Een kraan modelleren?

Hallo

Ik ben docent op een middelbare school en ik begeleid momenteel een middelbare schoolgroep op een CAD-project.

We zijn bezig met een project voor een nationale 3D-modelleringswedstrijd. Om gemodelleerd te worden, moeten we een kraan modelleren die zich op het terrein van ons etablissement bevindt, waarvan hier een foto is:

Robinet

Om deze modellering uit te voeren, hebben we schetsen gemaakt van de foto's die van de kraan zijn gemaakt, en vervolgens 3 bossing/smoothing-functies gemaakt tussen de gesloten schetsen aan de onderkant van de drukknop, aan de onderkant van de muur en aan de onderkant van de kraan. Hier is het resultaat:

Modèle 3D du Robinet

Het probleem is dat je met de afvlakkingsfunctie geen volume kunt maken van 3 gesloten schetsen, slechts 2 tegelijk, vandaar het gat in ons model. Ik bereik het maximum van mijn kennis in 3D-modellering, daarom doen we een beroep op jou. Is er een functie, een truc waarmee je een model kunt maken van 3 gesloten schetsen?

Bij voorbaat dank,

Nicolaas.

1 like

Hallo

Heb je het geprobeerd zonder glad te strijken, met twee omwentelingen van de hoofdvormen en een variabel blad?

Helaas wel, en de vormen zijn te onregelmatig om dankzij deze methode een bevredigend resultaat te verkrijgen. 

zoiets?

zie bijgevoegd bestand SW 2012

@+

robinet_presto_nicolas.sldprt
7 likes

Het ziet er erg goed uit, en met een gladstrijkfunctie...  Geen manier om het bestand vanuit huis te openen,  geen solidworks, ik zal het morgen op het werk bestuderen. 

Bedankt, ik hou je op de hoogte als het werkt. 

1 like

Ja, het zijn 2 afvlakkingsfuncties die elkaar kruisen

Je moet met de vlakken spelen en de profielen en geleide curves maken

Het is aan jou om de juiste kansen te geven

Het is een walkthrough, maar er is niet slechts één pad dat naar Rome leidt ;-) 

U kunt het onderdeel ook in oppervlakte optimaliseren door x-profielen van het mondstuk te maken