Macro Record STL 1 Body Select

Hallo gemeenschap, 

Ik zou graag willen weten of er een macro is om een enkel onderdeel onder STL op te nemen (selecteer onder andere) of dat we alle lichamen van een enkel onderdeel onafhankelijk kunnen opnemen?  Als je tutorials of een vergelijkbare macro hebt, zou het erg handig voor mij zijn:)

Hallo

Ik heb dit soort macro's al gedaan voor stap, maar het is in principe hetzelfde voor stl.

Option Explicit

Dim swApp As Object
Dim swPart As SldWorks.ModelDoc2
Dim swFeat As SldWorks.Feature
Dim Indent As Long
Dim BodyFolderType(5)  As String
Dim sModelName         As String
Dim iNbCar             As Integer
Dim boolstatus         As Boolean
Dim fileName           As String
Dim file2save          As String
Dim swErrors            As Long
Dim swWarnings          As Long
Dim bRet                As Boolean

Sub main()

BodyFolderType(0) = "dummy"
    BodyFolderType(1) = "swSolidBodyFolder"
    BodyFolderType(2) = "swSurfaceBodyFolder"
    BodyFolderType(3) = "swBodySubFolder"
    BodyFolderType(4) = "swWeldmentSubFolder"
    BodyFolderType(5) = "swWeldmentCutListFolder"

Set swApp = Application.SldWorks
    Set swPart = swApp.ActiveDoc
    Call StlParam
    Debug.Print "File = " & swPart.GetPathName
    fileName = swPart.GetPathName

fileName = Strings.Left(fileName, Len(fileName) - 7)

Indent = -3

Set swFeat = swPart.FirstFeature
     TraverseFeatures swFeat, True

End Sub
Sub StlParam()
boolstatus = swApp.SetUserPreferenceToggle(swSTLBinaryFormat, True) 'Paramètre la sortie en tant que fichier Binaire
boolstatus = swApp.SetUserPreferenceIntegerValue(swExportStlUnits, 0) 'Parmaètre les unités à millimètres
boolstatus = swApp.SetUserPreferenceIntegerValue(swSTLQuality, swSTLQuality_e.swSTLQuality_Fine) 'Paramètre la résolution du fichier en fin
boolstatus = swApp.SetUserPreferenceToggle(swSTLShowInfoOnSave, True) 'Permet d'afficher les infos STL (maillage) avant d'enregistrer
boolstatus = swApp.SetUserPreferenceToggle(swSTLComponentsIntoOneFile, True) 'Paramètre l'enregistrement des composants d'un assemblage dans un seul fichier
End Sub

Sub DoTheWork(thisFeat As SldWorks.Feature)

Dim IsBodyFolder As Boolean
     IsBodyFolder = False

Dim FeatType As String
     FeatType = thisFeat.GetTypeName

If FeatType = "SolidBodyFolder" Then IsBodyFolder = True

If IsBodyFolder Then

Debug.Print Format(String(Indent, " ") & thisFeat.Name, "!" & String(40, "@")); Format(FeatType, "!" & String(30, "@"));

Dim BodyFolder As SldWorks.BodyFolder
         Set BodyFolder = thisFeat.GetSpecificFeature2

Dim BodyFolderTypeE As Long
         BodyFolderTypeE = BodyFolder.Type

Debug.Print Format(BodyFolderType(BodyFolderTypeE), "!" & String(30, "@")); Format(BodyFolderTypeE, "!@@@@");

Dim BodyCount As Long
         BodyCount = BodyFolder.GetBodyCount

Debug.Print "Body Count is " & BodyCount

Dim vBodies As Variant
         vBodies = BodyFolder.GetBodies

Dim i As Long

If Not IsEmpty(vBodies) Then
             For i = LBound(vBodies) To UBound(vBodies)
                 Dim Body As SldWorks.Body2
                 Set Body = vBodies(i)
                    sModelName = Body.Name
                     If InStr(sModelName, "[") <> 0 Then
                         iNbCar = Len(sModelName) - (Len(sModelName) - InStr(sModelName, "[")) - 1
                         sModelName = Left(sModelName, iNbCar)
                     End If
                 Debug.Print sModelName
                 boolstatus = swPart.Extension.SelectByID2(Body.Name, "SOLIDBODY", 0, 0, 0, False, 0, Nothing, 0)
                 file2save = fileName & " - " & sModelName & ".stl"
                 Debug.Print file2save
                boolstatus = swPart.SaveToFile2(file2save, swSaveAsOptions_e.swSaveAsOptions_Silent, swErrors, swWarnings)
                 swApp.CloseDoc (swPart.GetTitle)
                'swPart.ClearSelection2 True
                 Debug.Print Format(String(Indent + 3, " ") & Body.Name, "!" & String(30, "@"))
             Next i
         End If

Dim FeatureFromBodyFolder As SldWorks.Feature
         Set FeatureFromBodyFolder = BodyFolder.GetFeature

If Not FeatureFromBodyFolder Is thisFeat Then
             MsgBox "Features don't match!"
         End If
     Else

End If

End Sub

Sub TraverseFeatures(thisFeat As SldWorks.Feature, isTopLevel As Boolean)

Dim curFeat As SldWorks.Feature
     Set curFeat = thisFeat

Indent = Indent + 3

While Not curFeat Is Nothing
         DoTheWork curFeat 'Do the thing that we are doing this feature traversal for

Dim subfeat As SldWorks.Feature
         Set subfeat = curFeat.GetFirstSubFeature

While Not subfeat Is Nothing
             TraverseFeatures subfeat, False
             Dim nextSubFeat As SldWorks.Feature
             Set nextSubFeat = subfeat.GetNextSubFeature
             Set subfeat = nextSubFeat
             Set nextSubFeat = Nothing
         Wend

Set subfeat = Nothing

Dim nextFeat As SldWorks.Feature

If isTopLevel Then
             Set nextFeat = curFeat.GetNextFeature
         Else
             Set nextFeat = Nothing
         End If

Set curFeat = nextFeat
         Set nextFeat = Nothing

Wend
     Indent = Indent - 3

End Sub

Zoals het er nu uitziet, stelt de macro de stl-opties in. Als u wilt dat ze worden teruggezet naar de oorsprong nadat de macro is ingegrepen, moet u de waarden van de oorsprong ophalen wanneer de macro wordt gestart en deze vervolgens aan het einde van de verwerking opnieuw toepassen.

2 likes

Helaas werkt het niet voor mij, debuggen op het niveau van (parametriseert de uitvoer als een binair bestand), en ik heb niet de vaardigheden om het probleem op te lossen, ik weet niet veel over coderen... maar bedankt 

Hallo, je hebt een open bestand nodig om toegang te krijgen tot de instellingen, anders crasht het.

U kunt een controle toevoegen over of een bestand open is of niet. In te voegen vóór Call StlParam

If swPart Is Nothing Then MsgBox ("Pas de document ouvert"): Exit Sub

1 like

Hallo 

Zelfs met een open bestand laat het me dit zien (PJ), het spijt me echt, maar ik weet heel weinig over  macro-bewerking, ik heb het geprobeerd , maar nooit echt coderen, het is moeilijk. Kunt u mij vertellen hoe ik de macro moet doen of zal het mogelijk zijn om de macro direct te hebben?  

dvffvg.jpg

Is Dim swApp ingesteld op Als object?

1 like

Ja zoals in PC

fv_dv_d.jpg

Welke versie van SW? Het is functioneel op 2014/2016/2018 (versies die de macro heeft doorlopen)

1 like

Hallo

Het werkt ook heel goed op SW2017, controleer wat je als referenties hebt in de macro-editor (Tools/References...).

Vriendelijke groeten

Goedenavond

Stom "ding", maar je gooit goed van de Sub_Main spel?

Hallo

Ja, ik ben op SW 2018 en hier zijn mijn referenties.

Ik heb uw document gekopieerd en geplakt in de solidworks macro-editor... Is er een specifieke procedure die moet worden gevolgd?  

Bedankt dat je me hebt geholpen de macro te begrijpen en te gebruiken:) 

bdtrfgvb.jpg

Hallo

Het enige dat u kunt doen, is wanneer u de macro start, als uw cursor zich niet in het geïdentificeerde blok tussen Sub_main en eindsub bevindt, u Macrox.modulex.main moet selecteren (de x is waarschijnlijk 1).

Uiteindelijk, als je ervoor kiest om deze macro op een aangepaste knop te zetten, zul je het pad en de macro moeten selecteren in het veld "Macro" en vervolgens in het veld "Methode" Macrox.main moeten selecteren  

Goedenavond

Helaas Cyril.f, ik doe alles wat je zegt, maar het werkt niet. Mag ik je vragen om een tutorial of een reeks screenshots te maken, zodat ik het begrijp.... Ik zie niet in waarom het niet werkt.

Goedenavond

Eerlijk gezegd zie ik niet waar het probleem zou kunnen zitten en screenshots zouden het probleem niet oplossen, denk ik. Als D.Roger een idee heeft

Goedenavond

Ik heb geen Solidworks bij de hand, dus het is niet mogelijk om afbeeldingen te maken van de verschillende stappen.

Een paar controles:

- Heeft u handmatig toegang tot de STL-exportopties (open een onderdeel, ga naar Systeemoptie / Exporteren / STL-indeling)?

- Had je maar één proces sldworks.exe gestart?

- Bent u een beheerder op uw pc?

Om uw macro te maken, moet u het volgende doen:

- Start Solidworks (controleer overigens of er maar één sldworks.exe proces is gestart).

- Maak een nieuw document aan dat je opslaat in een map waarop je schrijfrechten hebt (bijvoorbeeld op het bureaublad).

- Ga naar Extra/Macro/Nieuws.

-In het VBA-venster dat wordt geopend, moet je alles verwijderen en vervolgens alle tekst van de macro van Cyril.f plakken.

- Plaats de cursor op een rij in de hoofdmodule.

- Start de macro.

Dit zou moeten werken en maak een stl-bestand van uw onderdeel, dit wordt op dezelfde plaats opgeslagen als uw sldprt-onderdeel.

Als het vast komt te zitten op dezelfde plaats als voorheen, kun je de "Call StlParam" regel in de Sub Main() en alle regels in de "Sub StlParam()" becommentariëren en de macro opnieuw uitvoeren om te zien of het werkt.

Vriendelijke groeten

1 like

Bedankt!!!! Het werkt als ik het op deze manier aanzet. Ik heb de macro geactiveerd via de afspeelknop, maar zonder overtuigend resultaat. Het werkt nog steeds niet als ik Macro uitvoeren en macro selecteer, terwijl wanneer ik het bewerk en inschakel, het werkt. Vreemd of normaal?  

Hallo

OK, dus je vervangt de regels:

Sub StlParam() op functie StlParam()

Sub DoTheWork(thisFeat As SldWorks.Feature) door Function DoTheWork(thisFeat As SldWorks.Feature)

Sub TraverseFeatures(thisFeat As SldWorks.Feature, isTopLevel As Boolean) by Function TraverseFeatures(thisFeat As SldWorks.Feature, isTopLevel As Boolean)

Vervolgens controleert u of de End Sub-regels die overeenkomen met deze functies zijn vervangen door End Function. U zou slechts één subblok in uw macro moeten hebben, dit is het startblok van de macro en het zou op afroep moeten werken met een knop of met Tools/Macro/Run.

Als het werkt, kun je het beste antwoord valideren, het is Cyril.f waar hij alle macrotekst heeft geplaatst, dat is waar al het werk is.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo 

Het werkt perfect :) Heel erg bedankt aan jullie beiden, vooral aan Cyril.f voor het delen van de macro, het is gek hoe we door aan dezelfde software te werken helemaal niet dezelfde functies, mogelijkheden en werkterreinen hebben. En dank aan D.Roger voor de hulp en het begrip van macro's, wat helemaal niet in mijn vakgebied ligt. 

1 like

Hallo

Laten we zeggen dat wanneer je begint te kijken naar hoe je bepaalde taken kunt automatiseren (SW had bepaalde functies ooit niet native) en je bent een beetje autodidact, je uiteindelijk een zekere beheersing van macro's hebt. Over het algemeen hoef je alleen maar aan de slag te gaan, wat tijd te hebben, de hulp van de API en de websites te gebruiken en uiteindelijk verwerf je over het algemeen een voldoende niveau.