Solidworks Simulatie Schroef/Moer Modellering

Hallo

Ik wil een berekening uitvoeren via SW Simulation om de sterkte van een bout (schroef/moer koppel) te controleren. Ik zie 2 mogelijke opties om dit type binding te modelleren:

- Ofwel trek ik alle schroefdraad (schroefzijde en moerzijde) om de berekening te kunnen doen, maar het lijkt mij ingewikkeld (evenveel om te tekenen als  om te berekenen).

- Ofwel modelleer ik de onderdelen om het te laten lijken alsof ze samen zijn. Deze oplossing lijkt mij passender, maar ik ben bang voor resultaten die niet representatief zijn voor de werkelijkheid.

Heeft iemand enig advies over de meest betrouwbare/realistische manier om verder te gaan?

Alvast bedankt voor uw feedback.

Thibaut

vis_ecrou.jpg

De simulatie omvat elementen die schroeven vervangen (in opgelegde verplaatsings-/ankerbouten). Het is ruwweg een balkelement dat is voorgespannen met een voorspankracht (of koppel) waarde. Het is bijvoorbeeld goed voor het modelleren van een schroefplaat van twee delen.

Het werkt in veel situaties, maar het is niet per se geschikt in uw geval.

Modelleren hangt sterk af van waar je naar op zoek bent. Als het op te lossen probleem echt de boutverbinding is, is het niet hetzelfde als wanneer we een compleet onderdeel met deze verbinding lokaal bestuderen (we kunnen het model in dit geval eventueel lokaal vereenvoudigen).

Bedankt voor je feedback, maar in mijn geval probeer ik inderdaad de sterkte van de boutverbinding te controleren, zodat ik mijn assemblage niet kan vervangen door een ander element...

Hallo

Boutconnectoren zijn een standaardfunctie in simulatie.

Afhankelijk van uw ontwerp moet u echter wat informatie toevoegen.

• Als u uw gaten met de boorfunctie in SW hebt gemaakt, worden de diameters automatisch overgebracht naar de simulatie, ook en vooral als u verzonken koppen had.
  • Als de stijfheid van het boutmateriaal groter is dan de stijfheid van de geschroefde delen, moet de aangepaste schachtoptie worden gecontroleerd.
  • De voorspanning van de bout kan worden gedefinieerd, direct of als een koppel (boutleveranciers geven de waarden aan de hand van universele codes).
    De waarde K = 0,2 is in de meeste gevallen goed.

Een kleine voorzorgsmaatregel die u moet nemen wanneer u een simulatie met bouten uitvoert, is dat u het "globale contact" voor de twee delen die in contact komen, moet verwijderen. Dit maakt het mogelijk om te controleren of geen van de twee delen per ongeluk wordt gescheiden. Bij "globaal contact" is het de totaliteit van de contacten tussen de twee delen die wordt verzekerd alsof er een fusie in één lichaam is. Bij "global contact" ziet u bijvoorbeeld geen vervormingen bij morsen of enige andere beweging die het onderdeel ter hoogte van de bouten kan verdraaien.

Een laatste tip bij het uitvoeren van simulaties op assemblages (beschouwd als lokale assemblages), is het sterk aan te raden om de simulatie zoveel mogelijk te vereenvoudigen door bijvoorbeeld de dragende delen te vervangen door virtuele muren. Dit vereenvoudigt onder andere de mazen en beperkt de artefacten van het tweede stuk.

Terwijl u uw bericht vertelt [[ Ofwel trek ik alle draden (schroefzijde en  moerzijde) ]], zeg ik ook op dit forum dat alleen naar de vervorming van het onderdeel moet worden gezocht en nooit naar de stevigheid van de bout waarvan de technische kenmerken overeenkomen met zeer nauwkeurige en internationale criteria van de ISO. Dit betekent dat in geen geval een simulatie mag worden gebruikt om de grootte van de schroef tussen een M10 en een M12 te bepalen.
De geest van SolidWorks-simulatie is om alleen te focussen op de onderdelen van uw ontwerp en niet op de standaard schroeven en moeren, of de dikte van uw platen in relatie tot de schroeven.

Vriendelijke groeten.

Edit: d'acc met D.Roger

1 like

Hallo

Anders is er dat. Ok ik ben te oud, ik ga uit....

Vriendelijke groeten

3 likes

Heel erg bedankt voor al deze informatie! Ik begrijp de procedure beter.

Je hebt het over virtuele muren, betekent dat dat je een vervangend volume moet tekenen, of gebruik ik de connectoren ook voor dit soort modellering?

Spreek het eens over het doel van de simulatie.

Nogmaals bedankt

1 like

Ik bevestig het bericht van @d.roger!

Het doorlopen van eindige elementen voor dit soort problemen lijkt mij onevenredig!

De Rdm geeft je een sneller en even betrouwbaar antwoord!

Gestandaardiseerde maatvormen zijn zelfs online beschikbaar:

http://www.technocalcul.com/FR/calcul-liaison-vissee-norme-NFE25030.php

Voor de berekening van de schroef in enkelvoudige spanning, inderdaad. Maar in mijn geval is mijn belasting off-axis, dus dit genereert samengestelde krachten.

Op uw advies heb ik me gericht op de maatvoering van de as en niet op de schroef, want dat was niet het hoofddoel.

Dank u voor uw hulp.

1 like

Hallo @ thibo_10

Ik kom terug op je opmerking over de virtuele muur.

Zoals de naam al doet vermoeden, betekent virtueel dat het fysiek niet bestaat.

Het is net als in oppervlakte, een oppervlak is virtueel en zonder dikte, enz...

Hetzelfde geldt voor schetsen die je zonder het te beseffen gebruikt met een virtueel snijpunt dat een schetspunt creëert op het punt waar twee schetsentiteiten elkaar virtueel kruisen. De dimensies en relaties van het virtuele snijpunt blijven behouden, zelfs als het snijpunt zelf niet meer bestaat, bijvoorbeeld wanneer een hoek wordt verwijderd door middel van filet of afschuining.

Het principe van de virtuele muur is hetzelfde als wanneer je op afstand oplaadt. In dit geval heb je een virtueel punt in het vacuüm waar de belasting zal worden toegepast.

Zonder al te veel in detail te treden, is de virtuele muur een glijdende steun die vergelijkbaar is met een vliegtuigsteun. U kunt echter een wrijvingscoëfficiënt en de elasticiteit van de muur opgeven.

(De teksten zeggen dit:

Alleen beschikbaar voor statische onderzoeken. Dit type contact definieert het contact tussen de entiteiten in set 1 en een virtuele muur die wordt gedefinieerd door een doelvlak.

Vriendelijke groeten