Hallo @tous
Ik ben sinds een maand in het bezit van een laptop dell 5560 rtx A2000, ik merkte dat in de prestatiemodus op het lichtnet, de processor in kwestie constant op maximale frequentie draait (zelfs als er niets wordt gedaan), op een belasting bereikt de temperatuur 100 graden en de boost verlaagt de frequentie niet dat zelden het gebruik van de processor ongeveer 8% is. Wetende dat in de normale modus (of in de batterijprestatiemodus) de frequentie en temperatuur de logische waarden nemen, is dit normaal? En als u een extern koelsysteem gebruikt, wat raadt u mij dan aan om een model te kiezen?
Bij voorbaat dank
Hallo @Lynkoa15
De CPU op zijn maximale snelheid in de prestatiemodus is normaal. U kunt de modi aanpassen via het energie>beheerpaneel. Het enige wat je hoeft te doen is de cpu frequentie in te stellen op 100% max en bijvoorbeeld 50% min. In rust zal je CPU op de helft van zijn snelheid draaien, onder belasting zal hij op 100% van zijn snelheid draaien.
Eindelijk... om precies te zijn, de CPU-snelheid zal variëren tussen 50 en 100% van de maximale frequentie. Het gevolg, en het belang, onbekend, is dat deze variatie een ander gedrag van de cpu beïnvloedt, naast het verbruik, namelijk het reactievermogen. De tijd die de cpu nodig heeft om van 50% naar 100% te gaan, zorgt voor een vertraging waarin de cpu opdrachten uitvoert met een progressieve snelheid van 50% tot 100%. Misschien wacht hij zelfs tot hij op zijn best is om met de executie te beginnen.
Met een min op 5% wordt de vertraging dus verlengd.
En een cpu die jojo's schaadt de prestaties.
Terwijl als de modus is ingesteld op max 100 en min 100, we begrijpen dat er geen vertraging is.
Het is een kwestie van de balans vinden tussen consumptie en responsiviteit.
Een andere mogelijkheid die op deze manier wordt geboden, is om de maximale snelheid van de cpu te kunnen verminderen in geval van onvermijdelijke oververhitting of om deze te behouden. Bijvoorbeeld max 90%, min 90%. Geen vertraging, minder verbruik, minder verwarming. Maar de prestaties verminderden met 10%. terug.
Hallo @Sylk
Bedankt dat je de tijd hebt gevonden om mij te antwoorden, helaas verlaagt de voorgestelde methode de temperatuur niet, en persoonlijk denk ik dat het riskant is om de processor (altijd) op gewoon vermogen te laten draaien en vooral de levensduur beïnvloedt, het instellen van een maximum in de stroomopties lijkt alleen een effect te hebben op de basisfrequentie en niet op die van de turboboost (een andere waarde dan 100%, de turbo start niet), wat betekent dat de technologie volgens Intel energie bespaart door de frequentie alleen te verhogen als dat nodig is! Van mijn kant zie ik deze technologie niet in de toekomst, niet met de i9, het zijn ovens, Ik denk in ieder geval niet dat ik het mis had, want volgens mijn onderzoek hebben veel mensen de functie uitgeschakeld en het is zelfs voor het desktopstation dat laptops overtreft in temperatuurbeheer,
Aan mijn kant deactiveer ik het terwijl ik een manier vind om de bios te ontgrendelen en een undervolting probeer
Gezien het incident van de rtx 4090 die de connectoren smelt, kun je maar beter voorzichtig zijn,
Ik ben er eindelijk in geslaagd om het bios te ontgrendelen, de oplossing was de daling van de processorspanning (-50mv), de daling van het vermogen van 93w naar 55w, evenals de frequentie van 4.8 naar 4.6 g voor de kern en van 4.3 naar 3.6 gh voor multicore
De solidworks benchmark gaf:
Originele configuratie
Configuratie op maat
Met een aanzienlijke daling van de temperatuur en het geluid ventilatoren
(Volgens Dell is werken bij deze hoge temperaturen niet riskant, van mijn kant wil ik niet dat er iets springt direct na het einde van de garantie ;).
Ik geef aan dat deze praktijken door Intel worden afgewezen, op eigen risico :)