Hoi allemaal. Ik modelleer een trap, op mijn schets op het bovenaanzicht heb ik de schets getekend. De paslijn in het midden van de trap bestaat uit rechte lijnen en rondingen, maar kan in sommige gevallen splines en rechte lijnen zijn. Ik probeer mijn paslijn gelijk te verdelen en ik kan de manier niet vinden om het te doen. Bij voorbaat dank voor uw hulp
Hallo, ik weet niet zeker of ik het goed heb begrepen, maar je kunt de lijnen (of rondingen.. ) doorsnijden via de rechtermuisknop > schetsgereedschap >splitsen,
Voor gelijke lengtes denk ik dat het haalbaar is via een vergelijking in baanlengte (maar ik twijfel aan het principe omdat er meerdere vrijheidsgraden zullen zijn en de schets zeker zijn vorm zal verliezen),
Hello@Ljp
Wat + belangrijk is, is vooral om met de hoogte van de markten om te gaan
Tenminste, dat lijkt mij
Het comfort van een trap hangt ervan af
@+
Bedankt voor de feedback, maar splitsen werkt niet zoals ik had gehoopt. Ik voeg een screenshot toe om explicieter te zijn. Het idee is om de paslijn in 13 gelijke delen te verdelen, bestaande uit drie rechte lijnen en twee rondingen
solidworks_copie_ecran.jpg
Hallo @Ljp
Ik heb net naar je schets gekeken en ik begrijp waarom je hem niet kunt splitsen, want het is geen spline.
Je moet dus je vijf segmenten omzetten in een doorlopende lijn door een traject te creëren.
Zodra het traject is gemaakt, weet je de lengte met de meetfunctie om je te delen door het aantal wandelingen min één. Na het plaatsen van punten op de gewenste afstand van elkaar op de baan en je hebt je oriëntatie.
Aangezien je schets 2D lijkt te zijn, heb je toch nog een probleem op te lossen
Vriendelijke groeten
Omdat het voor een scouting is, kwam er een idee in me op, waarom niet truc met een herhaling van lichamen (mogelijk lichaam dat aan het einde moet worden verwijderd),
capture.png
Hallo @Ljp
Ik stel een procedure in 2 stappen voor:
-1- Selecteer de entiteiten van de schets die de projectie van de paslijn vormen.
Selecteer [Gereedschap], [Splinegereedschap], [Spline aanpassen].
Er wordt een enkele spline geconstrueerd die "zo dicht mogelijk" bij de entiteiten van de schets is gemonteerd.
De parameter "Tolerantie" definieert de maximaal toegestane afstand tussen de spline en deze entiteiten.
-2- Selecteer [Gereedschappen], [Schetsgereedschappen] en [Segmenten]. Selecteer de spline en geef het aantal stappen (segmenten) aan.
Let op: de punten zijn niet op gelijke afstand, het zijn de lengtes van de splinebogen die identiek zijn.
Vriendelijke groeten
lignefoulee.png
Hartelijk dank, ik zal morgenochtend alle drie de opties testen om je verschillende technieken te vergelijken en te leren. Als Zozo-mp je zegt "Aangezien je schets 2D lijkt te zijn, heb je toch een ander probleem op te lossen" denk ik dat het ideaal zou zijn geweest om een 3D-schets te maken, maar het is een hulpmiddel waarvan ik niet echt begreep hoe het werkt, maar dat staat op de agenda. Voor nu heb ik in gedachten om een referentievlak te maken voor Maak bij elke stap en bij elk plan een schets om de bijbehorende stap te tekenen. Maar na onze uitwisselingen denk ik dat mijn aanpak gekoppeld is aan een Autocadiaanse logica en dat het misschien effectiever zou zijn om meteen in 3 dimensies te denken.
Goedenavond @m.blt
Er ontsnapt iets aan mij!
Ik heb je methode gevolgd, waardoor het gemakkelijk is om het aantal segmenten te hebben dat je wilt. Ik kwam met je resultaat (niet zonder moeite, want iets klopt niet veel in SW) omdat wat opnieuw wordt gedefinieerd als een generieke spline niet langer kan worden gewijzigd als een klassieke spline. Dit verandert de eerste schets in een pseudo-spline, maar het wordt onveranderlijk (geen handgrepen, geen ctrl-polygoon.), het enige voordeel is dat ik het in segmenten kan knippen, wat ik niet kan doen met de techniek die ik hierboven heb voorgesteld.
Heeft u een verklaring alstublieft!
Ik ben in V 2019
CDLT
Hallo @Zozo_mp,
Geen echte verklaring, slechts een paar observaties...
Er zijn twee kenmerken nodig om de pas van de trap optimaal te benutten:
- Maak een enkele curve op basis van een paar basisentiteiten: lijnsegmenten, cirkelbogen, parabolen of andere curven.
- Verdeel deze curve in segmenten van gelijke lengte.
Het is ook mogelijk om eventuele veranderingen in de vorm van de basisentiteiten op de curve en de verdeling ervan in segmenten automatisch weer te geven.
Een kort overzicht van de eigenschappen van SolidWorks Adjusted Splines ...
Een aangepaste spline-curve wordt geconstrueerd op basis van schetsentiteiten, maar gedraagt zich niet hetzelfde als een generieke b-spline. In het bijzonder, zoals u aangeeft:
- geen selecteerbare waypoints, dus verplaatsbaar,
- Geen toegang tot de controlepolygoon of tangens-krommingshandvatten om de vorm te beheren.
De enige manier om de spline aan te passen, is door te handelen op de schetsentiteiten die zijn gebruikt om de spline te bouwen. En nog een keer...
Als bij het maken van een aangepaste spline het selectievakje Geometrie verwijderen is ingeschakeld, worden de entiteiten die zijn gebruikt om de spline te definiëren, verwijderd. De aangepaste spline kan dan worden verplaatst (translatie/rotatie), maar niet worden vervormd.
Als het selectievakje Geometrie verwijderen niet is ingeschakeld, zijn er 3 opties:
- OPGELOST: de gecreëerde curve is bevroren in zijn vorm en stationair. Latere wijzigingen van de basisentiteiten hebben geen effect, de spline blijft gefixeerd in zijn ruimte;
- BEPERKING: De gecreëerde curve wordt beperkt door de basisentiteiten. De vorm volgt de modificaties van deze entiteiten (met de afwijkingstolerantie);
- ONBEPERKT: de curve wordt gemaakt op de basisentiteiten, maar zonder enige beperking daarmee, dus zonder de mogelijkheid om wijzigingen te volgen. Het kan echter worden verplaatst (translatie/rotatie).
Het is niet verwonderlijk dat de optie die het meest geschikt lijkt voor de paslijn van een trap de CONSTRAINT-optie is, waarmee de curve de veranderingen kan volgen. Er is echter één nadeel: de verdeling in segmenten creëert punten op de spline door deze te verdelen in bogen van constante lengte. Maar de gecreëerde punten worden niet beperkt op de curve en de deling gaat verloren als de basisobjecten worden gewijzigd.
Ik zie geen "perfecte" oplossing om de paslijn te splitsen met behulp van een aangepaste spline...
Misschien is het het beste om een generieke b-spline te construeren door de eindpunten van de basiskenmerken, en "met de hand" beperkingen toe te voegen om de vorm te benaderen. Op een schets die bestaat uit een paar lijnsegmenten en cirkelbogen is de constructie vrij snel en de afwijking relatief klein.
Met zo'n b-spline volgt de curve de modificaties van de basiskenmerken (waypoints) vrij getrouw, maar kan hij enkele eigenschappen verliezen, vooral van kromming. Aan de andere kant kan het snel worden aangepast door in te werken op de numerieke waarden van de handvatten (oriëntatie van raaklijnen en krommingen stroomopwaarts en stroomafwaarts op de kruispunten). Een belangrijk voordeel is dat de deling de eigenschap van kromlijnige equidistantie van de punten behoudt.
Vriendelijke groeten...
Hallo @m.blt
Bedankt voor de uitleg!
In ieder geval moet je wachten tot de aanvrager is overgestapt op een 3D-spline, want de richtingsveranderingen in de hoeken zijn niet triviaal voor de stride line.
Ik laat de gelicentieerde scalers hun advies geven ;-)
Vriendelijke groeten
Hallo en een grote dank aan u.
Dus mijn probleem is opgelost, mijn paslijn wordt in gelijke delen verdeeld. Ik heb je verschillende technieken getest, vooral de twee soorten splines. Ik ben begonnen met het testen van de 3D-schets, maar deze lijkt me veel complexer.