Hallo
Ik moet de krachten in de enkels berekenen in een robotbasis.
figuur 1
Spanningen en koppels worden aan de bovenkant uitgeoefend en de gaten aan de onderkant zijn " vast " en ik had een virtuele muur toegevoegd, om te voorkomen dat de basis in het midden in de grond zakt....
Vervolgens maak ik een meting van de inspanning in elk van de bevestigingspunten.
Vreemd genoeg, hoe dichter mijn piercings bij het midden kwamen, hoe meer de plaat op de grond afnam, en hoe minder de krachten in de enkels belangrijk waren.... !! Dit is volledig in strijd met de logica.
Dus om terug te komen op een basisprobleem, tekende ik een vierkant, dat ik door het boren als aan de grond bevestigd acht en de korte zijde ondersteunt een kracht van 500N evenwijdig aan de grond, net op de nok aan de bovenkant
Mijn winkelhaak is 100 mm x 50 mm lang en de gaten zijn 20 mm vanaf de rand.
De theorie geeft een verticale kracht in het boren, van ongeveer 312N (500x50=80xF).
Figuur 2
Simul 1 : Ik repareer het gat. De vervorming van het vierkant gaat onder het vlak door. Logisch maar niet realistisch.
Simul 2 : hetzelfde, maar ik voeg een virtuele muur toe, om de grond te simuleren en daar bevind ik me met krachten van 700N ... Heel ver van theorie.
Simul 3 : Ik verwijder de virtuele muur, maar voeg een " vast draaipunt" toe in de hoek van het vierkant, en daar is het resultaat ongeveer 360N. Dit kan worden begrepen met de benaderingen van de EF en theoretische modellen.
Simultaan 4 : Ik voeg alleen de virtuele muur toe en opnieuw vliegen de inspanningen weg....
Dus mijn vraag is : werkt de "virtuele muur" connector ? Gebruik ik het goed en zo niet, hoe moet ik het doen?
Omdat ik een betrouwbaar antwoord nodig heb voor mijn stichting.
Vriendelijke groeten