De berekening die je met de hand maakt, komt overeen met de hyptohese van een balk op 2 dragers. Aan de uiteinden is de normale rotatie in het vlak vrij.
Als de uiteinden verzonken zijn, zullen de spanning en doorbuiging noodzakelijkerwijs lager zijn. Nu heb ik de formule niet meer in gedachten, maar het SW-resultaat is niet per se inconsistent.
Persoonlijk is het mij nooit gelukt om de berekening in balk of schaal onder SW onder de knie te krijgen.
De goede oude volumeberekening werkt in 95% van de gevallen (tenzij je op een raamwerk zit of met zeer grote lengte/sectieverhoudingen). Het belang van het boek is dat je in ieder geval een idee hebt van wat er gebeurt op de knooppunten en inbedding (wat meestal de kritieke punten zijn). Het is dus zeker dat je een behoorlijke hoeveelheid knopen/elementen krijgt, maar met moderne pc's krijg je over het algemeen een resultaat in minder dan 5 minuten.
Probeer de wiskunde van je stuk in volume te doen, het zou goed moeten zijn (hoewel je een beetje lang bent).
Uw resultaat lijkt overeen te komen met het geval waarin uw eindpunten vast zijn en met een centrale verbinding (als de uiteinden van de straal niet dichter bij het midden kunnen komen, vermindert dit noodzakelijkerwijs uw pijl naar het midden). Bij balk weet ik niet eens of je de vlakke ondersteuning van je balk aan de twee uiteinden kunt simuleren.