Mechanische elliptische beweging

Hallo

Ik moet een kamer bevrijden van zijn behuizing door een beweging die in wezen verticaal is, en hem vervolgens zijwaarts verplaatsen. Een elliptische beweging kan dit allemaal combineren. Een cirkelvormige beweging vereist te veel straal.

Kun je me helpen door me te wijzen op een mechanische manier om dit te doen?

Bedankt.

1 like

Hallo

Wil je praten over een mechanische ontwerpmethode of een motion constraint methode?

Een mechanische ontwerpmethode.

Hallo

Om het eenvoudigste mechanische systeem te bedenken om deze beweging te garanderen volgens het traject dat u wilt, zouden we iets meer moeten weten...

Daarmee bedoel ik dat je waarschijnlijk beperkingen opgelegd krijgt, zoals de verfraaiing, het "motoriserings"-systeem (cilinder, motoren...?) etc.

Het systeem is afhankelijk van deze beperkingen.

Het kan bijvoorbeeld gaan om een systeem van drijfstangen en aanslagen.

Het systeem zal handmatig zijn.

A priori zal een slinger 1/4 slag zijn en het stuk zou dus 1/4 van de omtrek van de ellips zijn waarvan de lange as verticaal is.

De afmetingen doen er op dit moment niet toe, het is het principe van beweging dat ik graag zou willen weten. Ik zal dan de afmetingen aanpassen aan mijn werkelijke behoeften.

Waarom niet een systeem ontwerpen met een vast onderdeel met een eliptische groef, met een vinger in de groef die bijvoorbeeld beweegbaar is?

A priori voor wrijvings- en slijtageproblemen, maar het is inderdaad een aanwijzing om te onthouden.

Een soortgelijk spoor is de eenvoudige glijbaan met een verticaal deel, een 90° elleboog en een horizontaal deel, maar ik probeerde een eenvoudig mechanisme te vinden dat bestaat uit drijfstangen waarvan de beweging als gevolg van een punt op een van de drijfstangen een ellips zou zijn.

Het is inderdaad mogelijk met bijvoorbeeld twee drijfstangen met ongelijke vleugels die elkaar verbinden, maar het geleidingsprobleem van de tweede schakel moet nog worden gedefinieerd

Voor wrijvingsproblemen kunnen we overwegen om de vinger te vervangen door een kiezelsteen, toch?

Voor het systeem met de twee hefinrichtingen kunt u zich laten inspireren door de voorruitwisser van de eerste Twingo.

Voor een beetje meer precisie zou er een diagram of iets dergelijks moeten zijn, nadat ik het in het begin niet begreep, zeg je: "Een cirkelvormige beweging vereist een te grote straal." en dan heb je het over een slinger die een kwartslag maakt???

Vriendelijke groeten

Bastien

Ik heb een animatie gemaakt van de beweging die ik heb gevonden en die het dichtst in de buurt komt van een ellips, zodat iedereen begrijpt waar ik naar op zoek was.

Aan het uiteinde A is een drijfstang bevestigd, terwijl het andere uiteinde B een boog van een cirkel beschrijft (hier van 0 tot 90°). De andere drijfstang heeft zijn D-uiteinde bevestigd aan het B-uiteinde van de eerste en het C-uiteinde beweegt in een verticale slede. Het middelpunt van de seconde beschrijft een ruwweg elliptische kromme (ik heb een ellips getekend en het valt op dat het punt deze niet precies volgt). Aan het begin van de beweging zien we dat dit specifieke punt een in wezen verticale verplaatsing heeft. Aan het einde van de beweging is de verplaatsing van de punt in wezen horizontaal.

Dan is er inderdaad nog het "probleem" van het wegglijden van C, wat kan worden gedaan door een roller in een glijbaan te rollen.

Om aan het begin van de beweging met een cirkelvormige baan (bijvoorbeeld uiteinde B van de eerste drijfstang) dezelfde horizontale verplaatsing te hebben als met deze elliptische baan, zou de straal van mijn cirkel veel groter moeten zijn, wat problemen met de machineruimte oplevert.

Ik dank u allen voor uw voorstellen en uw hulp.

ellipse.gif