Hoi allemaal
Ik werk aan een studieproject: het gedrag van een bot onder verschillende spanningen. Ik gebruik hiervoor SolidWorks , die ik nog nooit eerder heb gebruikt, en ik zou graag wat indicaties willen. Ik zou graag de volledige kromming van botvervorming willen verkrijgen (lineair deel, plastic deel en dan tot aan de breuk) onder verschillende spanningen zoals: flexie, compressie, afschuiving, tractie. Ik zou ook graag de modulus van Young willen verkrijgen vanwege deze verschillende spanningen, evenals de maximale spanning bij plastische vervorming en breuk.
Dank u voor uw antwoorden.
Hallo
Je bedoelt het bot als een scheenbeen, spaakbeen of ellepijp!
Als dat het geval is, dan weet Solidworks niet hoe het moet, om een goede reden, het is dat aan de ene kant de botten een sponsachtige structuur hebben en aan de andere kant de afmetingen van de cellen waaruit het bot bestaat niet overal dezelfde afmetingen hebben. Dus onmogelijk te reproduceren met de huidige versies van SW.
Bovendien is er een grote variabiliteit van het ene individu tot het andere en afhankelijk van leeftijd, morfologie, enz.
Om de geringste benadering te maken, zou het nodig zijn om generatieve topologie uit te voeren, wat solidworks nog niet weet te doen.
Je moet naar de botdensitometrie kijken, maar die geeft aan of het bot normaal is of niet, maar voorspelt niet de weerstand tegen breuk als die bijna nul is, omdat het kraakbeen is, enz... die fungeren als schokdempers.
Vriendelijke groeten
4 likes
Hallo
Dank u voor uw antwoord,
De modellering die ik heb gevonden is een dijbeen,
Ik dacht dat ik het bot in eerste instantie op een corticale manier (d.w.z. hol) kon bestuderen en de technische kenmerken ervan kon bestuderen. Toen dacht ik in een 2e stap aan het maken van een gaas met eindige elementen om het sponsachtige deel van het bot te reconstrueren.
Lijkt dit je onhaalbaar?
Zo ja, heeft u ideeën of software om de mechanische eigenschappen van een dijbeen te krijgen?
Vriendelijke groeten
Goedenavond
Sorry dat ik je van streek maak, maar het lijkt mij dat je een heel kleine fout maakt in de redenering en kennis van de software
Je zegt [Citaat] Ik dacht dat ik een eindige-elementennet had gemaakt om het sponsachtige deel te reconstrueren [/QUOTE]
Een mesh gaat uit van het bestaande materiaal en creëert geen materie, je kunt dus geen materiaal maken met de simulatiemodule.
Af en toe kan het nuttig zijn om te proberen te begrijpen waar het gaas voor dient.
Toegeven dat je een scheenbeen kunt maken door de voorste tuberositas tibialis door te snijden en dat je aan de onderkant een snee maakt van vier centimeter boven de scheenbeenmalleolus, zul je niet bereiken wat je wilt.
Waarvoor! Nou, simpelweg omdat het noodzakelijke referentiesysteem, namelijk de module van Young en andere parameters die nodig zijn voor de parametrisering van je materiaal (het bot) voor zover ik weet niet bestaat.
De enige manier zou zijn om een echt bot te herstellen en te breken met de verschillende instrumenten die in de metrologie worden gebruikt. Maar ook hier verwijzen de bruikbare waarden ook naar bekende materialen en strikt gekalibreerde preparaten.
Tenzij mijn eminente collega's en experts op dit forum anders adviseren, denk ik dat u dit onderwerp kunt afsluiten zonder een positief antwoord op uw verzoek te hebben ontvangen.
Vriendelijke groeten
2 likes
Goedenavond
Dank u voor uw verduidelijkingen.
Kent u gratis toegankelijke software die bepaalde spanningen op het besturingssysteem kan simuleren? Je lijkt te weten waar je het over hebt.
Vriendelijke groeten
Hallo
Nee, ik ken geen freeware of zeer dure software die dit zou doen, anders had ik het je aan het begin van het gesprek verteld.
De enige hyper-zeer dure ware die ik ken, is degene die wordt gebruikt voor antropomorfe testapparaten (AED's) of crashtestdummy's, in de volksmond fantomen genoemd. Het gaat hier echter niet om de botten, maar om alle spanningen die het lichaam ondergaat door een veelheid aan sensoren.
Vriendelijke groeten
PS:
[begin van off-topic]
Alleen om je te helpen, want in tegenstelling tot wat ik je vertelde, bestaan er nummers (ik wist niet meer waar ik ze had gezien terwijl ze onder mijn neus lagen) maar zijn ze niet gemakkelijk bruikbaar onder SW.
Je moet naar de biomechanica van het bot kijken en kijken naar wat er al bestaat, dit zou je wat cijfers moeten geven en vooral de gebruikte methoden die meer op reverse engineering lijken (aangezien het originele model dateert uit het Mioceen )
[Einde off-topic]
Bewerken: Spelling
2 likes