Ik zou graag een meubelstuk willen ontwerpen, een steun (plaatwerk of buisstructuur?) om een krik van ongeveer 30 kg te ondersteunen, de krik zal een last van ongeveer 80 kg moeten tillen, maar ik weet niet of een eenvoudige 2 of 3 mm plaatwerksteun het lukt. Daarnaast kan ik me alleen hechten aan de groene zijkanten van mijn meubels. (zoals op de bijgevoegde documenten ) Ter informatie, de hoogte van de onderkant van de kast tot de onderkant van de cilinder is 350 mm. Alle tips zijn welkom
Volgens de schermafbeelding en de elementen die je geeft, lijkt de 2 mm plaatwerk cilindersteun mij "licht". Ik denk nu al dat een iets dikkere steun en een versteviging in de drukas van de cilinder welkom zou zijn.
Bedankt voor deze feedback, ik heb de dikte verhoogd tot 3 mm als resultaat + versteviging aan elke kant zoals in pj. om te voorkomen dat er een extra stuk wordt toegevoegd dat in de as zou ondersteunen... Om het even welke mening?
Ik zou graag van @contact_168horen (die ik terloops groet).
Een kleine opmerking: de meeste elektrische actuatoren en andere technologie hebben een gaffel aan de achterkant die precies is ontworpen om de belasting van de actuator op te vangen.
Het lichaam van de cilinder (de voeringbehuizing) is niet ontworpen om de last te dragen (u zult erop wijzen dat het allemaal afhangt van de getilde last ;-) ) Als het een tv is, is het niet zwaar.
Het zou daarom beter zijn om een dekvloer te gebruiken met een wig eronder, eventueel om de afmeting te maken.
Ik heb me misschien slecht uitgedrukt, wat ik bedoel met "krik" is een telescopische kolom die een kracht tot 2500N mogelijk maakt. Het is niet voor een tv, het is voor het tillen van een stoelconstructie van ongeveer 80 kg. Dus deze cilinder is ontworpen om vanaf de onderkant te worden bevestigd, daarom probeer ik een oplossing te vinden om een plaatwerk te maken dat het geheel zou dragen.
Kan de krik aan de onderkant van het meubel worden bevestigd (+ plaatwerk om te voorkomen dat het meubel wordt verpletterd als het van hout is gemaakt)?
En voeg een afstandhouder toe aan de duwas van de cilinder, let op knikken. Met de geleider aan de bovenkant van het meubel + stop (altijd de bovenkant van het meubel) om beknelling van de cilinder te voorkomen.
Het probleem met dit "telescopische kolom" -systeem is dat het naast zijn motoriseringsfunctie ook een geleidingsfunctie heeft. Dit betekent dat de belasting, zelfs als deze verticaal is, niet in het midden kan staan ten opzichte van de as van de cilinder. Dit ligt voor de hand als het een stoel is waarop de bewoner zich kan bewegen... Het effect op de ondersteuning in het onderste deel kan aanzienlijk zijn, met betrekking tot knikken, of eenvoudiger gezegd met betrekking tot de buigvervormingen. Persoonlijk zou ik kiezen voor een plaatwerkoplossing, met een algemene trapeziumvorm, 2 mm dik, met doosvouwen die de buigstijfheid verhogen (zie onderstaande afbeelding).
Het is duidelijk dat een statische FE-simulatie elementen van een antwoord geeft in termen van spanningen of vervormingen. Slechts enkele invoergegevens over de gebruiksvoorwaarden ontbreken: - al dan niet verticale belasting, - verschoven ten opzichte van de cilinderas, - Maximale belastingswaarde... Persoonlijk heb ik een verticale belasting van 1200 N toegepast, 200 mm verschoven ten opzichte van de as van de cilinder, waaraan een horizontale component van 200 N is toegevoegd. Met de hierboven afgebeelde doosvorm is de maximale spanning meer dan 200 MPa. Moeilijk te accepteren als het gaat om het optillen van een individu...
Verplaatsingen en beperkingen in de ondersteuning... Zijn de inspanningen onvoldoende? Zijn de laadcondities realistisch? We zouden meer over uw studie moeten zeggen om preciezer te zijn...
Om u te antwoorden, wordt de krik op een plaatstalen meubel geïnstalleerd en niet op hout.
@stefbeno dank u, uw eerste oplossing zal de eenvoudigste zijn, denk ik vanuit economisch oogpunt/haalbaarheid
@m.blthartelijk dank voor deze analyse die me al in staat zal stellen een goed idee te krijgen van het ontwerp van het onderdeel, ik heb nog niet alle informatie om u te geven, maar de stoel zal niet worden ontworpen voor iemand om erop te klimmen, maar deze zal worden gemonteerd op een gelede arm (voor rotatie) van de stoel, Deze arm zal ongeveer 1200 mm lang zijn boven het lichaam, en het geheel (arm + stoel) zal niet meer dan 80 kg bedragen...
Ik denk dat ik geïnspireerd zal raken door uw onderdeel in 3 mm dikte, zou het mogelijk zijn om uw CAD-bestand te herstellen
Ondanks je beschrijving kan ik me het systeem nog steeds moeilijk voorstellen, vooral omdat het is gebaseerd op een stoel die niet "ontworpen is voor iemand om op te rijden"... ;o) Dat gezegd hebbende, het model van de steun die ik me had voorgesteld, is bevestigd, aangepast voor een dikte van 3 mm (SW 2021).
Ik heb uw scepsis over een dergelijke steun opgemerkt, zodat de inspanning uiteindelijk moet worden opgevangen, als het me lukt de cilinder op een U-vormige dwarsbalk te monteren die de breedte van het meubel zal hebben en die op dezelfde hoogte zal zijn, zal het de mechanische weerstand verbeteren? Vriendelijke groeten
Ik ben niet sceptisch over de vorm van de steun en het vermogen om lasten te dragen... De vraag die rijst is om te weten waar de krachten zich bevinden die zich verzetten tegen de beweging van de cilinder, die aan de oorsprong liggen van zijn werking, en dus van de spanningen en vervormingen van zijn ondersteuning. In toepassingen met een cilinder is de cilinder vaak aan beide uiteinden scharnierend, wat betekent dat er krachten in de richting van de rijas werken.
In het geval van een telescopische kolom is de verbinding met zijn steun over het algemeen een uitsparing, en de inspanning die hij moet leveren om de last te verplaatsen, hangt af van de positie en oriëntatie van de last, en dus van de geometrie van het mechanisme dat hij in beweging zet. Documenten van fabrikanten geven ook een maximale momentwaarde aan die de kolom kan weerstaan, wat betekent dat de kracht uit het midden of schuin kan zijn.
Zonder op zijn minst een diagram van de structuur en de geschatte afmetingen te hebben, is het onmogelijk om iets over deze krachten te zeggen. Je hebt het over een gelede arm: waar zit de belasting op deze arm (stoel)? Waar bevindt zich de aandrijfkolom, de draaias, horizontaal of verticaal? Het plaatsen van een U-vormige dwarsbalk zal deze observatie niet veranderen: wat ontbreekt is om te weten wat zich boven de krik bevindt...