Uitgevouwen toestand

Hallo allemaal

Hier ben ik op zoek om een onderdeel te maken voor een klant en voor het eerst vraagt de ketelmaker me om een DXF van het uitgevouwen. Functie die ik nog nooit heb gebruikt. Ik heb instructievideo's bekeken, maar ik vind het moeilijk om mijn weg te vinden. Ik heb mijn stuk gemaakt, denk ik correct, maar ik begrijp niet hoe ik mijn uitgevouwen stuk daarna moet maken.

Ik plaats hieronder een scherm. Kunt u mij begeleiden?

Bij voorbaat dank

image_2022-05-17_133626622.png

Van het onderdeel maak je een tekening en kies je in het aanzichtpalet de aanzicht benoemde uitgevouwen toestand.

Aan de andere kant, in uw plaatwerkonderdeel, wat zet u als parameter van verlies bij de bocht of van de K-factor.

Want het realiseren van de uitgevouwen weergave betekent niet dat het verlies bij de vouwen goed is. En de uitgeklapte weergave kan dus verkeerd zijn.

2 likes

Of als het alleen voor een export is om op te slaan als (dxf of dwg naar keuze), kijk dan naar de opties en sla op.

Maar altijd hetzelfde probleem, als de plaatwerkparameters onjuist zijn ingevuld in het onderdeel, zal het uitgevouwen slecht zijn.

2 likes

Hartelijk dank voor uw antwoord. Inderdaad, bij het tekenen dat ik heb uitgevouwen, is het perfect. Ik voeg een scherm toe van de ingevulde parameters. Ik liet de standaardinstelling staan die leek samen te vallen met wat ik in een paar video's zag.

Kun je me vertellen wat je ervan vindt?

image_2022-05-17_140243520.png
1 like

Het is niet zo eenvoudig om u een antwoord te geven, de parameters worden verondersteld overeen te komen met uw machine die wordt gebruikt voor het vouwen.

Op onze kantbank hebben we testen uitgevoerd op basis van het materiaal, de dikte van het plaatwerk en de buigmachine.

De buigader wordt aangepast aan de dikte van het plaatwerk en de buiglengte en de gewenste inwendige buigradius.

Afhankelijk van deze elementen kun je dan een waarde van verlies bij de vouw afleiden (voor ons is dit de oplossing die is gekozen met een excel verlies bij de vouw / diktetabel) of een K-factor die je een resultaat geeft dat vrij dicht bij de waarheid ligt.

Aan de andere kant, gezien uw parameters, lijkt de buigradius voor een 1 mm dik plaatwerk mij enorm (5 mm), terwijl voor onze Amada-buigmachine 1 mm plaat = 8 ve, d.w.z. een straal van 1,3 mm int. Met zo'n grote straal is de kans op fouten in je ontwikkeling groot.

En de voor de k-factor  0,5 valt mee tot 3mm (en 0,33 daarna) Zonder te kunnen zeggen dat deze parameters gelden voor je kantbank natuurlijk.

4 likes

Hallo

Wat Sbadenis zegt klopt! U moet rekening houden met de parameters van verlies bij de vouw enz..... Van mijn kant ben ik de zaken aan het vereenvoudigen. In plaats van de optie "verlies bij de vouw" of "k-factor" te nemen, valideer ik de optie "vouwgebied" en vermenigvuldig ik de dikte 2.De mijn kant, de snijder of map past het verlies toe bij de vouw enz.

exemple_pliage.jpg
2 likes

Hartelijk dank voor deze verduidelijkingen. Ik zal de ketelmaker benaderen zodat hij mij deze verlieswaarden kan geven en mijn stuk kan voltooien. Ik heb inderdaad een fout gemaakt: het is 2 mm dik en je kunt de kromtestraal zeker verkleinen, afhankelijk van het beschikbare gereedschap en de pers. 

2 likes

@contact_168 de waarde van de dikte x2 ligt vaak dicht bij de waarheid (dev aan de binnenkant), maar is niet altijd exact, afhankelijk van de ve.

En vooral alleen geldig voor een hoek van 90°, het ideaal is het verlies bij de vouw (excel tabel van 5) in 5° door materiaal en door dikte.

Of eenvoudiger, maar minder exact, de K-factor (neutrale vezelverhouding), die heel dicht bij de waarheid komt, zodat de getekende straal nauwkeurig is.

Om te testen, vraagt u de map om een vierkant van 50 mm x 50 mm voor de map te maken en geeft u de dev.

Aan de hand hiervan ga je vervolgens na of je k-factor dicht bij de waarheid ligt of niet

2 likes

Hallo sbadenis,

Ja, ik ben goed op de hoogte van al deze parameters. Maar van mijn kant ga ik zo te werk op verzoek van mijn leveranciers (laser, buigen) die rekening houden met de instellingen van hun machines. Persoonlijk hoef ik me daar geen zorgen over te maken. In de tussentijd, bedankt voor de informatie die nuttig kan zijn voor andere mensen.

Vriendelijke groeten.

1 like