Punt-op-traject schets

Hallo

Ik moet een punt plaatsen op een open pad dat bestaat uit splines en rechte segmenten die aan elkaar raken, op een bepaalde afstand van het einde van dit pad (geen rechte lijnafstand, maar het volgen van de baan).

Helaas lijkt het niet mogelijk om dat in de hoofdlijnen van het traject te doen.

Ik besloot om een samengestelde curve van de baan te maken, en om een referentiepunt ("referentiegeometrie" tool) te maken, met de samengestelde curve en de optie "afstand" als selectie. Maar nogmaals, het werkt niet: onmogelijk te valideren, bericht "fout: kon het bouwpunt niet maken".

Ik geef aan dat ik 2015 gebruik.

Als iemand een truc heeft om deze steek te maken, zou het me veel helpen.

Bedankt

[edit: aangepast bericht]

Het gereedschap "referentiepunt" staat niet toe dat u een kromme gebruikt (het selecteren van de kromme in de modelboom), maar een rand wel (klikken op de kromming in het 3D-model). In dit geval wordt echter alleen rekening gehouden met de geselecteerde rand. En in mijn geval wordt de samengestelde curve door SW beschouwd als samengesteld uit verschillende randen.

Hallo @Legnano 

Een oplossing bij benadering:
Open een nieuwe schets en maak een spline die de verschillende geselecteerde entiteiten, segmenten, splines of andere benadert (menu Extra - Spline-tools - Spline aanpassen). Pas het criterium "Tolerantie" aan om de nauwkeurigheid van de benadering te hanteren.

Het is dan mogelijk om een punt te maken in de vorm van een referentiegeometrie ( menu Invoegen - Referentiegeometrie - Punt...) door de spline te selecteren en de kromlijnige afstand vanaf de oorsprong van de curve aan te geven.

Vriendelijke groeten

pointsurtrajectoire1.png
pointsurtrajectoire2.png
2 likes

Dank je wel m.blt

Ik heb over deze oplossing nagedacht, maar ik vind het niet leuk om redenen van stabiliteit (mijn trajectschets zal zeker evolueren) en precisie.

Ik laat je fosfor, ik moet weggaan.

De lijn tussen alle punten in je vorm wordt het pad genoemd. Het deel van het pad tussen twee punten wordt een segment genoemd get-mobdroapk.com

get-vidmateapp.com

Hallo 

Een baan die niet is getest, is het mogelijk om een 2d of 3d geschetst segment (curve) met een rechte (constructieve) lijn op de gewenste lengte te beperken. 

Ik bevestig 

@Lynk

Te sterk!
"""Om een 2D of 3D geschetst segment (curve) met een rechte (constructieve) lijn te beperken tot de gewenste lengte. """

En omdat de baanschets aan verandering onderhevig is, wordt de lengte van de rechte lijn beheerd door een configuratie of een macro op basis van bijvoorbeeld een Excel-bestand.

Vriendelijke groeten

1 like

Ja maar nee... Met de door Lynk voorgestelde oplossing kan ik de afstand tussen het ene uiteinde van de spline en het andere regelen, maar

de1, geen behoefte aan een segment en een beperking van gelijke lengte, ik kan direct een afmeting plaatsen die de lengte rechtstreeks op een spline aandrijft

Van 2 maakt die spline zijn leven, en zal niet noodzakelijkerwijs de loop van mijn traject volgen. Ik zou spline / trajectcoïncidentiepunten kunnen toevoegen, maar ze zullen uiteindelijk worden verdeeld na enkele wijzigingen van de positie van het punt op de baan en wijziging van de vorm van de baan.

Hallo 

Ik weet niet of het helpt, maar door de curveherhaling te gebruiken kom ik daarbij.

Ik heb de baancurve gemaakt en de halve bol aan het uiteinde. Vervolgens herhaling door curve (slechts 2 keer) van het gecreëerde lichaam . Het centrum van de 2e halve sfeer bevindt zich op de baan en wordt aangedreven door de herhalingsafstand.

Het lichaam kan indien nodig een andere geometrie hebben.

3 likes

Dank je wel Soring! Ik vind deze oplossing erg leuk. Ik ga het meteen testen

Eidt: het werkt heel goed voor mijn gebruik. Bovendien kunnen we de positie van het punt beheren door middel van vergelijkingen.

Hartelijk dank

1 like