Laminaatmaterialen met aan elke kant een andere look

Hallo

Sinds enkele jaren gebruiken en transformeren we "gelamineerde" materialen (verspanen, vormen, buigen, enz.). Dit zijn eigenlijk materialen die aan elke kant van de plaat een andere uitstraling (decor) kunnen hebben.

Voor wie het weet: Alucobond, Dibond, Fundermax compact laminaat, Colorboard (HDPE met aan elke kant één kleur op 1mm en het hart van een andere kleur, zie foto).

Dus mijn vraag is: kunnen we een materiaal in SW maken met zo'n eigenschap?

Het doel is om gemakkelijk en snel een beeld te hebben van de onderdelen die met deze materialen zijn gemaakt. Vandaag breng ik aan elke kant een kleur of textuur aan, het ideaal zou zijn om het materiaal via de boekenkast aan te brengen en dat is alles.

colorboard.jpg

Het is aan jou om je nieuwe materialen te creëren

en sla ze op in je bibliotheek 

Het beste is om je eigen persoonlijke bibliotheek te maken

@+

1 like

Hallo @gt22,

We hebben al onze eigen bibliotheek met materiaal, die erg groot is. Wij bevinden ons op het gebied van kunststofverwerking, onze bibliotheek bevat een veelheid aan kunststoffen (PP, HDPE, PVC, PMMA, PC, POM, PA6...). Alles is geordend op categorie/kleur/uiterlijk.

In 98% van de gevallen geldt de uitstraling voor het totale volume van de kamer en dat is prima.

Maar in dit geval specificeer ik mijn vraag: hoe geef je een uiterlijk met meerdere kleuren zoals op de foto van de vorige post?

Wetende dat voor deze materialen de plaatdiktes gestandaardiseerd zijn: 6,35 mm, 12,7 mm en 19 mm.

In mijn onderzoek naar aangepaste uiterlijkheden kan ik niets vinden dat aan onze behoeften voldoet, het uiterlijk is altijd gelijkmatig van toepassing op het volume van de kamer.

Ik blijf zoeken, als iemand een tip heeft ben ik er helemaal voor...

1 like

Waarom maak je geen stuk met meerdere lichamen ?

zoals het eigenlijke materiaal

@+

2 likes

Ik had erover nagedacht...

Voor het colorboard (foto) een beetje zwaar om te doen maar goed te doen.

Voor Dibond en Alucobond (geverfd, geborsteld, getextureerd aluminium front en witte of zwarte PE-kern) wordt het heel vaak gevouwen met een groefsteeksysteem.

Ik heb net een multibody plaatwerk geprobeerd, het werkt niet...

Ik ga door met graven.

2020-10-23_11_16_40-window.jpg

Direct in het materiaal denk ik niet dat het haalbaar is: hoe zou SW weten aan welk gezicht hij welk aspect moet toeschrijven?

In jouw geval begin ik met sjabloonbestanden (dus prtdot, één per materiaal), met alleen een rechthoekig uitsteeksel. Laten we eens kijken of het uiterlijk volgt door vouwen of andere functies toe te voegen.

Anders heb je ook nog een andere walkthrough 

Die mogelijk zou kunnen werken

Je maakt een normaal single body plaatwerk onderdeel

Zodra je stuk is gemaakt, wijs je het je veelkleurige materiaal toe

Om te proberen 

@+

Hallo

Waarom maak je geen kamermodellen met deze texturen  of kleuren. Ik heb dit gemaakt voor alle soorten materialen die we gebruiken, zodat ik meteen de juiste eigenschappen en texturen in mijn onderdelen en assemblages heb.

3 likes

Hallo

Afhankelijk van de andere software die je op je pc hebt, kun je stickers maken, maar je moet ze volgens elke vouw maken.....

Via uw bijgevoegde afbeelding

Als het niet doorgaat,  is het misschien

Een probleem met de buigradius

Je straal is een beetje klein, nietwaar?

@+

We hebben verschillende materialen over elkaar heen geplateerd .

Ik voeg mijn functies niet samen. Dit is om de verschillende Lichamen te creëren. Ik breng een materiaal aan met een specifieke  textuur voor elk lichaam.

Cdlt

1 like

Hoi allemaal

Bedankt voor je verschillende antwoorden, dit laat me met verschillende aanknopingspunten om te exploiteren om een eenvoudige en betrouwbare oplossing te vinden.

Wat het ColorBoard betreft (blauw/wit/blauw of andere...), zullen we beginnen met het maken van een meervoudig lichaam voor de basis van de stukken. Het is eigenlijk vrij eenvoudig en bovendien is het een materiaal dat niet buigt, dus geen zorgen met de plaatwerkmodule...

Voor Dibond en Alucobond zal het iets ingewikkelder zijn. Ik denk dat de oplossing van het maken van een sjabloondeel (.prtdot) goed geschikt zou zijn.

Als iemand een model of een kleine tutorial heeft, ben ik er helemaal voor. In deze modelkamer zou het nodig zijn om aan beide zijden een ander materiaal en een andere kleur toe te wijzen (indien mogelijk...) omdat we hiervoor niet de dikte van de decoratie hoeven te beheren zoals op het ColorBoard.