Detailplan van een onderdeel van een assemblage

Hallo

Ik wil een gedetailleerd plan maken van een mangat, niet getekend als een subassemblage, met al zijn componenten (huls, versterkingen, flenzen, bouten, verbindingen...) met behoud van de link met  de originele assemblage. Het zou zeer wenselijk zijn indien de referentienummers van de nomenclatuur van het gedetailleerde plan overeenkwamen met die van het totale plan.

Als dit niet mogelijk is, hoe kunnen we dan onderdelen die in een assemblage zijn ingevoegd, omzetten in subassemblage? Op deze manier kan ik een tekening maken van deze subassemblage (met het risico dat ik niet dezelfde referentienummers heb als het totale plan).

Bij voorbaat dank

Sébastien Tritto

Ik denk dat je geen keus hebt

Naar mijn mening moet het een subset zijn met eigen refs

om je te kunnen oriënteren 

of u moet een andere kolom maken in de stuklijst van de algemene vergadering

En alles is niet gemakkelijk met de hand te typen voor een goede opvolging van de herkenningspunten en refs

@+ ;-)

1 like

Hallo

Om een submerk te maken, selecteert u uw onderdelen en klikt u met de rechtermuisknop op een subassemblagemerk. Solidworks zal u vragen om uw subassemblage op te slaan en in uw assemblage te maken. Pas op voor de beperkingen die mogelijk moeten worden gerepareerd.

Anders, om uw lagers te behouden, kunt u een configuratie in uw assemblage maken waarbij u alleen de componenten laat weergeven (u verwijdert de andere) en deze configuratie gebruikt voor uw tekening.

Of u kunt de componenten verbergen die u niet wilt weergeven in een tekeningweergave (klik op de component en toon/toon de component).

5 likes

Gezien het verzoek denk ik dat de 2e oplossing van @dargaud.anthony de gemakkelijkste is.

Je maakt een configuratie in de assemblage door alle onderdelen die je niet interesseren te "verwijderen". Vervolgens voegt u een nieuwe weergave in door deze tekening te selecteren (klik met de rechtermuisknop op de weergave, eigenschap, configuratiekeuze)

Aan de andere kant, wees voorzichtig, als u een nieuw blad invoegt, vergeet dan niet om met de rechtermuisknop te klikken op uw weergave => eigenschap => "bubbels", link naar de andere N°XX (waarbij de XX het N° van de nomenclatuur van het 1e blad is). Gewoon om dezelfde lagers te hebben;)

4 likes

Hallo, (ik zie dat ik te lang was om mijn antwoord te schrijven...)

Je hebt verschillende oplossingen:

- Maak een configuratie in uw assemblage met alleen de onderdelen waarop deze tekening betrekking heeft en teken vervolgens de assemblage in deze configuratie

- Maak een tekening van uw assemblage en verberg vervolgens de onderdelen die niet op deze tekening betrekking hebben in de ontwerpboom van elke weergave (het is vervelend en doe-het-zelf, maar soms is er geen keuze)

- Maak een submerk (Selecteer in de ontwerpboom van uw merk de betreffende onderdelen, klik met de rechtermuisknop en "Vorm een nieuw onderdeel". Maak vervolgens een tekening van deze montage.

Om de nummering van de algemene vergadering te behouden, kun je meerdere borden in je tekening maken, in de ene zet je de algemene vergadering met de nomenclatuur en in de andere de subassemblage (het werkt ook als alles op hetzelfde bord staat). U klikt met de rechtermuisknop op de deelverzamelingweergave en in eigenschappen: "Koppel de ballontekst aan de opgegeven tabel": selecteer de nomenclatuur van uw eerste spread.

Een andere oplossing: maak een aangepaste eigenschap in uw onderdelen die het referentienummer van uw onderdeel wordt en vervolgens maakt u een stuklijst met deze eigenschap als artikelnummer. Voordeel => stelt u in staat om een stuklijst per subset te hebben. (met een tite macro om deze eigenschap te vullen)

Een +

3 likes