Ik heb een probleem met de materiaalkeuze

Hallo allemaal,

Bijgevoegd is een 3D-model, het is een assemblage gemaakt door de SOLIDWORKS-software met het oog op verbeteringswerkzaamheden.

Is een assemblage van twee steuntafels voor gegoten gereedschappen, de oude tafels zijn massieve tafels van aluminiumlegering  . Waargenomen vervorming op tafels onder vermoeiingsspanning, heeft een gegoten gereedschapsbelasting van ongeveer 2 ton en heeft een temperatuur van 80 graden.

Vandaag dacht ik aan een aanpassing aan het model, ik dacht aan een verandering van materiaal voor waarom niet hard staal.

Zolang ik maar dezelfde dikte van de platen aanhoud.

Iedereen weet dat de dichtheid van staal gelijk is aan ongeveer 3 keer de dichtheid van aluminium, gezien de stress van het gewicht heb ik materiaal van de tafels verwijderd die van staal zijn gemaakt om het gewicht te verminderen.

Betekent: het gewicht van de aluminium tafels = het gewicht van de stalen tafels met een materiaalafname.

Ik vraag uw heer of mevrouw  om mij te helpen met de keuze van staal.

Heel hartelijk bedankt.

mon_modifications.rar

Hallo

Uw vraag wordt niet gedupliceerd met: https://www.lynkoa.com/forum/solidworks/jai-besoin-des-conseilles-pour-une-bonne-simulation-de-cette-pi%C3%A8ce?

Ik heb nog steeds geen recente versie van SolidWorks, dus zonder afbeeldingen, een algemeen advies.

Hoewel het gewicht van staal groter is dan dat van aluminium, is de modulus van de Young groter (ongeveer 3 keer meer). Dus a priori kan een lagere dikte van staal stijver zijn dan aluminium.

U moet de huidige kritieke case(s) definiëren (waar is het steunoppervlak van de lading, de vorm ervan) om de vervorming van uw systeem te simuleren. (elk  staal is ok voor de simulatie omdat we E gebruiken en niet Re voor de vervormingen).

Zodra uw soort geschikt is,  kijkt u naar de maximale spanning en kiest u een gangbaar constructiestaal (S. of E.. met het nummer waarna overeenkomt met Re de vloeigrens) met een veiligheidsfactor. Voor elk ander staal moet u controleren of er een bewerking is om de Re uit de database te krijgen.

Om verder te gaan, kunt u een accidenteel  kritisch belastingsgeval definiëren (bijv. verminderd draagoppervlak van de lading) om de weerstand te controleren

3 likes

Goedenavond adel.brahimi

Ik ben het eens met de opmerking van maldoror (die ik groet).

Wat heeft het voor zin om verschillende onderwerpen te openen zonder rekening te houden met wat we u hebben verteld om ons uw bestanden te sturen.

@tous

Als je het bestand ziet: omdat het weinige dat ik op het bestandsgedeelte zag op zijn zachtst gezegd verrassend is. Het is niets meer en niet minder dan twee 2 cm dikke platen met grote rechthoekige gaten.
Deze platen zijn verdeeld over vierkante stukken (mechanisch gelast met inzetstukken) met een in elkaar grijpende vinger. Met deze vierkante afstandhouders kunnen ze ook op elkaar worden gecentreerd.

Mijn mening (een beetje duidelijk voor een keer) Dit is zeker geen onderwerp voor simulatie: maar het zou een echt onderwerp zijn om het volledig en vooral correct opnieuw te ontwerpen.

Als ik het model zie, groeit er haar in mijn hoofd en de oplossing is zeker niet om een aluminiumplaat te vervangen door dezelfde in HARD staal (wat anders is dan zacht staal zoals iedereen weet ;-)  ) omdat het niet veel zal veranderen aan het basisprobleem, namelijk het oorspronkelijke ontwerp.

Maar om een nieuw ontwerp te maken: het zou nodig zijn om de specificaties te hebben die precies de bewegingsvoorwaarden van de mallen zouden definiëren (een ton kan niet worden geïmproviseerd) op de bovenste platen en de bewegingsvoorwaarden van de bovenste plaat ten opzichte van de onderste plaat.

Voor de goede orde , ons forum is er om te helpen met de functies van SolidWorks, van tijd tot tijd om een mening te geven over een ontwerp: maar zeker niet om het ontwerp opnieuw te doen.

Vriendelijke groeten

5 likes