Als beginner op CatiaV5 wil ik voor een mechanisch project het reliëf van een aluminiumplaat modelleren om een diamantvorm in reliëf te verkrijgen.
Om dit te doen, maakt u eenvoudig twee cilinders met dezelfde rotatie-as en tekent u vervolgens op de bovenste cilinder het mannelijke reliëf (geëxtrudeerde diamantvorm met bijvoorbeeld een hoogte van 2 mm) en op de onderste cilinder het vrouwelijke reliëf (diamantvorm maar negatief, of uitgehold met 2 mm), terwijl u deze patronen herhaalt op de gehele omtrek van de twee cilinders die op een constante afstand van elkaar staan.
De bijgevoegde foto zal u helpen het beter te begrijpen.
Ik heb geen probleem met het maken van de bovenste en onderste cilinder (laten we zeggen 300 mm diameter), waar het ingewikkeld wordt, is om de patronen (hier diamanten) over de hele omtrek van de bovenste cilinder te extruderen.
Ik heb wat onderzoek gedaan en ik was in staat om de schets van de diamanten op een vlak te maken dat is verschoven ten opzichte van de as van de cilinder en vervolgens naar het generatieve vormontwerpmenu te gaan om de schets op de omtrek van de cilinder te "ontwikkelen", maar ik kan dan geen extrusie van deze ontwikkelde schets doen....
Heb je enig idee hoe ik te werk moet gaan om de bovenste cilinder met mijn geëxtrudeerde patronen in de eerste plaats te krijgen?
Bij voorbaat dank voor uw hulp en wens u hele fijne feestdagen
Je kunt het ontwikkelde deelontwerp niet gebruiken en als je in een generatief vormontwerp blijft, kun je extruderen, maar in één richting (niet normaal voor de cilinder).
Ik zou de pers gebruiken om een snede te maken in het oppervlak van de cilinder (extractie) en vervolgens gedeeltelijk een dik oppervlak van deze snede te ontwerpen.
Ik krijg de 4 basisvormen (modus toevoegen of verwijderen, afhankelijk van de pons of dobbelsteen), dan is het voldoende om horizontaal en cilindrisch te herhalen.
Merk op dat, afhankelijk van uw project, de omtrek van de cilinder zich aanpast aan de herhaling van het patroon (standaardpatroon) of dat het de ruimte tussen de patronen is die zich moet aanpassen (standaardcilinder).
Hallo Franck, Hartelijk dank voor uw antwoord en ook de beste wensen voor u.
Als ik aan het einde van de week weer toegang heb tot catia, zal ik het onderwerp opnieuw bekijken en zal ik zorgvuldig naar uw auto-onderdelenbestand kijken om te proberen alle stappen te begrijpen.
Ik zal niet aarzelen om een bericht in dit gesprek opnieuw te plaatsen als ik je hulp nog steeds nodig heb.
Hallo Franck, Ik heb vanmorgen geprobeerd uw bestand te openen, maar het mocht niet baten. Mijn Catia-versie is v5R16 Wilt u alstublieft de mogelijkheid hebben om het bestand op te slaan in de v5R16 versie?
Onder CATIA is er inderdaad "Tools/Utility" (DownwardCompatibility) waarmee je een CATPart in een eerdere versie kunt registreren (alleen de hoofdtekst), maar dit hulpprogramma slaat de bouwgeschiedenis niet op, het is alsof je opslaat in Step.
Ik probeer het stapsgewijze proces gedurende de dag te beschrijven.
BEWERKEN: Het zou mooi zijn om de gebruikersparameter "Materiaaldikte" toe te voegen om te controleren waar nodig.
Ik heb de grafiek op deze manier gestructureerd om:
Bewerk het patroon in één schets.
Om aan de "Patronen (Punch en/of Dies)" lichaamsfuncties toe te kunnen voegen, bijv. gestripte stralen, die automatisch meetellen in de cirkelvormige en lineaire herhalingen.
Heel erg bedankt Franck voor de zeer gedetailleerde documenten. De verklaringen lijken heel duidelijk. Ik ga er midden in de week in duiken en ik zal niet aarzelen om je een berichtje te sturen als ik vastloop bij een stap. Nogmaals bedankt voor je hulp. Etienne
Goedenavond Franck, Deel 2 v2.zip (94.3 KB) Ik vraag nogmaals om uw hulp bij dit onderwerp. Om te oefenen, heb ik geprobeerd dit ontwerp opnieuw te doen door uw zeer goed beschreven stappen uit uw PDF-bestand te volgen. Maar ik loop vast bij stap 12, sterker nog, ik kan mijn cilindrische herhaling van de ponspatronen helemaal niet krijgen, ik kan "Extrusie-cilinder-pons" niet als referentie-element selecteren... Ik begrijp je opmerking "Definieer bij elke stap het object van het werk aan het juiste lichaam" niet echt en waarschijnlijk is mijn probleem hier... Ik voeg mijn bestandsdeel toe. Nogmaals bij voorbaat dank voor uw uitleg. Etienne.
Hallo, sorry voor de vertraging, ik heb een training afgerond De PB komt van de selectie die ik in de .doc had moeten aangeven dat je het oppervlak in het grafische gebied moet selecteren, niet in de grafiek