Berekeningsprobleem met eindige elementen Catia V5

Hallo 

Dus hier probeer ik momenteel te leren hoe ik de GSA-module van Catia beter onder de knie kan krijgen. En daar, wanneer ik de beperkingen op een van mijn partijen probeer te simuleren, heb ik de indruk dat er een klein probleem met de samenhang is. Als mijn mesh op 5 staat op de buis tussen de twee platen, heb ik een Von Mises-beperking die 40 MPa is en als ik de mesh verander in 2, neemt mijn beperking toe tot 80 MP

Ik heb geprobeerd te achterhalen waar het probleem vandaan kwam, maar dat lukt me niet. Dus ik ga alles uitleggen wat ik heb gedaan in de hoop dat het je lukt om het probleem te vinden. 

Dus allereerst heb ik mijn beperkingen toegepast op mijn onderdelen, namelijk: 

-Een neerwaartse kracht van 62N

• Een moment van 12 Nm X-as

Vervolgens definieerde ik het bodemoppervlak van de bodemplaat als een flexibel virtueel stuk dat ik vervolgens inslot. 

Ik heb toen een analyseverbinding met lijnstop gezet en vervolgens heb ik er een soldeerparelverbindingseigenschap  op toegepast die ik heb verstijfd

En ik deed hetzelfde met het andere uiteinde van de buis:

En dat is het, daarna ben ik begonnen met mijn berekeningen 

Hallo 

Ik ga niet in op de details van het onderzoek, maar voor mij zie ik geen inconsistentie in het hebben van een beperking die toeneemt als je de mesh verfijnt, ik vind het zelfs normaal. Dat is de complexiteit van een goede balans tussen mesh, resultaat en rekentijd.

Ik denk dat je meer moet lezen over hoe je een berekening uitvoert met dit soort applicaties (of het nu onder Catia of SW is), over de elementen die dit kunnen beïnvloeden en over de interpretatie van de resultaten.

Ik voeg een pdf toe waarmee u de modules van Catia een beetje beter kunt begrijpen.

Je kunt veel voorbeelden vinden op internet, maar het is belangrijk dat je de basisconcepten begrijpt: 

- De verschillende soorten gaas

- Hoe verfijn je een mesh, waarom  doe je het en waar doe je het?

- Begrijp het begrip globale fout

- Het gebruik van adaptiviteit 

- Het begrip singulariteit identificeren, begrijpen en interpreteren

- Hoe gebruik je een connector en bindingen?

Ik ben me ervan bewust dat ik u geen oplossing geef, maar het lijkt mij belangrijk om, voordat ik aan berekeningen begin, deze paar opgesomde begrippen te begrijpen (er ontbreken er zeker enkele).

Voor mij, zonder, zou je elke software een beetje van alles kunnen laten zeggen!!

Cdt

analyse_catia_v5.pdf
1 like

Een andere documentatie die u kan helpen 

Evenals een link naar een artikel dat gaat over singulariteiten en dat ik relatief interessant vond

https://eduscol.education.fr/sti/si-ens-paris-saclay/ressources_pedagogiques/attention-aux-singularites#description

Cdt

simulations_entretoise.pdf
1 like

Hallo 

Allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen om te antwoorden. 

Het schokt me zelfs om mijn beperking te zien verdubbelen wanneer ik mijn mesh verfijn, want tijdens het bekijken van video's die de berekening van eindige elementen op een gegeven moment uitlegden, werd gezegd dat om te weten of onze modellering op een bepaald moment goed was, door door te gaan met het verfijnen van de mesh, we de resultaten zouden moeten zien die stabiliseren. Terwijl het hier juist het tegenovergestelde is. Terwijl ik het bleef verfijnen, kwam ik zelfs op een beperking van 400 MPa. Het is ver verwijderd van mijn slechte 20 MPa vanaf het allereerste begin. 

En bedankt voor de hulpdocumenten.

Als ik alle documenten lees, zeg ik tegen mezelf dat het misschien uit een singulariteit komt? Want het is altijd precies op deze plek dat ik mijn waarden gek maak: 

Ik heb geprobeerd het op te lossen door een afschuining aan de uiteinden van mijn buizen te plaatsen om de scherpe rand te breken, maar het is altijd hetzelfde.