Ik ben bezig met het opzetten van een nieuw draagbaar werkstation. Op dit moment krijg ik de volgende configuratie aangeboden:
processor: i9-11-950H @2.6Ghz.
Geheugen: 32 GB RAM uitbreidbaar tot 64 GB.
Harde schijf: 1TB SSD
Nvidia RTX A4000 grafische kaart (16 GB DDR6)
Ik doe het algehele ontwerp op Solidworks tot ongeveer 800 onderdelen, evenals simulatie en rendering op Visualize.
Mijn vragen:
1- Ik heb alleen grafische kaarten uit de QUADRO-reeks gebruikt. er is weinig feedback op de RTXA4000 op de Solidwork-benchmark (waarschijnlijk omdat het te recent is, aangezien de scores vrij goed zijn) Heb je feedback over deze RTX-reeks?
2- Ik draai momenteel op een i7-4cores @2.9Ghz. Zal het overstappen naar een i9-8cores @2.6Ghz een echte winst zijn? wetende dat alleen de simulatie en de rendering het aantal cores exploiteren... De daling van de frequentie schrikt me een beetje af.
Sommige kaarten in de RTX-reeks zijn gecertificeerd op SOLIDWORKS, maar tot op heden geen van de RTX A-reeksen, wat niet betekent dat het niet zal werken, het betekent gewoon dat Dassault het gebruik ervan op SOLIDWORKS niet garandeert en niet garandeert dat het geen problemen zal veroorzaken. U kunt te maken krijgen met grafische defecten, weergave of crashes enz...
Wat het tweede punt betreft, kunnen 4 cores voldoende zijn, het klokken op een draagbaar station wordt aanbevolen op 2.7 of hoger, dus voor mij zijn de twee processors gelijk.
inderdaad, de RTX 4000 is Solidworks-gecertificeerd, maar niet de RTX A4000... Ik miste dit belangrijke detail!
Voor de processor, als ik vergelijk met de Solidworks-benchmark, worden de responstijden gedeeld door 2 over de 2 genoemde referenties (of het nu voor de ontwerp- en simulatiemodule is), maar er is maar één resultaat beschikbaar voor deze i9 11950H, dus de score kan betrouwbaar zijn...
Weet je, er zijn maar heel weinig solidworks-programma's die multicore gebruiken (laden, +????) omdat de programma's niet zijn geschreven voor parallel computergebruik. Dus zoals je al zei, het is alleen interessant voor rendering en simulatie.
Aan de andere kant doet Solidworks veel aan swappen met de harde schijf, dus er is waarschijnlijk veel te winnen aan deze kant.
Ter informatie, ik heb een toren met I7 7700 3.60 ghz (vier cores, 8 threads) en een Quadro P2000-kaart, en zelfs tijdens de simulatie verbruikt het niet alle kracht van de machine, verre van dat.
Voor grafisch ontwerp gebruik je Visualize (pfff) veel sneller dan Photoview omdat het niet dezelfde software is (niet dezelfde technologie)
Ik heb ook een HP Zbook Firefly 14 G7 Mobile Workstation - Windows 10 Pro 64, NVIDIA® Quadro® P520, FHD touch 14, i7, 16 GB, 512 GB SSD
Wat u in de eerste plaats moet weten, is dat hoe krachtig de processor ook is en hoeveel cores deze ook heeft, het gaat om de frequentie van de proc. Je loopt beter met een 4-core 4,1 GHz Xeon dan met een 8-core 2,7 GHz i9. Het is belangrijk om te begrijpen dat de 3D-kernel van SolidWorks geen gebruik maakt van multi-core. De reden hiervoor gaat terug tot de oorsprong van de creatie van de 3D-kernel, die weinig is veranderd. Het nut van multi-core blijft echter in het gebruik van visuale of photoview. Verhoog dus de frequentie als je kunt zonder te investeren in een gekke processor. En voor de grafische kaart, kijk eens goed naar degene die zijn gevalideerd door SW in OpenGL. Ik ben het met @Zozo_mp eens over dit onderwerp, hij heeft het goed uitgelegd.
Ik raad je aan om, voordat je je beslissing neemt, de SW2021-presentatie te bekijken, omdat er tussen 2020 en 2021 zeer merkbare prestatieverbeteringen zijn die meer via de OpenGL 4.5 grafische kaart gaan. Zeer, zeer grote vooruitgang tussen 2019 en 2021. Je zult zien dat de latenties bij het zoomen of omhoog, omlaag of naar links, rechts bewegen bijna verdwenen zijn.
Ik stuitte op het laptopmerk CLEVO, dat aanpasbare configuraties biedt met hardware die ik nergens anders in mobiele stations heb gevonden. (voorbeeld: een i7 @3.8 Ghz - 5.1Ghz in boost)