@Zozo_mp Ben! Uh! Ik ook van jou... (Laat het me uitleggen).
Ik beschouw " adaptieve algoritmen " als kunstmatige intelligentie (maar ik begrijp je onenigheid).
Voorbeeld:
Adaptieve mesh-aanpassing (deze functie past automatisch de dichtheid van het mesh aan in gebieden waar de oplossing meer precisie vereist) of Aanpassing van de tijd " stap ": Met deze functie kan de oplosser automatisch de grootte van de tijd " stappen " beheren tijdens de transiënte simulatie.
Ook al is het niet op het niveau van " machine learning ", het " programma " maakt een keuze (niet altijd de juiste, maar dat doet het wel...), en het is deze functie die ik als onderdeel van AI beschouw.
… De lineaire statische studiemodule bevat een optie waarmee de oplosser de mesh tijdens de resolutie kan aanpassen in gebieden van het model met energiefouten met hoge spanning. Dit resulteert in een nauwkeurigere oplossing met weinig tussenkomst van de gebruiker.
Er zijn twee soorten adaptieve mesh-verfijningsmethoden: adaptieve h en adaptieve p. In deze gids worden de verschillen tussen deze twee methoden uitgelegd en hoe u ze kunt inschakelen.
Sommige FE-berekeningssoftware (waaronder SOLIDWORKS Simulation Professional en SOLIDWORKS Simulation Premium) bevat een soort intelligentie: aanpassing van het model door opeenvolgende materiaalverwijdering om het volume/gewicht te optimaliseren. Het is niet per se echte AI, maar het zou toch moeten helpen om te convergeren naar een lichtere/goedkopere oplossing (vooral in de luchtvaart / ruimte, maar het moet ook werken voor het verplaatsen van onderdelen op machines). https://www.solidworks.com/fr/media/topology-optimization
Welnee! Berekening van de sterkte van materialen (FEM/FEA) tot op heden idem, geen AI. De berekening wordt uitgevoerd via de eindige-elementenmethode (FEM), een deterministische oplosser.
Idem voor topologische optimalisatie Geen AI, ik wil bewijzen dat wanneer de overgangsmodus tussen Soidworks CAD en de topologie vereist dat het een groot deel van het ontwerp opnieuw wordt verteld. Verboden gebied (hij mag geen materiaal in deze gebieden verwijderen) Kracht die met name in de asgaten of op de steunen moet worden uitgeoefend, torsie enz. (leerling van de PEF-sim. Bovendien moet je hem vertellen welk type bewerking je gaat gebruiken, 2- of 3-assig frezen of 3D-printen, zonder aan te geven welke als het door metaalafzetting is. Solidworks communiceert de vorm en dat is alles. Zoals solidworks met simulatie. Als u meer precieze informatie heeft, aarzel dan niet
Het belangrijkste voor mij voordat ik een AI gebruik, is dat ik de kennis heb die van de AI wordt vereist, om te weten hoe ik het resultaat moet interpreteren. Voor een berekening, weet hoe je het met de hand of via software moet doen, voor code, weet hoe je moet debuggen... We mogen niet vergeten dat sommige onderzoeken hebben aangetoond dat meer dan 50% van de AI-antwoorden gedeeltelijk of helemaal fout is Dus tijdwinst ja, maar weten hoe je de waarheidsgetrouwheid van AI moet verifiëren is voor mij verplicht, anders riskeer je veel dingen, vooral in het ontwerp.
Het is waar dat als je alleen GPT of Mistral gebruikt, er fouten of hallucinaties zijn, maar als je het resultaat kritisch bekijkt, kun je tijd besparen. Ik heb het niet over het coderen van een macro of een programma zoals een plug-in, een add-on.
Een beetje meer voordat ik je laat zien hoe je veel tijd kunt besparen bij de constructie van eenvoudige onderdelen of een beetje complexer en ASM (niet in de weg van de verkopers die de grote leeuwentruc en hun effecten Whaouuuu doen zonder morgen). Het is alsof je dit onderdeel zelf maakt, maar dan veel sneller en met positievoorstellen, voordeligere functies in termen van kosten, enz.
PS: Merk op dat ik het alleen heb over CAD, simulaties en topologische optimalisatie. Iemand die bekend is met PLM en ERP zou zeker veel voordeel zien om te zien wat AI kan brengen, want dit zijn de velden.
Hoi @froussel Topologische optimalisatie heeft als nadeel dat het een aparte trèscherware is van Solidworks en Simulation. De toekomst is een transparante overgang tussen deze functionaliteiten verspreid over drie softwareprogramma's die niet met elkaar communiceren en uiteindelijk dezelfde functionaliteiten in permanente interactie met elkaar. Ik zal een voorbeeld geven dat deze onderliggende trend laat zien.