Statische studie, simulatie van de aanhaalas (Stress)

Hallo

Een kleine vraag voor de gemeenschap. Ik werk in SOLIDWORKS 2017 en ik moet de kracht van een as berekenen. Met mijn systeem kunt u filterpatronen verdichten en onder druk zetten. Het wordt aan de ene kant onderworpen aan een aanhaalmoment van 15 N/m en aan de andere kant aan een druk van 6 bar of 0,6 N/mm^2. (Foto bijgevoegd). De resultaten van mijn statische studie lijken mij zwak, ik oefen mijn krachten uit aan het einde van de as aan elke kant (aan de ene kant het aanhaalmoment en aan de andere kant de ondergane druk) en bij opgelegde verplaatsingen fixeer ik het lichaam toch?

Ik moet wat duidelijker zijn over hoe ik dit moet doen en vervormingsresultaten hebben die dicht bij de realiteit liggen.

Hartelijk dank (foto's bijgevoegd)

assemblage_photos.jpg

Hallo @ lucas.rambure

Ik heb naar je afbeelding gekeken en ik deel - helaas - niet de methode die je wilt gebruiken.

Ik zal je in volgorde geven nadat we het samen hebben opgelost

1. Je zet druk in plaats van kracht. Het gebruik van druk wordt gebruikt voor perslucht voor bijvoorbeeld een tank. In jouw geval is het een kracht, of beter gezegd een tegenkracht. Er lijkt, als ik de weerstandskracht van [[ verdichting en druk op filterpatronen ]] te zijn, die twee verschillende acties lijken te zijn, een die tegenkracht zou zijn en de andere van drukgenererende tegenkracht.
  2. Een paar aan het einde van een boom zetten is om drie redenen niet correct.
    - 2a _ De krachten worden uitgeoefend op de schroefdraad van de schroef en niet aan het einde van de as zoals u hebt voorgesteld.
    - 2b _ gezien het gebruik ga ik er ook van uit dat het om schroeven gaat met vierkante of trapeziumvormige schroefdraad en niet om isometrische schroefdraad zoals gewone schroeven.
    - 2c _ Daarnaast heb je waarschijnlijk een kogellager, gemaakt van brons of plastic aan het einde van de as, dus de antislipcoëfficiënt aan het einde zou niet erg belangrijk moeten zijn.
  3. Vergeet de vermenigvuldiger van een schroef niet, omdat deze als een wig werkt. Aan de andere kant heb je de bindkracht die een aanzienlijke wrijvingscoëfficiënt heeft, afhankelijk van het profiel van de schroef. Omdat je je simulatie hebt geprogrammeerd, heb je natuurlijk niet het hoekeffect.

In twee woorden, als ik jou was ;-)    zou ik het bekende en gestandaardiseerde telraam van schroeven gebruiken (afhankelijk van het type schroef, Ø van schroeven, enz...). De leverancier van de speciale schroef moet u de grafieken verstrekken die goed passen, omdat u dichter bij een drukschroef staat dan bij een bevestigingsschroef waarvan de vervorming wordt gedaan door rek.

Vriendelijke groeten

2 likes

Bedankt voor je antwoord, over de werking van mijn systeem is het precies dat. Inderdaad, in een 1e keer veranderde ik mijn parameters en zette ik een kracht in plaats van een druk (ik specificeer metrische trapeziumvormige schroef Tr 36*6 ). Op mijn kleine Ø20mm sectie en met een druk van 6 bar haal ik 188,5 Newton, het lijkt me al logischer (gebrek aan reflectie). 

Ja, het lijdt geen twijfel dat de inspanning op het net zal worden geleverd, maar het aandraaien van de momentsleutel wordt ons opgelegd (eerder ontwierpen we een koppelbegrenzer, maar te duur).

Ik weet niet hoe ik verder moet met solidworks, gisteren wilde ik de berekening op mijn net uitvoeren, maar ik heb de indruk dat het tijd kan kosten en ik weet niet eens of ik de dingen goed doe....  

Ik zou gewoon graag een beeld hebben van de inspanning die ik zou hebben en de risico's die er kunnen zijn (compressie, flexie, afschuiving...)

Wrijvingscoëfficiënt waarmee rekening moet worden gehouden?.

En de grafieken zullen me niet meer helpen dan dat, denk ik.

Goedenavond Lucas

Ik blijf volharden, zelfs als het uw verzoek niet beantwoordt, omdat u in de literatuur van schroeffabrikanten al deze informatie direct kunt lezen.

Voorbeeld hier op pagina 46 (bron Fogex.com) wetende dat je vanuit het oogpunt van knikken in EULER 3 bent

Nog een zeer complete (Bron: Haudenshild) kijk op pagina 23

Over het algemeen koop ik dit soort dingen uit een catalogus en het is aan de leverancier om mij de garantie-elementen te geven met betrekking tot wat hij aanbiedt. Dit zijn zowel eenvoudige als relatief complexe berekeningen, waardoor ik tijd bespaar.

Van mijn kant spijt het me absoluut dat ik u niet kan helpen met SW-simulatie voor uw probleem, omdat het aantal parameters dat u onder de knie moet krijgen, tot belangrijke fouten kan leiden.

Mocht je toch door willen gaan; Het is zeker dat u de schroef in volume moet trekken, aangezien de schaar op de schroefdraad zal zitten.

Vriendelijke groeten

1 like