DXF-gravure voor lokalisatie

Hallo

Ik wil plaatwerk laten maken met meerdere te lassen tapeinden. Om tijd te besparen bij het lassen van deze tapeinden, vraagt de onderaannemer mij om deze tapeinden te lokaliseren door stippen op deze vellen te graveren.

Hoe is het mogelijk om deze informatie in een dxf te geven? Moeten we 2 dxf maken (een gravure, een snede) of moeten we een gat van 0,1 mm maken? Misschien is er een functie??

Hartelijk dank.

Hallo

Het enige wat u hoeft te doen is een laag maken om de gravures te positioneren, die u kunt weergeven door een kruis van een andere kleur dan de rest van het vel.

Zo houd je alle informatie op dezelfde DXF.

2 likes

Voor mijn rekfronten heb ik een boorplan en een graveerplan waarvan ik de scheiding per configuratie krijg.

Plan 1: De gevel met de gaten, blad 2 van het plan, de gevel met de gaten niet gedimensioneerd, maar de plaats van de gravure zijdelings.

het bestand wordt in DXF naar mijn onderaannemer gestuurd en aangezien hij 2 verschillende machines gebruikt, kan hij beginnen met de gaten en vervolgens positioneren voor de gravure door het juiste referentiepunt te hebben. Maar dat is op 2U-fronten

Dus voor lakens krijg ik voor het gat van 0.1

2 likes

Hallo

Om de locatie van de noppen te lokaliseren maken we een 10x10mm sterk lijnkruis op de dxf

1 like

Bedankt voor deze antwoorden!!

@mat tutu heb ik het gevoel dat lagen alleen worden gebruikt bij het tekenen. Maar om te voorkomen dat de cartridge in de dxf zit, doe ik dit liever als ik aan het onderdeel werk.

@Gerald, Als ik het goed begrijp, doe je twee DXF's met elke keer andere informatie?

@y.pacquelet, als ik de DXF met het kruis in een dikke lijn naar de laserfabrikant stuur, ben ik bang om vellen met inkepingen te herstellen. Ik denk dat je hem deze truc moet vertellen met een parallelle tekening..

@matthieu het is een beetje anders omdat mijn bord op een A3 ech1:1 past, dus ik maak maar één dxf-vel. 

Ik heb een onderaannemer die een enkel vel wil en een ander die er 2 vraagt, dus ik maak een A4-blad 1 en een blad 2

Voor uw bezorgdheid zou ik liever gaten maken die niet uit de diameter van de bout komen als het handmatig lassen is, aan de andere kant als het een machine is die de tapeinden positioneert en lasnaden, is graveren niet nodig, maar een positietafel. Dus eenvoudige kruisjes is genoeg voor de offerte

1 like

Hallo

Ik doe veel aan laseruitbesteding en bij het markeren gebruik ik stippellijnen voor alles wat gemarkeerd is.

Ik sprak met mijn onderaannemer af om altijd op dezelfde manier te werken.

2 likes

Ik ben het met Bart eens.

Na een beetje in lasersnijden te hebben gewerkt, is graveren gewoon een andere lijnstijl op uw DXF.

Eerder had ik: -donkergroen=> met de klok mee gesneden

- lichtgroen = > anti-horrariaanse snit

- rood => gravure.

1 like

Uiteindelijk heb ik een kruisje op de dxf gezet en heb ik een aantekening gemaakt op het plan zodat de onderaannemer de symboliek begrijpt.

Bedankt!