met het midden die hem beweegt.

systeme_avec_nouvelle_piece.png

In dit geval kun je je 2 assen stijf maken, rood omcirkeld met het deel dat je aan de basis van je mechanisme hebt bevestigd.

Ik heb een klein kinematisch diagram voor je gemaakt (pardon, het is gedaan op verf en het is niet erg standaard met de regels van het kinematisch diagram) waarop ik de nuttige verbindingen voor je mechanisme heb geïdentificeerd. Aan elk stuk koppel je een link en de andere maak je rigide met een stuk dat een link heeft. Dit doen is als het doen van equivalentieklassen in je mechanisme.

Op het diagram zien we 3 "gebouwen" in het geel. In je montage heb je 3 onderdelen (1 scharnier aan de onderkant van het cilinderhuis en 2 assen waar je "ellebogen" op steunen). Je moet er dus voor zorgen dat 1 van de 3 vast staat en de andere stijf zijn ten opzichte van de 1e.

Om uw mechanisme te kunnen simuleren, moet het evenveel bedieningselementen hebben als er vrijheidsgraden zijn. De revolute links blokkeren de vertaling, maar niet de revolutie. En alleen mijn prismatische link is "gedreven". Het is op deze dat mijn bestelling is toegevoegd.

Welke versie van CATIA gebruik je?

systeme_avec_nouvelle_piece.png

Ik gebruik catia V5R19. Ik begreep de bevestiging van de onderdelen in geel, maar ik begrijp de verbinding niet die ik voor de verbinding moet gebruiken, een stijve verbinding? Wie verbindt de 2 stukken met elkaar? 

Maar dan is de link in het rood echt een prismatische? met stijve elementen erop tot aan het scharnier? Dan moet ik van het 1e deel een "pivot" link maken om op het 1e vaste punt te draaien? of voordat ik nog een verbinding moet maken van het scharnier naar het 1e stuk? 

In volgorde van linksboven naar rechtsonder:

• Geel 1 = Vast "scharnier" stuk
  • Scharnierverbinding tussen het scharnier (geel) en het cilinderhuis (groen)
  • Prismatische verbinding tussen cilinderhuis (groen) en cilinderstang (rood)
  • Scharnierverbinding tussen cilinderstang (rood) en elleboog 1 (blauw)
  • Scharnierverbinding tussen elleboog 1 (blauw) en rotatie-as 1 (geel)
  • Pivot verbinding tussen elleboog 1 (blauw) en bar (paars)
  • Scharnierschakel tussen de stang (Paars) en de elleboog 2 (Roze)
  • Pivot verbinding tussen elleboog 2 (roze) en rotatie-as 2 (geel)
  • Stijve verbinding tussen het scharnier en de rotatie-as 1
  • Stijve verbinding tussen scharnier en rotatie-as 2

Een stijve verbinding maakt het mogelijk om het ene onderdeel ten opzichte van het andere te bevestigen. Ze hoeven geen contact te hebben. Het doel van de verstijving tussen het scharnier en de rotatieassen is om de aanwezigheid van een frame te "simuleren", of zelfs een ondersteuning door een extern onderdeel.

De volgorde van de links doet er niet toe.

Ik heb een V5R19-licentie, dus als je het recht hebt, kun je me een .zip sturen met de onderdelen en het product en ik kijk ernaar zodra ik tijd heb.

Bedankt voor je hulp, maar ik kan het nog steeds niet doen, ondanks alle oplossingen die je me geeft, dus ik ga je het bestand met het hele systeem doorgeven. 

Enorm bedankt voor alle tijd die je hebt besteed aan het proberen me te helpen.

systeme.zip

Hier is het bestand met de gemaakte verbindingen en de simulatie klaar om bekeken te worden.

Ik weet niet of het een oefening is of dat het professioneel is, dus laat je inspireren door wat ik heb gedaan om op te ruimen en te kunnen leren om het opnieuw te kunnen doen.

Succes

systeme.zip
1 like

Bedankt voor alles! 

1 like