Hoi allemaal!
Zou iemand een manier weten om een component uit te sluiten dankzij een onderdeelfamilieparameter?
Hoi allemaal!
Zou iemand een manier weten om een component uit te sluiten dankzij een onderdeelfamilieparameter?
Voor mij niet mogelijk omdat het al dan niet uitsluiten van een onderdeel wordt beheerd vanuit de assemblage waar het wordt geplaatst en niet vanuit het onderdeel zelf
Edit: Ik kan het mis hebben sinds de 2022-versie die ik niet heb:
Hallo @twathle
Jij... je hebt eerder Creo gebruikt
Anders, om jouw weg te gaan:
Status van het verwijderen van componenten in configuraties - 2021 - Help voor SOLIDWORKS
Edit: @sbadenis , ik ga terug naar 2013 als je ooit wilt testen
Hallo
Goede vraag, want het automatisch genereren van de artikelfamilie haalt deze parameter niet op.
Afgezien van de hotline of iemand die al met het probleem wordt geconfronteerd, zie ik niet waar ik de oplossing kan vinden.
In macro's ziet het er toegankelijk uit:
boolstatus = Part.Extension.SelectByID2("10NR075EG-1@0_BLOC_REEG075_F35", "COMPONENT", 0, 0, 0, Onwaar, 0, Niets, 0)
boolstatus = Part.CompConfigProperties6(2, 0, True, True, "10NR075EG", True, False, 0)
In de 2 regels hierboven heb ik de overstap gemaakt naar de 10NR075EG component.
De eerste regel wordt gebruikt om de component te selecteren en de tweede om de parameters te wijzigen (deze regel moet overeenkomen met de wijziging van alle 'componenteigenschappen' die toegankelijk zijn via de rechtermuisknop op het onderdeel. Logischerwijs zou het de laatste 0 moeten zijn (ik heb het echter niet gecontroleerd).
Wat vreemd is, is dat sommige parameters in Excel toegankelijk zijn als "envelop" via syntaxis:
$ENVELOPPE@10NR075EG<1>
De kans is groot dat de parameter 'uitsluiten van de nomenclatuur' hierdoor niet toegankelijk is via Excel.
NB: de Solidworks-help praat niet eens over de configuratie van deze envelopeigenschap in de families van onderdelen
@coin37coin dit wordt gebruikt om een onderdeel in een onderdeelfamilie van een assembly al dan niet te verwijderen. Het verzoek is om een onderdeel automatisch uit te sluiten wanneer het al dan niet wordt ingevoegd, afhankelijk van de familie van onderdelen.
Kijk of mijn link functioneel is in 2022 of + voor de lagere versies, naar mijn mening is het klaar... Vandaar de verbetering.
De link in het Frans naar de functie van 2022 (voorheen onbestaande):
https://help.solidworks.com/2022/french/whatsnew/c_wn2022_assemblies_config_bom.htm
Hoezeer voor mij ook @sbadenis, ik had de vraag niet in deze vorm begrepen (de vreugde van interpretaties ^^)
Hallo @coin37coin
Maar nee, ik ken het niet, Creo (een of twee keer gebruikt)
Bedankt @froussel voor je antwoord, maar ik zou je oplossing waarschijnlijk niet gebruiken.
Ik ken de VBA helemaal niet en wil er voorlopig niet in duiken (gebrek aan tijd)
Om voor iedereen duidelijk te zijn,
Het is niet nodig om een standaardonderdeel uit te sluiten zodra het in een assemblage wordt geplaatst.
Ik maak een set met hoofdstellen.
In sommige gevallen worden de rekeningen van de leverancier van de apparatuur gebruikt, deze hoeven niet in de stuklijst te staan.
In andere gevallen kopen we ze liever elders , we moeten ze apart kopen dus ze moeten in de nomenclatuur staan.
Ik denk dat mijn oplossing kan worden gecontroleerd op een familie van onderdelen, aan de andere kant voor onderdelen die al zijn ingevoegd als ik het goed heb begrepen, zelfs als je de configuratie wijzigt, zo niet uitgesloten, blijft het niet uitgesloten en het leven versa. De oplossing werkt, als ik het goed begrijp, alleen als ik hem in de assemblage plaats. (Te testen)
Een andere oplossing is om een flens met een andere kleur te maken (voor levering door de klant) en alles wat van deze kleur is, moet worden uitgesloten door het vakje aan te vinken dat is uitgesloten van de stuklijst of envelopcomponent van uw keuze (levering door de klant)
Ik heb de indruk dat deze nieuwe functie het mogelijk maakt om een deel van alle nomenclaturen uit te sluiten. Vroeger moest je het montage voor montage uitsluiten (best pijnlijk om te doen).
Ja, @froussel maar alleen voor integratie?
Zie de 1e link in het Engels, niet zeker of ik alles goed heb begrepen.
Ik kan niet testen (ik ben jonger dan 2020), maar voor mij zou de parameter je in staat moeten stellen om de assemblageparameter tijdens het invoegen te wijzigen, denk ik (het lijkt vrij moeilijk om iets met terugwerkende kracht te doen).
Alleen een test op een versie hoger dan de 2022 zal dit bevestigen.
Het is in ieder geval geen antwoord op het probleem van @twathle omdat hij de wijziging wil kunnen aanbrengen volgens zijn assemblages (één keer ja / één keer nee) van wat ik begrijp
Dat is ook wat ik @Froussel begrijp... en zo kom ik met mijn oplossing/hulp terug op de Solidworks pagina.
Het stelt u in staat om configuraties te beheren via een familietabel in Excel en om eenvoudig subsets op te nemen/uit te sluiten via een R (opgelost) of een S (verwijderd).
Het enige probleem dat ik zie is dat je gedwongen wordt om voor elke referentie te rijden en niet voor de hele referentie (als je 3 schroeven hebt, ben je gedwongen om elk van de schroeven uit te sluiten en niet alle schroeven)
De optie waar je het over hebt (beschikbaar sinds SW2022), stelt je in feite in staat om een standaardcomponent uit te sluiten zodra deze is ingevoegd.
Ik heb de test gedaan, een reeds geplaatst onderdeel wordt niet uitgesloten als je de functie achteraf controleert ==> het is pas bij het invoegen.
@coin37coin de oplossing die u voorstelt, wordt het onderdeel in mijn subset in de status Verwijderd geplaatst. Ik zou alleen willen dat het van de nomenclatuur wordt uitgesloten.
Helaas denk ik dat de enige mogelijke oplossing is om het met de hand te doen.
Geen oplossing om dit te automatiseren.
Aan de andere kant identificeert de permlet-kleuroplossing snel het klantenaanbod van de FI
Helaas denk ik niet dat dit mogelijk is.
1- De bestelling wordt (als ik me niet vergis) rechtstreeks uit de nomenclatuur gehaald, geëxtraheerd in Excel-formaat. Als een artikel er is, wordt het gekocht.
2- Tot nu toe was het gewenst om "mooie" modellen te behouden, zodat het uiteindelijke model ergens op lijkt.
bovendien renderen we met VISUALIZE aan het einde van elk project, en zelfs als we een uiterlijk achteraf opnieuw kunnen aanbrengen, zou het veel tijd kosten om "de juiste kleur te zetten", terwijl het vanaf het begin de juiste zou kunnen zijn.
Er is een probleem dat me echt moet ontgaan (en als gevolg daarvan ben ik de onhandige man van dienst. Helaas)
Maar wanneer u met de rechtermuisknop op uw onderdeel, componenteigenschappen en uitsluiten van de nomenclatuur klikt, waarom selecteert u dan niet "eigenschappen wijzigen in:" om "configuraties specificeren". Hiermee kunt u kiezen waar u wilt dat het wordt uitgesloten van de nomenclatuur
Dus het zal inderdaad zo eindigen als ik geen oplossing vind...
maar ik heb een vrij groot aantal configuraties (232)
Gelukkig staan ze (normaal gesproken) allemaal op een rij, maar voor het geval de configuraties waarvan ik de hoofdstellen moet uitsluiten elkaar niet opvolgen... Ik zou erg geïrriteerd zijn.
Dus als je ze met de hand moet typen, geen zorgen, maar ik had gehoopt dat een tool als solidworks een eenvoudigere oplossing zou bieden (vooral gezien het aantal beschikbare opties in een familie van onderdelen).
Hallo
Ik bevestig wat @froussel gezegd, deze parameter is niet toegankelijk in de artikelfamilies of in de componentconfiguratie (waaruit de gegevens voor de artikelfamilie afkomstig zijn).
Dus afgezien van het met de hand of via macro doen (wat vrij "eenvoudig" zou kunnen zijn), geen kortetermijnoplossing.
Voor de lange termijn zouden we een evolutieverzoek moeten doen bij SW om deze parameter toegankelijk te maken, maar hey, verwacht geen snelle implementatie (tel minstens 5 versies denk ik).
Hoi allemaal...
Na een gesprek met de klantenservice lijkt de optie helemaal niet te bestaan.
ze adviseerden me om rechtstreeks op de website van SW een verbeteringsverzoek in te dienen.
Ik weet niet hoe het werkt voor de rest, maar als je het onderwerp wilt raadplegen, hier is het ER-nummer: 1-25418449711
kleine correctie,
ze moeten eerst het onderwerp valideren en er vervolgens een SPR-nummer aan toekennen.
En zodra alles is gedaan, kunnen geïnteresseerde gebruikers stemmen om het naar de top van de "takenlijst" te verplaatsen.