Ik ben op zoek naar software waarmee ik metingen kan uitvoeren op 3D-modellen in .stl-, .obj-, .ply- of .off-formaat.
Afstandsmeting van punt tot punt en perimetermeting van een sectie.
Mijn 3D-modellen hebben een groot aantal facetten, het is voor mij ingewikkeld om ze met SW te openen. Ze hebben een volume van minder dan 1m3, met een resolutie van ongeveer 5 mm.
Ik weet niet veel over cloudbeheersoftware en ik ben op zoek naar iets gratis of goedkoops, waarvoor geen oorlogsmachine nodig is (ik heb een laptop met een I5 en 8 GB ram, wat bij mij past voor SW voor kleine tot middelgrote asm)
Kent u software die het werk kan doen? Bij voorbaat dank!
Hallo; Edrawing accepteert om veel formaten te openen en te meten.
Je kunt Blender ook gebruiken voor metingen (gratis, maar je moet wennen aan de interface...). https://www.blender.org/download/ Aan de andere kant, met slechts 8 GB ram, zul je geduld moeten hebben. Het verbaast me zelfs dat Solidworks nog steeds draait (welke versie gebruik je?)
Ik heb net een test gedaan op edrawing: de meting is niet geactiveerd voor objecten in STL. Jammer. Vanavond probeer ik Blendre. Ik zal je vertellen of het overeenkomt met wat ik nodig heb Bedankt voor de MacLane-tip
In Blender importeerde ik mijn STL en probeerde ik een spline te maken en deze op het oppervlak van het object te klikken. Ik kan het niet aan de oppervlakte krijgen.
Op het eerste gezicht is Blender daar niet echt voor gemaakt. Ik zou op zoek moeten gaan naar iets geschikters en eenvoudigers. Meshmixer staat me niet toe om te doen wat ik wil. Ik ga fusion 360 proberen. Heb je nog andere ideeën?
Ik weet niet genoeg over fusie. Voor de gratis is er ook freecad. Interface dicht bij CAD ook. Anders hoef je in blender alleen maar op ctrl te drukken tijdens de meting. Hierdoor kun je je vasthouden aan het gaas.
Om acties op een stl in merge te kunnen doen, moet je deze converteren
Over Fusie: Menu Maz→ Bewerken → Mesh converteren. Het punt is dat als de stl te veel gezichten/driehoeken heeft, het erg lang of zelfs onmogelijk zal zijn, je zult waarschijnlijk de stl moeten verkleinen, met verlies van resolutie. Soms is het beter om de stl met meshmixer te worsten om een stl te hebben die niet te groot is.
Menu Mesh→ Bewerken → Inklappen
Zodra de STL is omgezet, is het mogelijk om profielschetsen te genereren Menu maken→ Maak een schets van een maasdoorsnede.
De stl is in feite een "onbruikbaar" bestand op CAD-tools, er zijn functies die helpen, maar het is niet altijd gemakkelijk te gebruiken, vooral afhankelijk van de complexiteit van de vormen, het lijkt een beetje op een pdf, niet gemakkelijk te bewerken.