ISO 128

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten of u de ISO 128-norm (in 13 delen) in uw BE's gebruikt.

Het is erg moeilijk om precieze informatie over deze norm te verkrijgen, dus het is uit nieuwsgierigheid dat ik u deze vraag stel.

Bedankt allemaal!

Fijne dag.

Hallo

We gebruiken helemaal geen ISO 128 (of zonder het te weten).

Het moet gezegd worden dat door een ontwerper-fabrikant-verkoper te zijn, er niet al te veel uitwisseling is met de buitenwereld.

S.B

1 like

Het probleem met standaarden is dat je ze moet kopen om te zien wat erin zit!

3 likes

Het minste wat we kunnen doen is dat we in een ontwerpbureau die naam waardig zijn , de beschikking hebben over de geldende normen

Dus ja, de standaarden zijn niet gratis

http://www.afnor.org/metiers/normalisation/cos/ingenierie-industrielle-biens-d-equipement-et-materiaux/commissions

http://www.boutique.afnor.org/normes?gclid=CJrgqpXqvr4CFbDJtAodtV0ANA

http://www.iso.org/iso/fr/iso_catalogue/catalogue_ics/catalogue_ics_browse.htm?ICS1=01&ICS2=100&ICS3=20

@+ ;-)

1 like

@gt22

Ik moet nooit een BE hebben gekend die naam waardig, zo... En toch hebben ze deze samenlevingen in machines veranderd!!

;-)

3 likes

Ik weet niet eens waar deze norm over gaat.

Ik werkte echter op het ontwerpbureau van een bedrijf dat een AFNOR-filiaal was, maar we hadden de normen niet op het ontwerpbureau. We hebben ze gevraagd op basis van wat we hebben ontworpen (indien nodig)

;)

@ Benoit

En het is niet normaal dat hij in een ontwerpbureau niet beschikt over de normen die van kracht zijn in zijn vakgebied

Welke + is een tool , dus financieel zijn er geen kosten in het netto-inkomen

maar ik ben bereid te geloven en je bent helaas niet de enige in dit geval ;-(

Iedereen heeft een woordenboek in zijn persoonlijke bibliotheek

@+ ;-)

Hallo Batch.

ISO 128 beschrijft de technische tekening (lijnen, sneden, aanzichten).

Zoals veel standaarden wordt er voor betaald (Afnor) maar je hebt al veel elementen in de bijbel van de cartoonist (Chevalier)

Op Wikipedia heb je de lijst van de 13 delen klik HIER.

Op de Ridder (editie 2004)

Deel 20 Slagen Pagina 12

Deel 30 bekeken Pagina 26

Deel 40 Sectie Sectie Pagina 31

Deel 50 weergave van het snijvlak Pagina 36.

Vriendelijke groeten

4 likes

@gt22

Welke normen heeft u beschikbaar in uw ontwerpbureau?

Denk je dat je ze allemaal hebt?

Er zijn er zoveel dat je niet alles kunt bezitten, dan maak je je keuze op basis van je activiteit.

In alle audits die ik heb ondergaan, heb ik te horen gekregen over de zeer specifieke normen die betrekking hebben op het vak, maar nooit over een algemene norm op het ontwerpbureau.

Kijk maar naar de vraag die ik stelde over het symbool, niemand heeft een uittreksel van de standaard gepost, aan de andere kant zeggen veel mensen dat ze het gebruiken...

S.B

2 likes

@ SB

NIET ver daarvandaan heb ik de eerste levensbehoeften volgens mijn behoeften en als ik andere behoeften heb, zorg ik ervoor dat

Maar het is wel zo dat de normen vaak heel specifiek zijn voor een activiteit

mijn laatste probleem met de normen betrof de norm AFNOR PR NF EN 13141-7

Een standaard die vatbaar is voor het creëren van een klimaatkamer

voor meetstudies aan dubbelstroomventilatie met of zonder warmtewisselaar

vermogen, efficiëntie, lekkage, geluid, enz.

En om u de waarheid te zeggen, deze norm moest nog worden gevalideerd, aangezien er enkele wijzigingen waren aangebracht via mijn lezing van deze , onder andere.

@+ ;-)

1 like

We zijn dus allemaal hetzelfde. We kopen alleen als het nodig is.

ISO128, ik heb er geen behoefte aan, ik heb het niet.

Normen kunnen immers goed zijn, maar het wordt nog steeds gedaan door mensen die soms heel ver van het veld staan of ze dienen als lobbing.

Ik heb bijvoorbeeld een concurrent die een standaard heeft gemaakt voor hun producten (en die van ons) en deel uitmaakt van de reviewgroep voor die standaard.

S.B

2 likes

Hallo

De normen zijn voornamelijk opgesteld door grote bedrijven in de auto- of luchtvaartindustrie. Ze worden ontwikkeld door experts van verschillende bedrijven. De GDI is de bijbel van de cartoonist en bevat enkele fragmenten uit de standaard. Voor deze komt het eigenlijk overeen met alles wat van de orde van technisch tekenen is, iets dat je op school hebt geleerd. Het doel van normen is om dezelfde taal te spreken tussen klant en leverancier. Nu weerhoudt niets u ervan om ervan af te wijken als u er niet naar verwijst en als u in uw plan alles opschrijft waarmee u uw deel kunt maken (afmeting, tolerantie, oppervlakteafwerking, materiaal, enz.) Hoe rigoureuzer u wilt zijn, hoe meer we naar normen verwijzen, omdat bedrijven tegenwoordig steeds meer standaardiseren en elk bedrijf zijn eigen normen kan creëren, zoals die van zijn bedrijfslogo, door alle maat- en gebruikskenmerken op te nemen.

Er bestaan normen bij VW, Renault, PAS, Toyota, Bosch enz... En deze zijn beschikbaar voor leveranciers op hun webportaal.

Wat niet normaal is, is dat van de organisaties die hen laten betalen.

@+

David

1 like