Methode voor het dimensioneren van motorreductoren

Hallo

Ik deed een beroep op een van de onderaannemers om een motorreductor op maat te maken. Het probleem is dat ik helemaal niet hetzelfde aangeboden krijg. Als de uitgangssnelheid en het vermogen in beide gevallen dicht bij elkaar liggen. De ene biedt me een koppel van 280 Nm en de andere een koppel dat 3 keer hoger is! Ik ben verrast dat er zo'n groot verschil is tussen mijn twee leveranciers.

Ik wil daarom graag zelf de eigenschappen van de motorreductor bepalen om kritischer te kunnen kijken naar wat mij wordt aangeboden. Ik roep je op om de methode te kennen die je moet volgen!

Ik heb een last van 8t die op een vlakke ondergrond moet worden overgebracht met een snelheid van 2 m/min. De aandrijving wordt gedaan door een katrol-tandheugelsysteem. Versnellingseigenschap: module 8, aantal tanden 15.

Hallo

Ik denk dat er een belangrijk element ontbreekt, namelijk frictie.

8 ton op een chassis op wielen is niet hetzelfde als 8 ton op beton verplaatsen.

Is het bijvoorbeeld op rails / geleiders?

Wat belangrijk  is, is om te weten hoeveel inspanning je nodig hebt, voor snelheid, als je motor wordt beheerd door een variator, kan deze in het slechtste geval worden aangepast zolang hij voldoende koppel heeft.

Wie meer kan, kan natuurlijk ook minder, maar je motor moet ook in staat zijn om de lading in beweging te stoppen.

Hallo FUZ3D,

Ik had het moeten zeggen, het is waar. De lading wordt op wielen effectief geleid door een rail. Gezien bij de leveranciers zal ik een variator installeren om brute inspanningen te voorkomen en de rem is voorzien.

Juist voor mij komt de inspanning die nodig is om de last te verplaatsen overeen met het uitgangskoppel??

PS: Nadat ik contact had opgenomen met mijn leverancier die mij het laagste koppel aanbiedt en hem vertelde dat ik een ander voorstel had met een koppel dat 3 keer hoger was, legde hij me uit dat een te hoog koppel ook niet goed was en dat het de verloopstuk zou kunnen breken. En dat je, om iets betrouwbaars te hebben, op de "gebruiksfactor" moest letten, die dicht bij 1 moest liggen, iets hoger.

Hallo

Allereerst is de grote fout die ik honderden keren op een ander forum zie, het verwarren van invoer- en uitvoervermogen.

De gouden regel is dat ingangsvermogen = uitgangsvermogen - (wrijvingsverliezen).

Wat u moet begrijpen, is dat de reductiemotor u in zekere zin in staat stelt de tijd te verkorten , wat betekent dat u in plaats van uw vermogen in Joule in een uur of een minuut te hebben, het in 10 keer minder tijd heeft (als u een 10/1 reductieversnelling heeft).

Ook moet je rekening houden met het N/m getal van je tandwiel.

Maar uw probleem is er niet, want er moet alleen rekening worden gehouden met de traagheid die moet worden overwonnen bij het starten en remmen (als de massa eenmaal in beweging is, is het bijna niets om uw massa te verplaatsen), traagheid bij het starten voor uw motor en remmen voor de tanden van het rondsel en uw tandheugel als de motor onmiddellijk wordt gestopt, d.w.z. zonder elektronisch gecontroleerde vertraging.

Je geeft de bewegingssnelheid niet aan, wat cruciaal is voor traagheid omdat een massa m (kg) die we versnellen met een constante versnelling a (m/s/s) een inspanning vereist: F(N) = m. A totdat de gewenste snelheid is bereikt.  De inspanning om de remtraagheid te overwinnen is gelijk aan die van de acceleratie. Tijd en snelheid zijn dus elementen waarmee rekening moet worden gehouden buiten de massa.

U moet ook aangeven hoeveel rollen uw lading dragen en of deze horizontaal of verticaal over rails (of de grond)  glijdt.

Vriendelijke groeten

EDIT: de rem is niet nodig omdat bij een motorreductor  (bijvoorbeeld schroefverloopstuk) er een onomkeerbaarheid is afhankelijk van het aantal fasen. De rem is alleen nuttig als je massa tot stilstand moet worden gebracht en vooral op een helling moet worden gehouden. De keuze van de rem kan de kosten van het pakket onnodig verhogen. De start- en remondersteuning kan ook overbodig zijn, afhankelijk van de snelheid en de reductieverhouding.

2 likes

Hallo Zozo_mp,

Dank u voor zijn verduidelijkingen.

Ik begreep dat starten en remmen de momenten waren waarop de beperkingen het grootst waren.

De last beweegt op 8 rollen per rail op een vlakke, horizontale ondergrond. De rijsnelheid is 2 m/min.

Heb je een tijdsbeperking om de beweging te maken of om de snelheid van 2m/min te bereiken, dit zal je acceleratie/vertraging bepalen en dus het maximale koppel als ik me niet vergis (verre herinnering voor mij ;) )

1 like

@Fus3D Ja, ja , en als we het niet in meters/seconde naar beneden brengen, is het 0,0333 m/s, of 33 mm/s, dus konijnenscheten. Het is de uitvoering van een slakkenrace.  :-)

Ja nou ok, is het waar dat het in zijn geval te verwaarlozen was:p

Maar ik weet niet zeker of de slug net zo snel is XD

Ik heb geen tijdsbeperking opgelegd voor acceleratie. Ook niet voor het remmen, trouwens.

De beperking van 2 m/min heb ik willekeurig gekozen om de totale afstand in 5 minuten af te leggen. Het leek me bevredigend.

Hallo

Na een avondje onderzoek op een ander forum denk ik dat ik een beetje vooruitgang heb geboekt.

Voor acceleratie: ik koos ervoor om 5 seconden te geven om mijn 0.033m/s te bereiken. Is dit gepast?

Dus ik heb F = m.a = 8000 * (0.033/5) = 52.8 N

Voor frictie: veel minder voor de hand liggend om in te schatten. Mijn lading rust op 8 stalen wielen die elk 2 kogellagers hebben. D = 65 mm en L = 40 mm.

Ik zag dat ik de wrijving met de formule van Hertz kon inschatten:

b=1,52 vierkantswortel [(P.R)/(E.L)] = 1,52 vierkantswortel [(11406*0,0325)/(2,05,10^10*0,01)]=0,002

wrijvingscoef = b/R = 2/32,5 = 0,06. Ik neem 0.07 voor het zekere

ff = 8000 * 9,81 * 0,07 = 5588,8 N

Dus mijn sterke totaal Ft = F + Ff = 5641.6 N

Van daaruit bereken ik het koppel dat nodig is om de last in beweging te brengen met een tandwiel m=8 en Z=15:

C = ft + r = 5641,6 + 0,06 = 338,5 nm

w=v/r = 0,55 rad/s en P = C.w = 186,2 W, over deze twee gegevens ben ik het eens met de leveranciers.

Aan de andere kant heeft de eerste motorreductor een koppel van 280 Nm aan de uitgang. Hij had geen informatie over de versnelling, misschien verklaart dat het kwartaal?

De andere leverancier geeft 900 Nm koppel. Zou het verschil mij abnormaal hoog lijken?

Hoe dan ook, dat alles, ervan uitgaande dat ik de juiste methode en de juiste berekeningen heb gedaan!