Verwisselbare symmetrische plaatdelen

Hallo, ik heb verschillende onderdelen die symmetrisch moeten worden gemaakt in plaatwerk, functies die symmetrisch moeten zijn en vervolgens moeten worden gewijzigd (offset van de paar gaten enz...) welke functie ik moet doorlopen ten opzichte van het originele onderdeel, ik kan er niet in slagen om de afmetingen om te buigen om mijn boorschets aan te passen.

Hallo fabien_11,

Iets meer uitleg over de versie van SW bijvoorbeeld, aangevuld met screenshots, indien mogelijk. Wat mij betreft, je moet symmetrie vermijden, want het bugt nogal wat.
@+.
AR.

1 like

Hallo
Het is mogelijk om in de symmetrische onderdeelopties alle of een deel van de verbindingen met het originele onderdeel te verbreken.
Sorry, mijn pc draait op berekeningen, ik kan op dit moment geen screenshot maken. Maar een gulle forumer zal dat voor je doen.

1 like

Hallo;
Als het plaatwerkonderdelen zijn, kopieer ik gewoon een onderdeel onder een nieuwe naam, draai ik de richting van de vouwen van het nieuwe onderdeel om en verplaats ik de gaten... (Let op diktes)

Als je toch symmetrieën wilt maken (bah!), is er hier een voorbeeld beschikbaar:
https://help.solidworks.com/2021/french/SolidWorks/sldworks/t_create_mirrored_SM_part.htm?id=e0ac03bb98f44514ab0958b874abe9be#Pg0

2 likes

Hallo

Als u een symmetrisch onderdeel wilt maken, selecteert u het symmetrievlak en klikt u vervolgens op Invoegen > symmetrisch onderdeel.

Verplaats gaten met de functie Gezicht verplaatsen.

1 like

Van mijn kant symmetriseer ik alleen de onderdelen (voor de assemblages gaan we 3 van de 4 keer naar een ramp en ik blijf erg aardig) aan de andere kant werkt het voor de onderdelen of plaatwerkonderdelen heel goed (@A_R @Maclane sorry dat ik je op dit punt tegenspreek!)
Om een onderdeel te symmetriseren, begin ik met een lege assemblage, ik voeg mijn onderdeel toe om symmetrisch te zijn. Ik kies het symmetrievlak in het deel dat in evenwicht moet worden gebracht volgens wat ik wil - voorkant, recht of bovenvlak), voeg vervolgens een symmetrische component in, we selecteren de component om symmetrisch te zijn, volgens de pijl:
image
Spiegel het onderdeel en vervolg daarop:

dan balanceer ik van mijn kant via afgeleide configuratie:

En voeg indien nodig een of meer functies toe aan deze configuratie. (ook al is het voor dan is het niet langer een symmetrisch stuk!

Begin indien nodig met het maken van een nieuw bestand en kies ervoor om een voorvoegsel of achtervoegsel toe te voegen of indien nodig een nieuwe naam/onderdeelnummer aan te passen.
Meer dan 10 jaar met deze methode en nooit problemen.
Aan de andere kant doorloop ik voor de assemblages een configuratie die volledig met de hand is gemaakt met een wijziging van de configuratie voor de sym en het beperken van het geheel (behalve een zeer eenvoudige montage, anders is het vreselijk denk ik, zoals @A_R en @Maclane:wink:)

2 likes

Ik heb niet gezegd dat het niet werkte... (hoewel ik het met je eens ben over het gebruik ervan in assemblages (Re-Yuck :face_vomiting:)), ben ik gewoon geen fan (maar dan helemaal niet!) van het gebruik van symmetriefuncties...

vooral als het is om deze symmetrie te " doorbreken " door een functie of een dimensie te wijzigen.

1 like

Op dit punt ben ik het met je eens @Maclane :
Dat is wat ik zei, voor mij symmetrisch deel alleen als echt symmetrisch deel (geen extra functie!)

3 likes

Trouwens:
Wat ging er door het hoofd van Solidworks om het Symmetrieën te noemen?
image
:slightly_smiling_face: :upside_down_face:

4 likes

Zelfs ondanks het gezond verstand laten de ontwikkelaars ons denken dat ze denken.

1 like

In feite heeft het altijd bestaan, behalve dat het hier voor één keer duidelijk en expliciet is.
Hierdoor kunt u componenten in een ASM symmetrisch positioneren, rekening houdend met het feit dat sommige componenten soms geheroriënteerd moeten worden in de operatie.
De term symmetrische component moet niet letterlijk worden genomen.

Ik haat deze methode, om de eenvoudige reden dat je een asm moet doorlopen en dus in geval van duplicatie van het project een gedoe is om te beheren.
Het is gemakkelijker om:

• Selecteer een fragment in de oorspronkelijke ruimte
  • Maak inzetstuk/symmetrisch onderdeel
  • selecteer, indien nodig, het kamermodel
  • Kies de items die u wilt herstellen.

Voordeel: de symmetrieverbinding is direct tussen de 2 delen.

Om de basisvraag te beantwoorden:
Je moet een configuratie maken zonder de gaten die niet in symmetrie mogen worden meegenomen en dan mijn methode toepassen.

@stefbeno geen problemen bij het dupliceren, aangezien het onderdeel en het sym-deel hetzelfde deel zijn (alleen een andere configuratie dus geen link, het is een symmetriefunctie in het onderdeel).
En het plan om de symmetrie te bereiken is niet langer bruikbaar, ik sla soms niet eens de assemblage op waarin ik het heb gemaakt en maak me geen zorgen, zelfs niet bij het kopiëren.
Een ander voordeel voor het plan, ik kopieer en plak het blad en ik verander de weergaven en nomenclatuur door de symmetrieconfiguratie en de MEP is klaar (via macro).
Wat mij betreft @stefbeno het is jouw methode die ik haat (verplichting om door een andere kamer te gaan en als kopie verplichting om de 2 te kopiëren en de links om te leiden), zoals wat smaken en kleuren! En als u uw originele partij kopieert zonder u de partij te herinneren, kunt u de sympartij (als het ander repertoire is) niet vinden

Tenminste, @fabien_11 heeft keuze qua methodes!

2 likes

Ach, je opmerking zorgde ervoor dat ik je methode in detail herlas en ik vond De truc: het is het creëren van een nieuwe configuratie.
Het is vrij nieuw, lijkt mij (aangezien ik nog steeds klanten heb die nog op SW16 zaten!)

Ik weet niet meer wanneer het verscheen, 2020 zeker voordat het mij lijkt (welke versie?)
Maar deze bediening is zeer functioneel en ontkoppeld, dus perfect voor ons gebruik natuurlijk!
Edit: Na controle in 2016 werkte het al en na erover nagedacht te hebben moet het minstens sinds 2016 zijn geweest dat we deze methode gebruiken (onbekend maar goedgekeurd!):

3 likes