Digitale terreinmodellering

Hoi allemaal 

We hebben een bestand met XYZ-coördinaten opgehaald van de website van SHOM, de hydrografische en oceanografische dienst van de marine. We proberen een 3D-oppervlak van dit land te verkrijgen vanaf de punten.  Het probleem is dat we enkele honderdduizenden punten hebben! 

We zijn er op de een of andere manier in geslaagd om een wolk van 2000 punten te importeren in autocad 2015, maar we zitten vast aan het maken van de hoogtelijnen en het creëren van het 3D-oppervlak. Misschien zijn er eenvoudigere tools gewijd aan dit soort modellering. Gezien het aantal te verwerken punten proberen wij dit werk zoveel mogelijk te automatiseren. 

Wij staan open voor alle adviezen 

Alvast bedankt voor je hulp!

Olijfboom

1 like

Een eerste vraag die je jezelf moet stellen is de nuttige precisie van de representatie:
- wat is de afstand tussen 2 punten in het bestand en het punt dat voor u nuttig is;
- Welke ondergrond moet je echt vertegenwoordigen.

Met deze gegevens kunt u uw SHOM-toepassing wijzigen of in Excel de overtollige punten verwijderen.

Er zijn verschillende softwareprogramma's die dit soort verzoeken kunnen afhandelen, waaronder modules voor Autocad. Dit leidt tot het probleem van het aantal uit te voeren behandelingen en het beschikbare budget.

5 likes

Onze vriend @ stefbeno gaf een zeer relevant antwoord, ik had het niet beter kunnen zeggen ;-)

Zie deze link : http://geospatialfrance.typepad.com/geospatialfrance/2013/06/autocad-2014-affichage-du-nuage-de-points.html

die je iets zal geven om het onderwerp beter te begrijpen

@+

2 likes

Niet beter:)

Als je Revit 2017 of 2018 hebt, is er een originele add-on die het redelijk goed doet.

U kunt de proefversie gratis downloaden. De aanvulling is er.

Fijne dag 

2 likes

Dank u voor uw antwoorden, 

Ik ben het met u eens en ik zal pas op een aantal punten ingaan als ik heb kunnen vaststellen welk gebied moet worden behandeld. Maar het resultaat is opgesplitst in een bestand zonder correspondentie op een kaart...

Ik heb het Autocad-bestand bijgevoegd met de huidige puntenwolk, het lijkt mij dat het is samengesteld uit 2000 punten. 

Het idee is nu om de hoogtelijnen en een oppervlak ertussen te krijgen.

Fijne dag allemaal

Olijfboom

tahiti-01.dwg
1 like

Is het Autocad Architecture dat u gebruikt?

Als dat zo is, heb je in het starttabblad, de constructiegroep, het doosgereedschap, de Draper-functie die waarschijnlijk het werk zal doen.

Voor het filteren van de punten herinner ik me dat het Cartesiaanse coördinaten zijn, dus je hoeft alleen maar te beperken tot X en Y.

Om de waterpaslijnen te maken, is het misschien het beste om het oppervlak te maken en het vervolgens uit te snijden door een reeks horizontale vlakken.

Van daaruit, naar het automatiseren van dit alles...

Hallo

Met covadis (Autocad-module) kunt u eenvoudig uw DTM maken, met een selectie van uw gebied.

Vriendelijke groeten

2 likes

In minder dan een minuut met Covadis

capture.jpg
2 likes