Een kraan modelleren?

Hallo

Ik ben docent op een middelbare school en ik begeleid momenteel een middelbare schoolgroep op een CAD-project.

We zijn bezig met een project voor een nationale 3D-modelleringswedstrijd. Om gemodelleerd te worden, moeten we een kraan modelleren die zich op het terrein van ons etablissement bevindt, waarvan hier een foto is:

Robinet

Om deze modellering uit te voeren, hebben we schetsen gemaakt van de foto's die van de kraan zijn gemaakt, en vervolgens 3 bossing/smoothing-functies gemaakt tussen de gesloten schetsen aan de onderkant van de drukknop, aan de onderkant van de muur en aan de onderkant van de kraan. Hier is het resultaat:

Modèle 3D du Robinet

Het probleem is dat je met de afvlakkingsfunctie geen volume kunt maken van 3 gesloten schetsen, slechts 2 tegelijk, vandaar het gat in ons model. Ik bereik het maximum van mijn kennis in 3D-modellering, daarom doen we een beroep op jou. Is er een functie, een truc waarmee je een model kunt maken van 3 gesloten schetsen?

Bij voorbaat dank,

Nicolaas.

1 like

Hallo

Heb je het geprobeerd zonder glad te strijken, met twee omwentelingen van de hoofdvormen en een variabel blad?

Helaas wel, en de vormen zijn te onregelmatig om dankzij deze methode een bevredigend resultaat te verkrijgen. 

zoiets?

zie bijgevoegd bestand SW 2012

@+

robinet_presto_nicolas.sldprt
7 likes

Het ziet er erg goed uit, en met een gladstrijkfunctie...  Geen manier om het bestand vanuit huis te openen,  geen solidworks, ik zal het morgen op het werk bestuderen. 

Bedankt, ik hou je op de hoogte als het werkt. 

1 like

Ja, het zijn 2 afvlakkingsfuncties die elkaar kruisen

Je moet met de vlakken spelen en de profielen en geleide curves maken

Het is aan jou om de juiste kansen te geven

Het is een walkthrough, maar er is niet slechts één pad dat naar Rome leidt ;-) 

U kunt het onderdeel ook in oppervlakte optimaliseren door x-profielen van het mondstuk te maken

Om dit te doen, hoef je alleen maar de juiste kansen te hebben

We slagen erin om veel verder te gaan in de vormen met het oppervlak

@+ ;-)

3 likes

De fout is inderdaad om alles in één functie te willen doen.
GT22 had gelijk door 2 afvlakkingen te maken.

2 likes

Persoonlijk doet het me veel denken aan de Solidworks-tutorial.

Ik weet niet hoe ik de tutorial naar je moet overbrengen, maar hier is een video van iemand die het doet:

https://www.youtube.com/watch?v=FbcnIucJwb0

en voegde het basisbestand met de schetsen toe.

Concreet is het een mix van "loft" en "surface-fill" functies

nozzle_01.zip

@ Nicolas, ben je verdwaald?

Heb je de bleme bestudeerd?

Geen nieuws, het is triest ;-(

@+ ;-)

1 like

Morgen vergadering over het project met mijn groep middelbare scholieren, ik zal je op de hoogte houden. Vandaag had ik geen tijd om eraan te werken. 

Nu ik toch bezig ben, wat zou de beste optie zijn om een kraanvorm te maken als deze klaar is? 

2 likes

Hallo @ Nicolas plaats uw nieuwe vraag op een andere communicatie draad

Het verdient de voorkeur om uw kleintjes te vinden dat elke vraag onafhankelijk en uniek is per onderwerp

Het is daarna makkelijker om de juiste  refs te vinden

Via de zoekfunctie al qu.il werkt niet geweldig ;-)

Anders is er een specifieke tool op SolidWorks om dit te doen

Zie onder andere deze tutorial

https://www.youtube.com/watch?v=FQisNogW45w

@+

2 likes

Ik houd u op de hoogte van de voortgang van het project,

Dankzij uw hulp zijn we er eindelijk in geslaagd om onze kraan te modelleren. Het 3D model is definitief, we gaan morgen een mal maken en ik denk dat ik deze 's avonds ga 3D printen om voor aanvang van het weekend de mal en de kraan te vergelijken.

Ik stuur je foto's zodra het stuk is afgedrukt.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

3 likes

Er is een resolutie nodig over de + adequaat antwoord op het verzoek

Het zal een toekomstige poster in staat stellen de juiste schoen te vinden voor een soortgelijk probleem

Bedankt

@+ ;-)

Het is klaar.

1 like