Ik gebruik SolidWorks om P&ID's te doen (ik weet dat het daar niet voor gemaakt is, maar we gaan ermee om).
Om dit te doen, heb ik een bibliotheek met componenten gemaakt in de vorm van blokken in een tekening.
Aan de andere kant zou ik graag willen weten of ik van deze opgeslagen blokken automatisch een nomenclatuur kan maken. Voorlopig doe ik het handmatig, maar als het vanzelf kan, kan ik er net zo goed gebruik van maken.
Ik denk niet dat je een bloknomenclatuur in een tekening kunt maken.
Aan de andere kant kun je sldprt maken van je blokken, ze samenvoegen tot een sldasm door de balken op dat niveau te tekenen, en deze assemblage vervolgens in je slddrw invoegen. Van daaruit zou je gemakkelijk een stuklijst hebben.
Ik schreef een reactie in dezelfde trant als Benoit. Ik denk wel dat je onderdelen moet maken door de eigenschappen te associëren die moeten worden geëxtraheerd voor de assemblagestuklijst.
Benoit, ik heb deze oplossing voorgesteld, maar we houden niet de mogelijkheid om de geometrieën op de tekening te kunnen verplaatsen. Je hoeft het alleen bij de montage te doen, wat niet altijd praktisch is. Daarnaast moeten de koppelingen tussen de componenten op de tekening worden gemaakt. Ik heb deze truc geprobeerd.
Bart, je hebt het tegen me over SolidWorkx elektrisch, ik denk dat het een hulpprogramma is in sup?
Dat is wat het mij leek jmsavoyat. Schetsblokken, zelfs als ze onder een naam zijn opgeslagen, worden niet als componenten beschouwd, maar alleen als schetsen. Jammer... In ieder geval bedankt.
Dit is geen add-on, maar een volwaardige software die integreert met SolidWorks. Meer info hier: http://www.solidworks.fr/sw/products/electrical-design/solidworks-electrical.htm
Maar om dit te doen, moet u een licentie aanschaffen die identiek is aan die van SolidWorks, voor een gelijkwaardig budget.
We hadden geprobeerd onze diagrammen op SW te maken. Maar het leek ons onhandig.
Ter informatie: wij maken onze elektrische schema's op Visio. Meer info hier: https://products.office.com/fr-fr/visio/flowchart-software
@sebastien, Wat de praktische kant betreft, is het ideaal om een valse achtergrond te maken om in de assemblage in te voegen, zodat u bij het plaatsen van de componenten weet dat u goed "ingelijst" bent. Eenmaal in de echte tekening (slddrw) verbergen we deze valse achtergrond.
Wat bedoel je met "het maken van de koppelingen tussen de componenten op de tekening"? De snaren? Als dat klopt, zou ik ze overtrekken op een schets in de montage. Op die manier worden de beperkingen goed bewaakt als je de elementen verplaatst.
Bij deze oplossing wordt de tekening dus alleen gebruikt om het blok in te voegen!
Ik denk dat er geen frame nodig is voor de montage, het zou voldoende zijn om direct op de tekening te schalen.
Als ik het heb over het maken van de verbindingen tussen de componenten, is het de leiding die heel eenvoudig wordt weergegeven door een lijn. Als ik ze op een schets in de assemblage teken, komt het bij het tekenen niet tevoorschijn. Maar ik had ook hetzelfde idee.
Hoe bedoel je, het verschijnt niet? Een assemblageschets kan worden weergegeven in een tekening. Ik heb het net uitgeprobeerd, het werkt. Misschien is het een kwestie van het opzetten van je modellen. Je moet proberen de weergave van de schets te forceren door een "Show" op de schets in de boom.
Of vink in Display aan dat "Alle typen verbergen" niet is aangevinkt en "Schets" is aangevinkt.
Edit: zie "3D schets" aangevinkt, voor het geval je overtrekt in een 3D schets.