Ik weet niet of mijn vraag je gemakkelijk zal lijken of niet, maar ik loop nu al een paar uur in cirkels rond zonder een oplossing te vinden, dus hier is mijn vraag:
Ik tekende een vierkant dat ik extrudeerde om een kubus te krijgen, daarna tekende ik een halve cirkel op één vlak van deze kubus, ik transformeerde het in een bol (via bossing/basis met omwenteling). So far so good, maar ik zou graag de hoeken van het gezicht van de kubus waarop de bol zich bevindt willen gladstrijken.
Ik heb de afschuiningen geprobeerd, maar ze geven niet het verwachte resultaat (het had prima kunnen zijn als het een piramide was en geen bol). Ik heb ook de feestdagen geprobeerd zonder succes.
Ik denk dat de tool die ik zou moeten gebruiken moet worden "verwijderd. van gladgestreken materiaal", maar ik kan het niet configureren, dus ik kan niet eens zien of het is wat ik zou verwachten...
Ik heb ook geprobeerd mijn bol te vervangen door een "koepel"-functie op de voorkant van de kubus, maar dat geeft me hetzelfde resultaat.
Dit is een beeld van wat ik heb, als iemand een oplossing heeft, aarzel dan niet om te :)
De filetfunctie zou opnieuw moeten worden geprobeerd door de radiuswaarde stap voor stap te wijzigen.
Of anders doe je een verwijdering van materiaal door omwenteling met het midden van de kubus als as, je kunt een schets tekenen die raakt aan de halve bol en vervolgens aan de kant van de kubus naar wens gladstrijken.
In feite hangt het allemaal af van de uiteindelijke vorm die je wilt!
Inderdaad, zoals @Tomalam. Door je filet of afschuining stap voor stap te veranderen, zou het moeten lukken.
Het andere punt dat vervelend kan zijn, is als je cirkel "raaklijnt" aan het vierkant. Je eindigt dan met een oppervlak dat als te klein wordt beschouwd om je filet/afschuining te maken. De Ø moet iets verhoogd worden ten opzichte van het vierkant. Bijvoorbeeld een Ø10,01 voor een vierkant van 10mm aan elke kant
Ok ik zal proberen de gladstrijken tussen een vierkant en een cirkel en ik zal je vertellen hoe het eruit ziet, in de tussentijd ben ik op een ander model, waarvoor ik een ander onderwerp zal openen:)