Hallo
In theorie, wanneer 2 delen worden geassembleerd door voorgespannen bouten, wordt de boutspanningswaarde gevonden dankzij het aanhaalmoment en de wrijvingscoëfficiënt.
Ik vind deze waarde in simulatie op het niveau van de boutconnector resulteert in de axiale kracht.
Echter, nog steeds in theorie, kunnen er, zodra de geassembleerde onderdelen worden blootgesteld aan een servicekracht, 2 verschijnselen optreden:
1) De werkkracht is minder dan de klemkracht (de onderdelen blijven in contact) - De kracht in de schroeven blijft gelijk aan de voorspankracht die tijdens de montage ontstaat
2) De werkkracht is groter dan de klemkracht (de onderdelen komen los) - De kracht in de schroeven is groter dan de voorspankracht van de delta tussen de 2 waarden
In de simulatie is het resultaat van de boutconnectoren echter altijd de som van de 2 krachten, hoe dan ook ? (laat f = klemkracht + werkkracht)
Bedankt voor het delen van uw ervaring met mij over dit onderwerp.
Hallo Arles 62
Het is normaal
Wees logisch tot het einde ;-)
U zegt (" (2 delen worden geassembleerd door voorgespannen bouten )) wat betekent dat u SW simul de informatie geeft voor het aanhalen van het koppel en de wrijvingscoëfficiënt
Dan zeg je: De werkkracht is groter dan de klemkracht (de onderdelen komen los) - De kracht in de schroeven is groter dan de voorspankracht.
Behalve dat, aangezien je deze waarde niet geeft , SW het niet kan raden. Aan de andere kant, als je twee simulaties doet en je overdrijft de waarden in de tweede simulatie, dan zie je in de resultaten dat je de ingestelde waarde hebt overschreden.
Elke verhouding houden het is alsof je zegt in plaats van de momentsleutel te gebruiken om het aandraaien binnen de normen te hebben; Ik heb een verlengbuis van 3 meter aan het uiteinde van de sleutel gedaan en hoe raar de bouten knappen. Met andere woorden, als de onderdelen het instelpunt overschrijden, betekent dit dat het aantal bouten onvoldoende is en dat is alles!
SW redeneert met de waarden van een momentsleutel voor één bout: als de waarden niet gelden, moet je twee of meer bouten plaatsen, maar solidworks zal je gewoon vertellen dat je de limieten overschrijdt zonder het aantal extra bouten voor te stellen.
Het wordt duidelijk niet nat ;-) ;-)
Vriendelijke groeten
1 like
Hallo Zozo_mp,
Bedankt voor je bericht, maar het geeft helemaal geen antwoord op de vraag die ik stelde. :-( Of ik begreep het niet...
Ongeacht de waarde van de kracht die op het werkstuk wordt uitgeoefend, voegt de connector de waarde toe aan de spanning (in tegenstelling tot het principe van klemmen, zie bijgevoegde afbeelding)
Voor de duidelijkheid: Voorbeeld, onderdeel vastgedraaid met een schroef H M 20 koppel van 640N.m zonder enige andere inspanning (resultaat connectorbout van ongeveer 160000 N dus ok)
Als ik een kracht van 100000 N in de assemblage zet, blijft de kracht in de schroef in theorie op 16t omdat deze de klemkracht niet overschrijdt. In het resultaat geeft de simulatie een kracht van 26 t aan!!
En als ik een inspanning van 200000 N zet, hetzelfde resultaat van 36t.
Ik hoop dat deze verduidelijking mij een hartelijk antwoord kan geven.
principe_tension_vis.jpg
1 like
OOooops ik had de vraag eigenlijk niet begrepen.
Vriendelijke groeten
Goedenavond Arles62
Kunt u uw voorbeeld plaatsen door het resultaat van de simulatie bij te voegen.
Welke versie van SW heb je??
Vriendelijke groeten
Hallo Zozo,
Ik gebruik Solidworks 2018 SP5.0.
Bijgevoegd is een eenvoudig model (2 platen verbonden door 2 bouten) die de berekening uitvoert zonder en met de belasting op de ronde om de resultaten te vergelijken
bij de boutverbinders.
Om er nog eens over te praten, hartelijk.
test-2-plaques.zip
1 like