Macro SW Functiebeheer Filter

Hallo
Ik wil graag een macro maken waar ik een stukje data aan kan toevoegen in de feature manager filter (1):

En controleer indien mogelijk of zone 2 leeg is of niet na het filter.
Als het leeg is, wordt het filter verwijderd.
Indien niet leeg, maak dan de msgbox leeg

Het belangrijkste is om een stukje gegevens uit het filter te kunnen toevoegen of verwijderen, de verificatie (leven of niet leeg) blijft secundair.
Ik heb deze functie gevonden zonder echt een voorbeeld te hebben:

Als iemand een voorbeeld of idee heeft van hoe deze functie te gebruiken.

Bonjour;
Bah, comme souvent il y a CodeStack: (Non testé)

1 like

Ik zag deze code, maar voor mij gebruikt het niet het filter en op grote assemblages zoals ik, denk ik dat het zoeken veel langzamer zal zijn.
Als ik echt geen keus heb, zou ik ervoor gaan.
Maar onze oplossing via het filter lijkt erg snel door het met de hand te typen?
Ik wil deze zoekopdracht gewoon automatiseren door deze in een andere macro te integreren.
En indien mogelijk voeg dan de zoekopdracht toe: eenmaal gefilterd als=0 geen bericht en indien >0 bericht

Technisch gezien ziet het gebruik van de fitre er als volgt uit:

Sub FiltrerFeatureManager()
    Dim swApp As SldWorks.SldWorks
    Dim swModel As SldWorks.ModelDoc2
    Dim searchText As String

' Initialiser l'application SolidWorks
    Set swApp = Application.SldWorks
    ' Obtenir le modèle actif
    Set swModel = swApp.ActiveDoc

' Vérifier si un document est ouvert
    If swModel Is Nothing Then
        MsgBox "Aucun document ouvert."
        Exit Sub
    End If

' Définir le texte de recherche
    searchText = "Rondelle"

' Définir le texte de filtrage dans le FeatureManager
    swModel.Extension.FeatureManagerFilterString = searchText

' Forcer la mise à jour de l'interface utilisateur
    swModel.GraphicsRedraw2
End Sub

Het werkt, in dit voorbeeld worden alleen de " ringen " gefilterd. Alleen is er een probleem (en niet het minste), het lukt me niet om de filtratie te " annuleren "...

1 like

Ik heb deze code net stap voor stap getest:

Option Explicit
Dim swApp As SldWorks.SldWorks
Dim swModel As SldWorks.ModelDoc2
Dim swModelDocExt As SldWorks.ModelDocExtension
Dim value As String
Dim value2 As String

Sub main()
    Set swApp = Application.SldWorks
    Set swModel = swApp.ActiveDoc
    Set swModelDocExt = swModel.Extension

value = "Tôle passage réduit"
    'value = swModelDocExt.FeatureManagerFilterString
    swModelDocExt.FeatureManagerFilterString = value
    value2 = swModelDocExt.FeatureManagerFilterString
    Debug.Print value2
    swModelDocExt.FeatureManagerFilterString = ""
    'swModel.ClearSelection2 True
End Sub

Het filter is van toepassing op het grafische venster (CAD-gedeelte), alleen het gefilterde deel verschijnt in dit grafische gebied.
Aan de andere kant blijft de functiebeheerder vast. (volledige boomstructuur van het geheel en niets zichtbaar in het filter.
Bug in mijn 2023 SP05-versie of normaal gedrag?
Of slechte functie?

@Maclane een filter te annuleren, moet u "  " in waarde of searchtext="  " voor uw code invoeren

Hetzelfde gedrag met uw code:

Aan de rechterkant verschijnen alleen de ringen.
Maar niets in de functiebeheerder.
Macro methode:

Handmatige methode:

onder Solidworks 2022 dezelfde observatie, alleen de grafische weergave wordt beïnvloed.

1 like

@sbadenis : bij u thuis ook de bestelling:
searchtext=« »
Is ongelooflijk traag?

Ik probeerde het met:
searchtext= vbNullString
Maar het is niet beter...

1 like

Heb je gekeken naar de TreeManager-kant van de Mycad-tools (deze is verborgen in de vervolgkeuzelijst "referentietools"):
image

Dit voldoet uiteraard niet aan al uw behoeften, maar het is ook een optie voor filtratie op meerdere criteria:

Opmerking: Ik heb echt moeite om de Visiativ-logica te begrijpen, die bestaat uit het verbergen van hun tools, of zelfs niet meer standaard te installeren... Het moedigt de consumptie niet aan...

er kan een ander mogelijk pad zijn door door de geavanceerde selecties te gaan.
image
(vaak vergeten optie van Solidworks).

Enkele VBA-voorbeelden zijn beschikbaar in de API Helps:
https://help.solidworks.com/2022/english/api/sldworksapi/Use_Advanced_Component_Selection_Example_VB.htm?verRedirect=1
https://help.solidworks.com/2022/english/api/sldworksapi/solidworks.interop.sldworks~solidworks.interop.sldworks.iadvancedselectioncriteria.html
Edit: Ik realiseerde me net dat dit de functie is die wordt gebruikt door de hierboven genoemde CodeStack-macro ...

2 likes

@Maclane Ja, ook voor mij duurt het " 2 uur " om het uitzicht op te frissen!
Voor het gebruik van TreeManager, niet mogelijk wil ik dit toevoegen in een bestaande macro.
Als ik via een ext hulpprogramma in SW de ontwerpers zullen het niet systematisch doen en daarachter genereert fouten onderdelen die moeten worden vervangen niet gedetecteerd.
Voor het beperkte aantal hulpprogramma's denk ik dat het niet te wijten is aan Visiativ, maar aan Windows of Dassault, ik weet niet wie deze beperking heeft gemaakt (cf-hotline)
Voor de geavanceerde selectie heb ik zojuist getest dat het werkt voor onderdelen in de assemblage, maar in een subassemblage vindt het het onderdeel niet meer.
Het leek perfect!

1 like