Exporteer de "Component Reference"

Je bibliotheekelementen uit de bibliotheek halen om een nieuwe, aparte configuratie te maken en de eigenschappen voor elk element te vullen, is misschien wel de schoonste manier. Maar ik vind het omslachtig om meerdere configuraties toe te voegen (uiteindelijk identiek behalve de eigenschappen)...

Ik deel jouw mening, maar als ik een groot project met Solid had, denk ik dat het de meest betrouwbare oplossing is, terwijl ik dubbele tags vermijd, want een tag = een bestand in dezelfde map. En voorlopig heb ik me er veel in verdiept, maar ik heb niets beters gevonden.

Probeer met:

swCustPropMgr.Add3 "Tag PID", swCustomInfoText, "$PRP:""SW-Configuration Name""" & "_" & CStr(i + 1), 1

Inderdaad, het creëert een increment.
Aan de andere kant heb ik nog steeds het probleem met de export: de eigenschap " Tag PID " is aanwezig, maar identiek voor elke configuratie...
Trouwens, het komt niet specifiek van deze eigenschap, omdat alle eigenschappen die uit Solidworks worden geëxporteerd identiek zijn.
In Solidworks 2025, bij export naar IFC, was de " directe eigenschappen " "Naam  " een concatenatie van de onderdeelnaam en _nom de configuratie, die mogelijk bruikbaar was. Aan de andere kant bevat SW2026 niet langer de _nom van de configuratie...

Om de naam van de actieve configuratie op te halen:

??? Werken met de online versie van Solidworks 2026 (3DExperience)?

Doe een test met het XML-bestand (dat te wijzigen is):

Aangepaste eigenschappen exporteren naar IFC-bestanden

Wanneer je SOLIDWORKS-modellen exporteert als IFC-bestanden, kun je SOLIDWORKS-aangepaste eigenschappen mappen naar IFC-eigenschappen.

Voordelen: BIM-klanten kunnen hun aangepaste eigendomsgegevens exporteren, wat belangrijk is voor de bouw en exploitatie van het gebouw. Deze functie is flexibel. Het stelt je in staat om SOLIDWORKS-eigenschappen toe te wijzen aan IFC-eigenschappen, mogelijk onder een andere naam, en je eigen doel-eigenschappensets te definiëren in het IFC-bestand.

Dans le fichier SOLIDWORKS, cliquez sur Fichier > Propriétés et, dans l'onglet Personnalisé, ajoutez les propriétés que vous souhaitez exporter dans le fichier IFC. Enregistrez le fichier.
Créez un fichier de mappage XML qui mappe les propriétés personnalisées de SOLIDWORKS aux valeurs d'ensemble de propriétés IFC. SOLIDWORKS Design propose des exemples de fichiers de mappage à SOLIDWORKS install folder\lang\language\IFC.
Exemple de fichier de mappage :

<CustomPropertiesPSETMapping xmlns="http://www.solidworks.com/ifcpropertysets">
    <Schema Version="1" />
    <PropertySet Name="SOLIDWORKS Common Properties">
        <PropertyMapping SOLIDWORKS="SWProp01" IFC="SWProp01" Type="IfcLabel" />
    </PropertySet>
    <PropertySet Name="Weather Proofing">
        <AppliesTo ElementType="IFCROOF" />
        <PropertyMapping SOLIDWORKS="Cladding" IFC="Roof Covering Material" Type="IfcLabel" />
    </PropertySet>
    <PropertySet Name="Structural Cladding">
        <AppliesTo ElementType="IFCBEAM" />
        <AppliesTo ElementType="IFCCOLUMN" />
        <PropertyMapping SOLIDWORKS="Cladding" IFC="Structural Cladding Material" Type="IfcLabel" />
    </PropertySet>
</CustomPropertiesPSETMapping>
1 like

Solidworks Premium 2026. Niet op de online versie, noch op 3DExperience.

Ik gebruik XML-mapping, maar dat is alleen voor het classificeren van eigenschappen.