Wat tijd hebben om mijn favoriete 3D-software, solidworks, te ontdekken
Ik wil er niet dieper op ingaan, maar ontdekken wat een macro is
Dus ik weet al dat het is om functies te herhalen
(maar voor onderdelen, montage,?)
Ik weet ook dat wanneer ik een macro-download op Lynkoa open, een macro-interface wordt geopend (ik wil daar graag informatie over) en wanneer ik het probeer te starten, zie ik geen verschil
Ik wil ook graag meer informatie over wat de VBA-taal is
We verwelkomen alle tutorials of informatie voor beginners waarin wordt uitgelegd:
-waarvoor wordt het gebruikt
-Hoe het te gebruiken
-in wat voor soort gevallen wordt het gebruikt
Kortom, ik wil gewoon leren
PS: Ik geef aan dat ik een 2013/2014 studentenversie van solidworks heb (voor het geval ik geblokkeerde functies heb)
De VBA (Visual Basic for Application) is gebaseerd op Microsoft's Visual Basic.
Visual Basic is een 3e generatie programmeertaal waarbij, in tegenstelling tot de oude programmeertalen, alle grafische aspecten door Windows worden afgehandeld. De begrippen venster, tekstvak, afbeeldingsvak, selectievakjes, opties, vervolgkeuzemenu;,... worden direct beheerd door Drag & Drop in het grafische venster. De taal ligt heel dicht bij de Basic 2e generatie.
VBA is een taal die is aangepast van VB naar Pack Office (Word, Excel,...) om macro's uit te voeren op dit type document.
De VBA is aangepast aan SolidWorks om macro's (kleine programma's) uit te voeren om bepaalde repetitieve of programmeerbare taken te automatiseren (sommige tools worden direct automatisch gemodelleerd en getekend door gewoon enkele gegevens in een tabel in te voeren).
Er zijn 2 tutorials in Solidworks, maar dan in het Engels.
Er zijn veel dingen over dit in concurrerende forums:
U kunt macro's maken voor onderdelen, configuraties, assemblages, tekeningen of zelfs alles combineren.
Ik heb een buisbuiggereedschap in gedachten waarbij alleen de kaken en de centrale rol die op een Picot buigmachine waren gemonteerd, van het ene gereedschap tot het andere verschilden. Elk gereedschap had alleen de buisdiameter en de buigdiameter nodig. Al het andere was hetzelfde. Dus toen er eenmaal een klein programma was samengesteld, voerde de ontwerper alleen de 2 diameters in het formulier in en werd alles gedaan tot aan de tekening.
Aangezien dit het 2e deel van dezelfde vraag is, wacht je op @Benoit antwoord om hem de punten te geven