EPDM: "use case" voor records in virtuele assemblages

Hallo

We werken veel met virtuele assemblages. We gebruiken het om functionele subassemblages te maken (vast deel / bewegend deel) of om de link te verbreken ten opzichte van een 'standaard' subassemblage (we integreren een standaard subassemblage van onze bibliotheek in de assemblage, we maken deze virtueel en vervolgens passen we deze aan om aan de behoefte in de assemblage te voldoen). Dit vereenvoudigt ook het kopiëren van assembly's (geen probleem met het hernoemen van subsets).

Aan de andere kant, wanneer ik een assemblage met virtuele subassemblages importeer in EPDM, realiseerde ik me dat EPDM het deel uitmaken van een virtuele subassemblage niet beschouwt als een use case voor het onderdeel/de assemblage (het retourneert zelfs niet de assemblage met de virtuele assemblages).

Is er een EPDM-instelling die ik heb gemist?

Wetende dat nu bijna 100% van onze assemblages slechts 2 virtuele subassemblages bevatten, zou dit betekenen dat het voor ons totaal onmogelijk zou zijn om deze EPDM-functie te gebruiken (best jammer, want het is een van de grote voordelen van EPDM)

Bedankt voor je hulp

epdm_assemblage_virtuel.pdf

Ik begreep het nut van virtuele assemblage niet?

@flegendre:

Het belang van virtuele assemblage is om slechts 3 beperkingen te hebben om te beheren tussen 2 virtuele assemblages in plaats van de 500 beperkingen om tussen 150 bulkonderdelen in uw assemblage te beheren. Wij beheren open/gesloten posities... via de configuraties, dus hoe minder beperkingen je hebt in je montage, hoe beter je af bent.

We hebben ook "standaard" subassemblages waarbij we 80% van de onderdelen hergebruiken zonder aanpassingen en waar we 20% van de onderdelen (lengte, configuraties, materialen) veranderen. Het virtueel beheren van uw assemblages betekent dat u geen assemblages hoeft te registreren met een naam die in het echte leven niet worden beheerd. Het voorkomt ook fouten bij het hernoemen van subassemblages bij het maken van een volledige assembly-kopie.

We zijn dus een beetje ver verwijderd van het oorspronkelijke idee van virtuele onderdelen (virtueel deel = voorstudie / inschatting waarbij we nog niet weten wat we echt gaan doen als ontwerp)

We hebben ook mechanisch gelaste assemblages (een sldasm-assemblage met een pilootschets die onderdelen dimensioneert/positioneert). Het feit dat de documenten virtueel gaan, vereenvoudigt het beheer van de kopieën aanzienlijk en verlicht de inhoud van de mappen.

Vóór virtueel: een tekening, een assemblage, een directory met dezelfde naam als de assembly en 10 of 20 onderdelen (met de naam van de directory in de bestandsnaam) in deze directory

Na de overgang naar virtueel op de onderdelen: een tekening, een assemblage

1 like

Hallo, ik zou in de verleiding komen om te zeggen dat dit het normale gedrag is. Zie deze link:

http://blog.capinc.com/2010/08/virtual-components-in-the-land-of-pdm/

Edit: er is een optie in de PDM Workgroup, ik weet niet of het van toepassing is op Enterprise PDM:

U kunt virtuele componenten ook weergeven op het tabblad Waar gebruikt. Klik op Opties (werkbalk van SolidWorks Explorer). Selecteer op het  tabblad Verwijzingen/Waar gebruikt onder Zoeken de optie Virtuele componenten.

@froussel,

Het is interessant deze manier van doen, ik zou graag een voorbeeld of 2 willen zien...

@flegendre

Bijgevoegd is een typische boomstructuur van een van onze producten (afsluiter voor de industrie).

In het geel heb ik de virtuele assemblages gemarkeerd

In de hoofdassemblage hebben we slechts 2 virtuele subassemblages en dus slechts 6 beperkingen (gemakkelijker te beheren open/gesloten configuraties..)

arborescence_type.pdf
Een oplossing zou kunnen zijn om een macro te maken die over de hele kluis loopt en het resultaat bijvoorbeeld in een Excel-bestand in te voegen.

@froussel

Wat wilt u terugzien in de EPDM-nomenclatuur? De virtuele subset of de componenten waaruit het bestaat?

Als dit laatste het geval is, welke "BOM-optie" is dan geselecteerd in uw virtuele assemblageconfiguratie? Om dit te doen, opent u de virtuele assembly en gaat u naar de Configuration Manager, klikt u met de rechtermuisknop op de naam van de gebruikte configuratie (waarschijnlijk "Standaard") en vervolgens op Eigenschappen.

Probeer deze optie te "spelen" om het gedrag op EPDM te zien op het niveau van gebruiksscenario's.

Zie bijgevoegde afbeelding.

screenshot1201.jpg

@Benoit LF

Bedankt voor het idee, maar deze parameters spelen alleen op de nomenclaturen van solidworks-tekeningen.

EPDM-stuklijsten en gebruiksscenario's worden door EPDM beheerd via de SQL-database en hebben niets te maken met planstuklijsten.

Ik heb net de tool ontdekt om de EPDM-nomenclaturen van een assemblage te vergelijken tussen de verschillende revisies/versies, het is gewoon bluffen (je kunt de toevoeging/verwijdering van componenten zien, de verandering van configuraties, de revisies op de verschillende componenten ....). Dit geeft een ultraduidelijk en ultranauwkeurig beeld van de evolutie van het product.

Na navraag bij mijn wederverkoper is het een bekende EPDM-bug.

Het is geregistreerd onder het SPR-nummer 540146:

"Het tabblad 'Waar gebruikt' voor een SWx-onderdeel dat in een interne subassemblage is ingevoegd, verwijst niet naar het verwijzende assemblagebestand op het hoogste niveau"

Het is in "klantimpact: hoog", dus solidworks kan over 2 of 3 jaar iets doen...

Aanvullende verduidelijking:

Het zou mogelijk zijn om query's uit te voeren op de SQL-database om de use cases eruit te halen (zie S-058284 van de solidworks-database of S-0344444 die vergelijkbaar is):

A priori kan de SQL-query worden gestart via de verkenner van de lokale weergave van de kluis (in tools/report builder).

Bijgevoegd is de sql-query zoals gegeven door SW in S-058284: het werkt niet zoals bij het wijzigen van de extensie van .sql naar .crp, het bestand is ofwel te oud (oude epdm-versie) of met syntaxisfouten.

Op dit moment kan ik niet testen, maar we zullen proberen het op te zetten met onze dealer

where_part_used.sql