Nog een berekeningsprobleem, a priori erg dom, maar ik heb mijn twijfel.
Ik probeer de kracht te kennen die een schroef geeft op basis van het aanhaalmoment. Als ik op deze site (www.pats.ch) kijk voor een M10 schroef vind ik ca.90kN voor een koppel van 140Nm. Als ik een simpele berekening maak: het koppel geeft een tangentiële kracht Ft=31kN (volgens Ft=2C/D met C=140, D=0,009) die vanwege de helicoïde een axiale kracht geeft die "evenredig" is met de toonhoogte: Fa=step/(Pi*D)*Ft=1.64kN
Bedankt dat je me hebt verteld wat ik moet geloven.
Er ontbreken enkele gegevens in de informatie die u ons geeft
Schroefklasse - 6.8, 10.8 of 10.9 klemnauwkeurigheid tussen C10 en C59 De wrijvingscoëfficiënt (0,2 tot 0,4) om de minimale wrijvingscoëfficiënt bij de scheidingslijn te verkrijgen De gebruikte klemmethode (ik denk dat het hier met een momentsleutel zal zijn om de voorspanning beter te regelen.
Weet u zeker dat het koppel van 140 Nm veel is voor M10-schroeven, het komt meer overeen met M16
Kort! :-) voor een M10 schroef in kwaliteit 8.8 een gemiddelde aanhaalnauwkeurigheid van C20 (+ of - 20%), is het aanhaalmoment 24N.m en F0min 14825 N min en F0max 30530 N. Deze waarde fluctueert nogal, afhankelijk van de minimale wrijvingscoëfficiënt (scheidingslijn).
Om het in context te plaatsen: het is een schroef die wordt gebruikt om een flens van een bewerkingsarmatuur die wordt gewijzigd vast te draaien.
In feite is het doel niet om te bepalen of de schroef zal vasthouden (hij houdt momenteel vast), maar wat de resulterende kracht is aan de uiteinden van de flens (waar hij op het werkstuk drukt).
Het koppel wordt overgebracht via een lekke band, de schroef zit in 10,8, de wrijvingscoëfficiënt is "standaard" (licht vettig dankzij de snijvloeistof die overblijft...)