system
1 oktober 2014 om 12:53
1
Op onze oude projecten hebben we een solidworks-stuklijst gemaakt die we na voltooiing naar Excel hebben geëxporteerd.
Ik vind dat het erg beperkend is als je wijzigingen moet aanbrengen, en het is vooral een bron van fouten (hoeveelheid, gewicht, artikel...)
Hoe maak je je stuklijsten?
Wetende dat ik het niet op het algemene plan zet (het moet worden gescheiden), dacht ik eraan om een tekening te maken (in A4-formaat) met alleen de naam erop. Maar het is ingewikkeld om het voorblad, de paginawijzigingen, de voettekst te beheren...
1 like
pl
1 oktober 2014 om 12:56
2
Hallo
Met een SolidWorks-macro is het niet langer beperkend, alles wat je nodig hebt is een klik op een knop om de stuklijst naar Excel te exporteren!
Zie deze link:
https://forum.solidworks.com/thread/51526
3 likes
system
1 oktober 2014 om 12:59
3
Ja, maar mijn naam bevat een bepaalde lay-out (klantenondersteuning)
2 likes
bart
1 oktober 2014 om 13:01
4
Ik heb het zelf op de achterpagina gezet.
Geen zorgen aan die kant. We hebben niet dezelfde manier van werken...
3 likes
system
1 oktober 2014 om 13:06
5
@Bart: Ok, maar wat doe je als je nomenclatuur groter is dan je plaat (in hoogte of breedte)?
2 likes
U kunt met de rechtermuisknop op een van de regels klikken en vervolgens splitsen (boven of onder) en zo het 2e deel naar een 2e pagina sturen.
Ik denk dat het goed volgt als je wijzigt (ik deed dit alleen in Creo en het werkte prima)
5 likes
Ik gebruik SMARTBOM vanuit de assemblage en ik exporteer alles in een Excel-bestand .
Veel praktischer omdat het configureerbaar is.
5 likes
pl
1 oktober 2014 om 14:20
8
Het is mogelijk om het sjabloon van het Excel-bestand aan te passen om direct de lay-out te hebben die de klant wil!
U moet het bestand "Bomtemp.xls " wijzigen door het te openen vanuit Windows in Excel (maak eerst een kopie).
Plak de gewenste lay-out en voeg de velden toe die overeenkomen met de kolommen!
Zie Help:
http://help.solidworks.com/2014/french/SolidWorks/sldworks/c_Bill_of_Materials_Templates.htm
3 likes
bart
1 oktober 2014 om 17:00
9
Ik denk dat je in goede handen bent! =)
1 like
We gaan op dezelfde manier te werk en het is waar dat het beperkend is.
Daarnaast classificeren we onze naam per categorie (verspaning, plaatbewerking, etc.) om de aankopen gemakkelijker te beheren.
We hebben een macro, dus geen zorgen TENZIJ we de montage later wijzigen.
Ik ben op dit moment op zoek naar Smartbom, maar het lijkt hetzelfde probleem te zijn, als je wijzigt, geen follow-up.
Als iemand een oplossing heeft om altijd een up-to-date naam te hebben, dan ben ik er helemaal voor!
2 likes
@Jose-accessa,
Er is een oplossing, en dat is EPDM. Maar het is grote cavalerie. De stuklijsten zijn altijd up-to-date en het kan worden gekoppeld aan een ERP.
3 likes
Wat moet dat betekenen?
Ik heb EPDM, maar kan het direct aan Excel worden gekoppeld (in feite live wijzigingen in de naam in Excel bij assemblagewijziging)?
1 like
EPDM > Excel, ik denk het niet, maar EPDM > EPR wel.
Of zelfs EPDM > Access? Misschien is het de moeite waard om je in te verdiepen...
Heeft u geen ERP in uw bedrijf? Gateway moet worden toegevoegd voor de EPDM/ERP-dialoog
1 like
Om .PL compleet te maken
Nog niet zo lang geleden (hoewel), hadden we het hier over het genereren van een XL-stuklijst rechtstreeks vanuit SW zonder een tekening te doorlopen: http://www.lynkoa.com/forum/3d/tableur-de-nomenclature?page=0#answer-123269
1 like
@Benoit: Ja, we draaien op Sage, maar we gebruiken de 2 programma's apart (misschien om te verdiepen, maar niet voor nu).
Aan de andere kant, om terug te komen op de nomencalturen, dus er is geen manier om een Excel-naam up-to-date te houden, tampis :/
Ik zal kijken wat er te doen is voor de EPDM/SAGE-koppelingen.
1 like
@jose
Of ontwikkel een Excel-macro: bij het valideren van je assemblage op EPDM genereer je met deze macro een up-to-date stuklijst in je dossier, die je stuklijst bijwerkt.
Ik denk hardop... :)
system
2 oktober 2014 om 08:00
17
SmartBOM is inderdaad niet slecht, maar er is geen manier om het bij te houden...
Als je de stukken een beetje weer in vorm brengt (omhoog/omlaag), nou ja, de volgende keer, moet je alles opnieuw doen...
Hallo
Om het antwoord van José ja te beantwoorden, het is mogelijk om een Sodlid-nomenclatuur naar EPDM te exporteren, we gebruiken deze manier van werken al vier jaar.
Het probleem is dat het is ontwikkeld door een Axemble-consultant en ik kan de aanpak niet echt uitleggen.
Zie bijlage.
nomenclatuur.xlsm
1 like
Nu wordt het heel interessant!
Bedankt voor de bijlage, ik zal dit allemaal een beetje bestuderen:)