Onderdeel Familie & Materialen - SolidWorks

Goedenavond

Ik  doe tests op families van onderdelen. Ik heb 2 verschillende materialen op 2 configuraties gezet. Toen maakte ik mijn familie van onderdelen en kreeg ik 2 eigenschappen voor de materialen:

Wat is het verschil?

Bedankt

Hallo Alain,

Het verschil is de zaak. Ik gebruik deze manier van werken voor onze bibliotheek met schroeven en bouten. Hetzelfde onderdeel kan in verschillende materialen bestaan en het is veel meer voor hun beheer. Hetzelfde geldt voor flenzen en sommige onderdelen voor klanten.  Het helpt omdat elke configuratie een andere referentie heeft, bij ons heeft elk onderdeel een artikelnummer dat in de nomenclatuur voorkomt, dus roestvrij staal of gegalvaniseerd of s235 hebben niet hetzelfde nummer in ons ERP-systeem

3 likes

Het is niet verstandiger om deelbestanden te maken op materiaalsoort 

In veel gevallen, wanneer u aan roestvrij staal werkt, zijn de rest van de gebruikte bibliotheekonderdelen of materialen over het algemeen altijd roestvrij staal

Idem voor de Galva voor de zwarte, de cu, de pu, enz.....

In dit geval zijn het bibliotheekkopieën met elk hun materiaalwaarden 

Nou, in mijn gedachten werkt het zo

En dat elk stuk zijn eigen nee is, via aaneenschakeling 

Onderdeelparameter + materiaal 

@+

2 likes

Bedankt @gt22, maar het is mijn doel om meerdere materialen voor dezelfde stukken te hebben. De vraag gaat vooral over de 2 parameters die worden voorgesteld bij het maken van de tabel:

$PROPRIETE@Materiaal

$BIBLIOTHEQUE:MATERIAUX@Pièce6

1 like

@gt22 is wat ik meestal doe; een gekopieerd bestand met in de naam het materiaal en de aangepaste configuratieverwijzingen.

Maar hier zou ik een enkel onderdeel willen testen en de materiaalparameter in configuratie willen variëren.

Vandaar deze vraag en vooral de volgende, de "*" die verschijnt en de verbanden die op dit moment vreemd worden gemaakt.

1 like

Materiaal Configuratie

U kunt het materiaal van een onderdeel configureren in het dialoogvenster Configuraties bewerken.

Om het juiste uiterlijk van materialen in elke configuratie weer te geven, moeten weergavestatussen worden gekoppeld aan configuraties. Voordat u het materiaal configureert, selecteert u Weergavestatussen koppelen aan configuraties onder aan het tabblad ConfigurationManager .

1. Klik met de rechtermuisknop op Materiaal  in de FeatureManager-ontwerpstructuur en klik op Materiaal configureren . 

Het dialoogvenster Configuraties bewerken wordt weergegeven. De kolom Materiaal bevat een vervolgkeuzelijst Favorieten voor materialen voor elke configuratie.

2. Als u een materiaal voor een configuratie wilt opgeven, klikt u  in de kolom Materiaal en voert u een van de volgende handelingen uit:
    • een materiaal uit de lijst.
    • Selecteer Meer bladeren aan het einde van de lijst om het dialoogvenster Materiaal te openen, waar u een vooraf gedefinieerd materiaal kunt selecteren of een aangepast materiaal kunt maken.
2 likes

Voor een bibliotheekzaal zijn de twee manieren om het materiaal te beheren correct en mogelijk (afhankelijk van de betrokken ruimte): 

- ofwel in hetzelfde bestand met configuraties

- of een ander dossier per onderwerp

Opmerking: om de configuratiebibliotheek te maken, is de naamgeving van de configuraties belangrijk, niet het verstrekken van een optie, kan alle configuratienamen in twijfel trekken. Na enkele jaren bibliotheek, een vrij universele typemethode: criterium-criterium...-dimensies-optie-optie... (Ik zal dit punt niet uitwerken).

Configs-modus: voordeelgeometrie of andere wijzigingen, worden slechts één keer massaal gedaan, nadelenlijst met keuzes in ASM kan te lang worden (naar mijn mening meer dan 200/300).

Verschillende bestandsmodus: voordeel van een korte lijst met keuzes in ASM, stelt u in staat om materialen te vervangen met de functie onderdeel vervangen (truc, houd dezelfde naam van de configuraties), nadeel van geometrie-aanpassingen of andere, je moet het werk meerdere keren doen.

Voor de artikelfamilie in een bibliotheekbestand wordt aanbevolen om maatwijzigingen door 3D te verbieden, het is de Excel die controleert.

Voor de kolommen in uw Excel is de ene geldig, de andere zou er niet moeten zijn, omdat deze in automatische variabele moet blijven (niet beheerd door de Excel):

$BIBLIOTHEQUE:MATERIAUX@Pièce6 = moet in de Excel worden beheerd.

$PROPRIETE@Material = moet worden verwijderd uit de Excel, en dan moet je elke configuratie controleren, opnieuw in het vak klikken en de variabele aanwijzen die eruit moet zien als "SW-Material@@nomconfig@nomfichier.SLDPRT"

Daar ga je.

2 likes

Het verschil tussen $PROPRIETE@Material en $BIBLIOTHEQUE:MATERIEUX@Pièces6:

$BIBLIOTHEQUE:MATERIEUX@Pièces6: Dit is het materiaal dat in het model wordt toegepast via de SOLIDWORKS Material Editor.

$PROPRIETE@Materiaal: Dit is de materiaaleigenschap, degene die u invult in het bestand, de eigenschap, het tabblad specifiek voor de configuratie.

Groothandel:

$BIBLIOTHEQUE:MATERIEUX@Pièces6 => stelt u in staat om het materiaal te parametriseren via de onderdeelfamilie

$PROPRIETE@Material => Materiaal = de naam van de specifieke eigenschap van de configuratie die je hebt ingevoerd in de eigenschappen, het stelt je bijvoorbeeld in staat om deze eigenschap terug te vinden in een notitie of een bom van je plan, je kunt ook de waarde van je "harde" materialen uit de onderdeelfamilie beheren, in jouw geval, dit is de geëvalueerde waarde van de variabele: "SW-Material@@Nom van config@Nom van een munt. SLDPRT",  maar u had een hardgecodeerde waarde kunnen invoeren.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is:)

Mick

1 like

Dank u @gt22 voor uw hulp. Het is dit type configuratie dat $BIBLIOTHEQE toevoegt ... aan de Excel-tafel

Bedankt @olivier.wisniewski, dat beantwoordt mijn vraag.

Aangezien u ervaring lijkt te hebben met Family of Parts, zou ik graag willen dat u uw opmerking over de namen die beter zijn om te geven, verduidelijkt.

Ik zal binnenkort een vraag over dit onderwerp stellen.

Bedankt @Mick.Cordero, het was heel duidelijk en het vormt een aanvulling op het antwoord van @olivier.wisniewski.

1 like

Om een synthese te maken, kunnen we de materialen op 2 manieren in configuratie plaatsen:

- Door het materiaal te configureren ($BiBLOTHEQUE:MATERIALEN...)

- Direct in de configuratie-eigenschap ($PRORIETE@Material)

Dit zijn 2 verschillende en onafhankelijke methoden; We kunnen dit soort afkeuring krijgen:

Jammer, want mijn eerste idee was om het materiaal in de naam van de configuratie te zetten door middel van aaneenschakeling:

Maar nu is het geraspt, anders heb ik een lange naam zoals deze:

01160-202x300 (32X20) Mes_Matériaux:NL-GJL-250

Nee, geen zorgen over doen wat je wilt, met de excel...

Punt 1:

Allereerst moeten we een punt nemen, voor mij, een echt stuk bibliotheek dat moet worden geconfigureerd door een Excel, het betekent:

Dat het alleen de excel is die alles controleert, dus de optie "bewerkingen verbieden" is ingeschakeld.

Ter herinnering, wanneer u een Excel in een bestand zet, moet de info in de ene richting gaan (3D-shift-to-excel) of in de andere (Excel-shift-to-3D).

(persoonlijk gebruik ik nooit de 3D-shift-to-excel richting, omdat ik direct in excel werk)

Punt 2:

Deed goed wat ik zei op 02/12.

$PROPRIETE@Materiaal hoort niet in de excel te staan.

sluit vervolgens de excel af, ga naar bestand-eigenschap, en je moet naar elke configuratie gaan, en controleer / reset-indien nodig de eigenschap "Materiaal" en vertel het om als een waarde "Materialen in de boom" te nemen

de code moet er als volgt uitzien SW-Material@@nomconfig@nomfichier.SLDPRT

Tip: Als er te veel configuraties zijn om opnieuw uit te voeren, laat de Excel dan alle configuraties verwijderen behalve de actieve (zet de actieve in regel 2, voeg een regel in regel 3 in, zodat we alle configuraties in regels 4,5,6 houden...). Repareer de activ, dan alle configuraties opnieuw gemaakt door de excel (omdat het principe van duplicatie van prp).

Punt 3:

Om het materiaal op een normale manier weer te geven, moet u een tekstformule in Excel gebruiken om de waarde van het vak alleen uit het N-teken te halen.

Anders is het niet nodig, het handmatig typen van het materiaal in de naam van de configuratie is acceptabel, met nauwkeurigheid, er zijn geen problemen.

Punt 4:

Voor de principes van het benoemen van configuraties is het door te smeden dat we forgeront worden.

Het is door tonnen configuratiebibliotheken te doen dat we vervolgens "goede configuratienamen" kunnen plaatsen ... Om te gillen

Je moet rigoureus zijn, weten hoe je jezelf minimaal kunt corrigeren voordat je een bestand vrijgeeft.

Als je deze strengheid niet hebt, laat het dan door iemand anders doen.

Kortom, geef nullen altijd even voor de komma, let op het verboden teken (voor nomenclatuurexport), zie altijd verder, na, de mogelijke opties.

Het scheiden van criteria of opties met "-" is prettiger om te lezen.

En de ruimtes ook!

Gebruik voor het / of 3/4" cijfer een woord "classifier" voor dan de waarde 3-4".

3/4" wordt DN20 3-4" of DN020 3-4"

En eigenlijk noemen we het, de eerste criteria zijn vaak in omgekeerde volgorde...

En het is beter om niet aan het einde te zijn.

Dit alles wordt niet gedaan om schokkerige lijsten te maken, maar logische volgordes, wetende dat solidworks de volgorde met alfabetische overweging weergeeft...

Voorbeeld :

Mat-A - 01160 - 0006 x 0200

Mat-A - 01160 - 0202 x 0300

Mat-A - 01160 - 0202 x 1000

Mat-B - 01160 - 0006 x 0200

Mat-B - 01160 - 0202 x 0300

Mat-B - 01160 - 0202 x 1000

1 like

Wauw!

Dat is een lang antwoord zoals ik zelden heb!

Heel erg bedankt @olivier.wisniewski !!

Ik ben bezig met het ontleden van uw antwoord, dat meer zichtbaarheid verdient.

Ik heb een vraag gesteld over het onderwerp en het zou goed zijn als u uw antwoord kopieert/plakt om de gemeenschap te dienen:

http://www.lynkoa.com/forum/import-export-formats-neutres/comment-nommer-les-configs-pour-avoir-des-famille-de-pi%C3%A8ces-opti

Ik heb een nieuw onderwerp gemaakt, omdat de uitleg iets verder gaat dan een eenvoudige familie van kamers.

Maar de koppelingen met het juiste gebruik van solidworks-functies en een goede bibliotheek zijn gekoppeld!!

1 like