Hallo
Ik heb zojuist de onderstaande assemblage opnieuw gemaakt met 2 aluminium platen van 1 cm dik en 4 buizen van 21,3 x 2,3 (ik heb gelegeerd staal geplaatst, ik weet niet wat normaal gesproken voor deze buizen wordt gebruikt?) Ik ben aan deze platen gelast en ik heb verschillende vragen over de kwaliteit van mijn ontwerp en de stevigheid ervan.
Bovendien, aangezien ik helemaal nieuw ben in SW-simulatie, heb ik veel vragen waarop ik geen antwoorden heb gevonden in de verschillende video-tutorials die ik heb bekeken.
Dus al vanuit het oogpunt van de mechanisch gelaste structuur zou ik graag willen weten of solidworks de hoeken tussen de buizen niet automatisch in een elleboog zou moeten veranderen, want daar lijkt het me niet erg realistisch om zo'n buis te buigen (maar ik heb het mis p-e, ik ben geen expert ^^).
Als het aan mij ligt om het handmatig te doen, moet ik het dan doen op het niveau van mijn 3D-schets met schetsfilets? Of is het klaar als ik van mijn schets een "gelaste constructie" maak?
En nog steeds in het geval dat ik dit werk zelf moet doen, hoe bepaal ik de hoeken die ik voor de filets moet gebruiken, kan solidworks me helpen bij het kiezen van de juiste waarden (en zo ja, hoe?)? Of zijn er "bekende" waarden (en die ik niet :D)?
2e punt, ik zou de mechanisch gelaste structuur willen herwerken om deze op de juiste maat te maken, zodat deze bestand is tegen een belasting van 50 kg op de bruine plaat.
Dus probeerde ik mijn eerste statische analyse uit te voeren met SW Simulation. Om het te proberen, liet ik alleen de zwaartekracht over en daar kreeg ik het resultaat hieronder met de vervormde plaat (alsof deze was gesmolten..), wat me een beetje verbaast omdat ik nog niet eens een kracht (anders dan zwaartekracht) heb gezet.
Als ik het goed begrepen heb, vertoont SW een vervorming, wat er ook gebeurt, door te accentueren wat ik me voorstel dat eraan wordt gegeven (dus hier is zwaartekracht?) en om de "realiteit" te zien, moet u met de rechtermuisknop op het resultaat klikken, naar "Definitie wijzigen" gaan en vervolgens de parameter "Vervormd" wijzigen van "Automatisch" in "Ware schaal"? Als dat klopt, kunnen we zeggen dat het niet erg intuïtief is ^^. Overigens heb ik een beetje moeite om het verschil te begrijpen tussen de verschillende resultaten die standaard worden vermeld: Beperkingen (-vonMises-), Verplaatsingen (-Resulterende Depl.-), Vervormingen (-Equivalent-), Verplaatsingen (-Verplaatsing-). De enige die ik begrijp, is de veiligheidsfactor (die ik toevoeg).
Dus na het toevoegen van mijn kracht van 50 kg en het plaatsen van de "normale" schaal, merk ik dat mijn plaat buigt, maar mijn mechanisch gelaste beweegt nooit.
Omdat het niet de platen zijn die me interesseren, heb ik de grijze verwijderd, en ik ging stijf de bruine, en bij het opnieuw opstarten van de simulatie had ik eindelijk een vouw van de mechanisch gelaste, maar als ik terugga naar de echte schaal, beweegt het geen haar.... Ik verhoogde de kracht tot 500.000 newton, en niets, het begon te buigen bij 5.000.000 NoO. Dus ik moet iets verkeerd hebben gedaan, is het omdat ik gelegeerd staal heb genomen?
Laatste vraag over deze studie, als ik het goed begrepen heb, zijn de groen/roze stippen de verbindingen? Als de groene de vaste zijn, had ik dan niet moeten aangeven dat het lasnaden waren? En wat betekenen rozen?
Tot slot, laatste punt, zonder over solidworks te praten, wat vind je van zo'n "chassis", zou er een voor de hand liggende manier zijn voor iemand in het bedrijf om zo'n structuur te maken (ik kan me voorstellen dat de vraag met name voor stoelen/krukken moet zijn gerezen)?