Betrouwbaarheid simultane straalresultaten

Hoi allemaal

Ik vraag me af wat de betrouwbaarheid is van de resultaten van straalsimulatie in SolidWorks.

Laat het me uitleggen, ik heb een eenvoudige test gedaan op een klassieke balk:

Rechthoekige buis van 200 x 100 x 10 met een lengte van 3000 mm in S 235.

Ik heb de 2 externe aansluitingen gerepareerd,

en ik splits mijn straal in het midden in twee lichamen om een centrale verbinding te hebben waarop ik een kracht van 80.000 N uitoefen.

De verkregen resultaten zijn:

- Maximale spanning 118,5 Mpa

- Maximale doorbuiging 2,3 mm

Door de berekening handmatig  uit te voeren vind ik:

- Maximale spanning 237 Mpa

- Maximale doorbuiging 8,9 mm

Kan iemand mij deze verschillen in resultaten uitleggen?

Bij voorbaat dank

Fijne dag

Mijn eerste vraag is dat je splitst

de dif is dubbel in Mpa,

Misschien door de splitsing?

Zijn uw buitenaansluitingen vrij (glad) of vast (vast punt)?

Misschien zou het dit verschil geven?

Zie o.a. deze link

http://jean.lamaison.free.fr/flexion.html

2 likes

De resultaten van je simu lijken inderdaad vreemd. Hoe zitten je 2 externe aansluitingen in elkaar? 

Mijn twee externe verbindingen zijn opgelost.

En ik splits de straal om een verbinding te hebben en de centrale inspanning te kunnen uitoefenen,

Want een kracht kan alleen worden uitgeoefend op een balk op een verbinding, een hoekpunt of een heel lichaam.

Hoe oefen je een kracht uit op het midden van een balk?

Zie deze link om een kracht toe te passen

https://www.google.fr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjr0MvGztvJAhXEcA8KHcrIAGEQtwIIIDAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DvxczDuuejso&usg=AFQjCNE1x7No2NzziHgdCp6fEYF8hrn4mQ&sig2=AtsCB5m-SvEdP1UolRBo8A

1 like

Ja, ik ken de methode met een scheidslijn, maar het werkt alleen in volume,

Nu is mijn buis straal.

De berekening die je met de hand maakt, komt overeen met de hyptohese van een balk op 2 dragers. Aan de uiteinden is de normale rotatie in het vlak vrij.

Als de uiteinden verzonken zijn, zullen de spanning en doorbuiging noodzakelijkerwijs lager zijn. Nu heb ik de formule niet meer in gedachten, maar het SW-resultaat is niet per se inconsistent.

Persoonlijk is het mij nooit gelukt om de berekening in balk of schaal onder SW onder de knie te krijgen.

De goede oude volumeberekening werkt in 95% van de gevallen (tenzij je op een raamwerk zit of met zeer grote lengte/sectieverhoudingen). Het belang van het boek is dat je in ieder geval een idee hebt van wat er gebeurt op de knooppunten en inbedding (wat meestal de kritieke punten zijn). Het is dus zeker dat je een behoorlijke hoeveelheid knopen/elementen krijgt, maar met moderne pc's krijg je over het algemeen een resultaat in minder dan 5 minuten.

Probeer de wiskunde van je stuk in volume te doen, het zou goed moeten zijn (hoewel je een beetje lang bent).

Uw resultaat lijkt overeen te komen met het geval waarin uw eindpunten vast zijn en met een centrale verbinding (als de uiteinden van de straal niet dichter bij het midden kunnen komen, vermindert dit noodzakelijkerwijs uw pijl naar het midden). Bij balk weet ik niet eens of je de vlakke ondersteuning van je balk aan de twee uiteinden kunt simuleren.

Hallo

Dank u allen voor uw antwoorden.

Inderdaad, zoals Chamade en Froussel zeggen, had ik het bij het verkeerde eind.

Inderdaad, ik heb mijn twee ledematen gefixeerd in plaats van twee steunen te creëren.

Dus creëerde ik opgelegde verplaatsingen met referentiegeometrieën

door de translaties volgens Y & Z te vergrendelen, waardoor de straal vrij blijft in de translatie volgens X.

De resultaten zijn zeer bevredigend:

Maximale spanning 237,1 Mpa voor 237

Maximale doorbuiging 8.676 mm voor 8.9

Probleem opgelost

Fijne dag allemaal

Hebben ze je allemaal verteld wat je externe bevestiging is?  ;-)

Los de vraag op over het antwoord dat het beste past

Fijne dag @+