Gravures op gebogen oppervlakken

Hallo allemaal
Hier ben ik, een nieuwe onder jullie.

Als onderdeel van mijn werk moet ik modellen van oude munitie (1900-1950) namaken voor identificatiedocumentatie die nuttig zal zijn voor onze medewerkers in het veld.

Ik heb weinig ervaring met 3D, afgezien van wat ik de afgelopen jaren in mijn eentje heb geleerd.

Hierboven ziet u een deel van een raketmodel uit onze collectie en het begin van 3D-modellering dat door mij is gemaakt.

Mijn vraag ligt in het feit hoe de details over dit onderdeel te genereren (markeringen / lijnen / nummers) ...?

Ik kan alleen een Wrap op een oppervlak plaatsen, maar ik heb altijd fouten zodra het conisch of koepelvormig is.

Als iemand een oplossing heeft om mij deze details op de onderdelen toe te voegen, is het erg blij.

Groetjes
Laurent.W

Hallo

Zeer interessante baan.
Ik wilde in ieder geval een kleine opmerking maken, namelijk dat de schaalverdeling niet evenredig is, van 1 tot 3 zijn ze groter dan de rest.
Moet 1 lijn maken in geprojecteerde extrusie en vervolgens een cirkelvormige herhaling maken met een constante toonhoogte.
Jammer dat de doc in het Duits is^^ Ik hou van de oude plannen (met de hand)
Als ik wat tijd heb, zal ik wat tests doen om aan u voor te leggen.

1 like

Ja, inderdaad de diploma-uitreiking is niet proportioneel en dit is in graadminuten op tafel te vinden.

Hier is mijn snelle kleine test, en inderdaad de wrap / wrap-functie, ik kan er geen gebruik van maken.
Het was noodzakelijk om sluwheid door een ander volume te creëren met de schaalverdeling, die wordt afgeschuind met een verwijdering van cirkelvormig materiaal en ten slotte een aftrekking van het volume tussen de schaalverdelingen op de ring.

Het enige dat overblijft is om een mooie tabel te maken met een regel van 3 om de lineaire positie van de schaalverdelingen ten opzichte van de hoeken (waarvan de minuten ook moeten worden omgerekend) om te zetten
Edit: de lengte van de schetslijn2 is gelijk aan de omtrek van het onderste deel van de ring. ofwel 182,84 mm
Voor het tussentijds afstuderen heb ik hem niet gestoord, ik heb het homogeen verdeeld over 2 grote schaalverdelingen met de lijnen en de gelijke klemtoon.
U moet ook de teksthoogtes en het lettertype aanpassen indien nodig. (het hangt er allemaal vanaf of er een reproductie achter zit of alleen ter illustratie).

Hier is mijn bestand in SW2019
circulair afstuderen. SLDPRT (304.6 KB)

2 likes

Hallo

Als de meeste gravures op cilindrische of conische vlakken moeten worden uitgevoerd, kan het gebruik van de Wind... functie een bevredigend resultaat geven.
Het lijkt niet in staat te zijn om te werken op andere, complexere oppervlakken (bol, torus, enz.).

Het moeilijkste deel is om de karakters of schaalverdelingen die moeten worden gegraveerd correct in de 2D-schets te positioneren, zodat ze na het opwinden correct worden geplaatst.
Een vrij eenvoudige procedure op een cilinder waarvan de ontwikkeling een rechthoek geeft.

Delicater voor een kegel: het schetsvlak moet raaklijn hebben aan de kegel, en de schetsentiteiten moeten de ontwikkelde cirkels " volgen " ...
image

Het is des te moeilijker als de afstand niet regelmatig is.
Model ingesloten onder SW 2020.
GraveerCone.SLDPRT (4.2 MB)

Vriendelijke groeten.

6 likes

Hallo

Ik dacht, als een vliegtuig, normaal aan de helling van de kegel, tekstschets met het nummer 1 en zijn graduatieverschuiving, pas de materiaalverwijderingsfunctie toe op deze schets, gepropageerd naar het "tabelle" lichaam alleen. En tot slot cirkelvormige herhaling van de verwijdering, indien mogelijk in onafhankelijke kopieën om hun nummer onafhankelijk te kunnen wijzigen. Doe hetzelfde met een min afstudeerschets.

Je 1e foto geeft me een idee.
Voer de wikkelmethode uit op een cilinder en pas VERVOLGENS een vervorming van het trektype toe, maar die de gegradueerde zijde "kantelt" door de gravures ermee te kantelen.

Maar misschien zou het het profiel van de gravure vervormen, waardoor het minder geoptimaliseerd is voor bewerking...

ah misschien wordt er sinds 2020 rekening gehouden met de kegels, ik kan niet onder 2019 komen.
Aan de andere kant is het geen kegel, want hij heeft een straal van 300 mm. (zie de schets aan het begin van de post)

2 likes

Je zult degoufrer moeten gebruiken met spline-oppervlak, het werkt

SW18

3 likes

Hallo @Lynkoa15

U kunt ons iets meer vertellen over "spline surface degassers" STP.
Ik weet het niet
Met een vijl als het even kan, zodat ik een beetje kan instrueren :zzz:

Vriendelijke groeten

[HS aan]
Gelieve geen handleiding in het Russisch, want het zijn granaathoofden.
Ik zeg schelphoofd: niet om de Russen aan te duiden, maar het getekende object. :roll_eyes:
[HS /Uit]

1 like

De scheidslijn is omdat hij de hele sfeer weigert?

Hallo @tous
@Zozo_mp, ik heb niet genoeg ervaring met het gebruik van de functie, ik zal je niet meer kunnen vertellen, ik weet niet meer dan jij, sorry :stuck_out_tongue_winking_eye:
@FUZ3D, volgens de Definitie van de functie , is het maken van een front-spline-opwinding beperkt tot het hele model, aan de andere kant maakt het het mogelijk om de wikkeling uit te voeren op elk kegelvormig, bolvormig of koepelvormig oppervlak,
@laurent. W, het stelt u in staat om de nummers correct op het oppervlak te graveren (indien nodig een voor één), voor de gegradueerde raad ik ten zeerste een vegende verwijdering en een herhaling aan, omdat het nauwkeuriger is en ook de vorm mij levendig lijkt waar maken,

Bijgevoegd is het document

Bewijsstuk 1. SLDPRT (1,5 MB)

2 likes

Als u een enkele wikkeling wilt, zie dan dit principe
Ik zal de juiste basis spline moeten vinden om de lag te elimineren

1 like

Bedankt voor je antwoord Fuz3D :wink:, in het verleden had ik hetzelfde proces gedaan om op gebogen oppervlakken te graveren, maar het resultaat was er niet altijd, dus ik stopte een aantal jaren met dit soort details om me te concentreren op de interne elementen van de raketten (werkingsprincipes/bewapening/...).

Bedankt voor de hulp Lynkoa15, ik zal dit alles binnenkort in de praktijk brengen en zien wat er gebeurt :+1:

Hallo...
Snelle vraag:
In hoeverre heeft de fijnheidsaanpassing invloed op het resultaat?
image
Ik merk geen verschillen tijdens mijn tests...

Vriendelijke groeten.

1 like

Hallo
Ter informatie, dit onderwerp inspireerde me en ik begon met het programmeren van een macro om maatstreepjes te genereren, klassiek, lineair of parametrisch uit een Excel-tabel (die ik heb gemaakt met behulp van de gegevens uit de tabel in dit onderwerp. Excel-bestand in pj voor alle nuttige doeleinden).
Met de mogelijkheid om lijnen of rechthoeken te gebruiken voor het markeren van de schaalverdeling.
Ik moet de cijfers nog zien te managen.

De excel tabel met de gegevens van de tabel (afstuderen | positie):
Tabelle_für_Tempierteilung.xlsx (10.3 KB)

1 like

Het is erg interessant, ik moet zeggen dat ik nog niet heb gekeken naar het gebruik van macro in Solidworks.

Hallo en gelukkig nieuwjaar :wink:

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de meest gecompliceerde oplossing, maar die een exacte weergave van mijn markeringen geeft, hier is een overzicht.

Groetjes.

2 likes