Het probleem van de tegelzetter

Hallo allemaal.

Nieuw in het gebruik van slw, word ik geconfronteerd met het probleem van de "tegelzetter". Ik heb een oppervlak dat ik graag wil bedekken met een patroon of tegel van één maat. Ik heb een tegel gemaakt en vervolgens bedek ik met de herhaalfunctie het oppervlak totdat het overloopt. Toen ik een kamerlijst maakte, bedacht ik dat door een andere naam te geven aan elke tegel die uit het oppervlak steekt, ik het oppervlak van elke randtegel kon aanpassen zodat het past bij de rand van het te bedekken oppervlak; Maar als ik een wijziging aanbreng in een tegel, zelfs als deze niet dezelfde naam heeft als de andere tegels, heeft de wijziging gevolgen voor alle tegels. Dus mijn oplossing is niet goed en ik zie niet hoe ik dit probleem van de "tegelzetter" kan oplossen!

Heeft iemand een idee van manipulatie die dit probleem zou oplossen. Bedankt voor je hulp en ideeën

Met vriendelijke groet

Meester 

Hallo

Kunt u een zeefdruk van uw bestand plaatsen zodat we het beter kunnen zien. Heeft u configuraties van uw kamer? Normaal gesproken zou je in je herhaling de configuratie moeten kunnen wijzigen en dus zou het geen invloed moeten hebben op de anderen als je deze wijzigt.

3 likes

In dit bijgevoegde bestand heb ik mijn terras getekend en heb ik verschillende kleuren toegepast op mijn configuraties.

terrasse.pptx
1 like

Hallo, wees voorzichtig, een andere naam betekent niet dat de bestanden anders zijn, je moet de externe link onderscheiden van de tegel!! anders is het x keer dezelfde tegel maar met alleen een andere naam:)

Cdt

2 likes

Hallo

Bedankt voor je eerste antwoorden en hier zijn enkele schermafbeeldingen bijgevoegd. In plaats van te beginnen met het echte probleem, stelde ik me een zeshoekig oppervlak en tegels voor om het te bedekken en daarom moesten er sneden worden gemaakt aan de randen van de zeshoek, om oplossingen te vinden met een eenvoudig geval dat kan worden toegepast op complexere situaties. Dus afbeelding "Test_3", vertegenwoordigt mijn zeshoekige oppervlak (zeshoek van 1000 plat) met een tegelbedekking van 300 mm op een afstand van 4 mm uit elkaar. Ik wilde ook de tabel van de kamerfamilie sturen, maar het lijkt erop dat je maar één bestand tegelijk kunt verzenden, dus ik doe het met een ander antwoord...

test_3.jpg

.... Vervolg, bijgevoegd is mijn tafel (famille_pièce) met de familie van tegels die veel verschillende namen hebben

Hartelijk dank

famille_piece.jpg

G

Ik begreep je opmerking niet echt, want net als in mijn vorige toevoeging met de familie van onderdelen, heb ik wel een andere naam en in mijn montage na de herhaling op het oppervlak heb ik elke randtegel hernoemd voordat ik de aanpassingen aan de randen maakte, maar het werkt niet. Komt dit overeen met uw opmerking of is  het iets anders?

Hartelijk dank

Hallo

op basis van uw "Test 3.jpg"-bestand

Als elk van uw tegels een andere configuratie is, als u in uw assemblage bent, als u met de rechtermuisknop op een tegel klikt, heeft u bovenaan de optie om uw configuratie te kiezen, controleer of ze allemaal een andere configuratie hebben. Er is veel symmetrie, dus om tijd te besparen, door een volledig symmetrisch stuk te maken. Werk op 1/4 van uw oppervlak, dan maakt u een perfecte symmetrie van uw onderdelen en creëert u tegelijkertijd automatisch een configuratie. (door de pijlen in de gespiegelde functie te scrollen).

Als ik me niet vergis, kun je 6 verschillende tegels bedenken.

Maar dat is een detail...

Werk in uw assemblage om uw tegels aan te passen aan uw zeshoekige snede door met de rechtermuisknop te klikken/het stuk te bewerken. U kunt direct in uw kamer aan de configuratie van het bestand werken en daarom uw tegel snijden volgens de lijnen van uw zeshoekige. Ik doe dit voor je op SW 2014 en stuur je dit als voorbeeld.

test_carreau.zip
1 like

Hallo

op basis van uw "Test 3.jpg"-bestand

Als elk van uw tegels een andere configuratie is, als u in uw assemblage bent, als u met de rechtermuisknop op een tegel klikt, heeft u bovenaan de optie om uw configuratie te kiezen, controleer of ze allemaal een andere configuratie hebben. Er is veel symmetrie, dus om tijd te besparen, door een volledig symmetrisch stuk te maken. Werk op 1/4 van uw oppervlak, dan maakt u een perfecte symmetrie van uw onderdelen en creëert u tegelijkertijd automatisch een configuratie. (door de pijlen in de gespiegelde functie te scrollen).

Als ik me niet vergis, kun je 6 verschillende tegels bedenken.

Maar dat is een detail...

Werk in uw assemblage om uw tegels aan te passen aan uw zeshoekige snede door met de rechtermuisknop te klikken/het stuk te bewerken. U kunt direct in uw kamer aan de configuratie van het bestand werken en daarom uw tegel snijden volgens de lijnen van uw zeshoekige. Ik doe dit voor je op SW 2014 en stuur je dit als voorbeeld.

test_carreau.zip
1 like

Hallo

Persoonlijk zou ik door een plaatwerkonderdeelvijl zijn gegaan, een extrusie door de verwijderingsrichting te veranderen  en het is voorbij.

Hallo Yves, Fab,

Allereerst bedankt voor uw ideeën en advies. Fantastisch, ik heb je gegevens zonder problemen geopend en ik begrijp niet alle manipulaties die er op het tegelbestand zijn, vooral de regels die grijs zijn, kun je me misschien wat aanvullende informatie geven? Heb je een familie van toneelstukken gemaakt die hier niet voorkomt?

Gisteravond na mijn bericht, bleef ik nadenken en vond ik een mogelijke oplossing, maar het lijkt me niet erg elegant, maar het werkt ongeacht het oppervlak (omdat ik in mijn test een eenvoudig oppervlak had genomen). Ik heb het in mijn bericht gezet en bedankt als je me kunt vertellen wat je ervan vindt. In feite mijn aanpak: ik neem een tegel en in de montage bedek ik het hele te betegelen oppervlak met symmetrie, dan teken ik een schets op de omtrek van het te betegelen oppervlak en vervolgens gebruik ik de functie "offset-entiteiten" om alle tegels te bedekken die van het oppervlak zijn; Ten slotte gebruik ik de functie "Geëxtrudeerd materiaal verwijderen" om onnodige stukken tegel te verwijderen. Het werkt heel goed omdat ik heb getest met "linkse" oppervlakken, maar mijn eerste idee was om de afmetingen van de gesneden tegels te herstellen en daar weet ik niet hoe ik het moet doen en ik weet niet of het mogelijk is!

Fab in het bijgevoegde bestand mijn ingebeelde oplossing (SLW 14) en een afbeelding van de boom van creatie van uw tegel met in grijs de informatie die ik niet begrijp.

Om volledig te zijn, bedankt Yves voor je info, maar voor mij is het misschien wat ingewikkelder omdat ik de plaatwerkfuncties niet al te veel beheers, maar ik zal er naar kijken.

Met vriendelijke groet, en nogmaals bedankt aan iedereen

Wanneer 2 mensen een idee uitwisselen, zijn het niet twee maar minstens 3 ideeën (Idriss Aberkan)

test_carreleur.zip
2 likes

Hallo, wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat alleen omdat we een onderdeel hernoemen, dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat Solidworks ze onderscheidt. dit komt omdat Solidworks kijkt naar de bron en paden van de bestanden en niet naar hun namen.

Je oplossing is tenslotte niet slecht, maar zoals je al zei, heb je niet de afmetingen van je uitsparingen. Je maakt verschillende tegels, je voegt ze in je assemblage in (met vrije schetsen), dan beperk je je schetsen in het geheel (externe verwijzingen naar de onderdelen) en dan heb je ernaast alleen je onderdelen die de juiste afmetingen zullen hebben.

Cdt

1 like

Hoi Midou, 

het bestand met de testoppervlak ontbreekt in uw zip-bestand.

Als ik een "testtegel" open, zijn ze allemaal gelijk 300x300 op al je configuraties.

Het verwijderen van materiaal dat u in de assemblage hebt gedaan, betreft ALLEEN de montage, met andere woorden, het is een eenvoudige manier om snel een assemblage bij te werken, maar in uw geval wijzigt het het "tegel"-onderdeelbestand niet.

Om dit te doen, moet u het vakje "de functie doorgeven aan onderdelen" onderaan in uw materiaalverwijderingsfunctie aanvinken.

Nu om mijn manip uit te leggen en ook de grijze lijnen.

De grijze lijnen zijn gewoon actieve of niet-actieve functies, afhankelijk van de configuratie.

Wanneer u naar de configuratiemanager van de kamer gaat en u de ene configuratie selecteert en vervolgens de andere, zult u merken dat de lijnen grijs worden weergegeven of nuchter zijn. 

Om de methode uit te leggen, heb ik een tegel van 300x300 gemaakt die ik in de assemblage heb geplaatst met een verschoven van 2 mm (de helft van de voeg) vanaf het voor- en rechtervlak.

Vervolgens heb ik een lokale lineaire 1 herhaling gemaakt van deze tegel in de richting van de X en vervolgens een één in  y van deze 2 tegels.

Voor andere cirkelvormige symmetrieën en herhalingen, klik op de objecten om te zien hoe ze op elkaar inwerken.

Daarna werkte ik in de assemblage, ik maakte verschillende configuraties.

Wanneer u in de assemblage met de rechtermuisknop op een tegel klikt, kunt u de configuratie van deze tegel wijzigen.

Wanneer u dit onderdeel in de assembly bewerkt, hebben de wijzigingen alleen betrekking op deze configuratie (daarom worden functies grijs weergegeven op basis van de configuratie)

Ik heb geen familie van onderdelen gemaakt, maar niets belet je om er daarna een toe te voegen met "invoeging/tabel/familie van stukken". Het zal de bestaande configuraties gebruiken om zijn onderdelenfamilielijst te maken.

1 like

Hoi Midou, 

het bestand met de testoppervlak ontbreekt in uw zip-bestand.

Als ik een "testtegel" open, zijn ze allemaal gelijk 300x300 op al je configuraties.

Het verwijderen van materiaal dat u in de assemblage hebt gedaan, betreft ALLEEN de montage, met andere woorden, het is een eenvoudige manier om snel een assemblage bij te werken, maar in uw geval wijzigt het het "tegel"-onderdeelbestand niet.

Om dit te doen, moet u het vakje "de functie doorgeven aan onderdelen" onderaan in uw materiaalverwijderingsfunctie aanvinken.

Nu om mijn manip uit te leggen en ook de grijze lijnen.

De grijze lijnen zijn gewoon actieve of niet-actieve functies, afhankelijk van de configuratie.

Wanneer u naar de configuratiemanager van de kamer gaat en u de ene configuratie selecteert en vervolgens de andere, zult u merken dat de lijnen grijs worden weergegeven of nuchter zijn. 

Om de methode uit te leggen, heb ik een tegel van 300x300 gemaakt die ik in de assemblage heb geplaatst met een verschoven van 2 mm (de helft van de voeg) vanaf het voor- en rechtervlak.

Vervolgens heb ik een lokale lineaire 1 herhaling gemaakt van deze tegel in de richting van de X en vervolgens een één in  y van deze 2 tegels.

Voor andere cirkelvormige symmetrieën en herhalingen, klik op de objecten om te zien hoe ze op elkaar inwerken.

Daarna werkte ik in de assemblage, ik maakte verschillende configuraties.

Wanneer u in de assemblage met de rechtermuisknop op een tegel klikt, kunt u de configuratie van deze tegel wijzigen.

Wanneer u dit onderdeel in de assembly bewerkt, hebben de wijzigingen alleen betrekking op deze configuratie (daarom worden functies grijs weergegeven op basis van de configuratie)

Ik heb geen familie van onderdelen gemaakt, maar niets belet je om er daarna een toe te voegen met "invoeging/tabel/familie van stukken". Het zal de bestaande configuraties gebruiken om zijn onderdelenfamilielijst te maken.

1 like

Hoi Fab,

Ik heb geprobeerd uw advies ("de functie doorgeven aan onderdelen") toe te passen in de materiaalverwijderingsfunctie, maar het genereert veel fouten die ik moeilijk kan identificeren. Is dit te wijten aan mijn aanvankelijke beperkingen die niet correct zijn voor het gebruik van deze optie????

Ik stuur je een map met alle bestanden, ter info.

Bedankt

Vriendelijke groeten

test_carreleur_2.rar

Hoi Midou, ik heb naar je dossier gekeken, altijd moeilijk uit te leggen, dus ik zal beginnen met je bestanden om te proberen duidelijker te zijn.

het is heel normaal dat je rood wordt nadat je je functie hebt gecreëerd door je voort te planten naar de onderdelen, het rood begint vanuit een afstandsbeperking omdat je vraagt om een verwijdering van materiaal door te verwijzen naar een rand die uiteindelijk na deze extrusie niet meer bestaat, SW erin verdwaalt en het in het rood noemt.

Aan de andere kant vraag je ook om een verwijdering van materiaal in je onderdelen MAAR je hebt veel onderdelen die je met dezelfde configuratie achterlaat ... Dus op een configuratie van een foutonderdeel bijvoorbeeld, je extrudeert een stuk aan de linkerkant van de tegel en op een andere tegel, maar die dezelfde configuratie heeft, vertel je het om deze keer een rechteruiteinde te verwijderen ... SW gaat weer eens verloren.

Om uw probleem op te lossen:

klik met de rechtermuisknop op elke tegel in de 3D en wijzig de configuratie door te valideren met het groene vinkje.

Verwijder dan uw afstandsbeperking 1. Ter informatie: het verdient in dit geval de voorkeur om u te baseren op een bestaand plan; in uw geval heb ik uw testoppervlak verplaatst zodat de plannen van dit onderdeel overeenkomen met die van de montage. Van daaruit heb ik de centrale tegel N 6 tot 2 mm van het voorste vlak van de assemblage beperkt. Eindig met je extrusie door door de onderdelen te propageren. En daar werkt het. Dit blijft ingewikkeld voor wat er te doen is, maar er is geen regel, dan leer je na verloop van tijd tijd te besparen door de manier om solidworks te gebruiken te vereenvoudigen.

Yves zou het bijvoorbeeld op een andere manier hebben gedaan.

test_carreleur_bon.zip
1 like

Hoi Fab,

Bedankt voor al je inspanningen die me ertoe hebben gebracht dingen beter te begrijpen, in feite is er nog maar één laatste vraag die ik mezelf stel, namelijk of we de afmetingen van de gesneden tegels in het bestand met de familie van stukken direct kunnen herstellen, maar ik heb de indruk dat dit niet het geval is. In feite heb ik in mijn testvoorbeeld een oplossing gevonden die bestaat uit het direct dimensioneren van de gesneden tegels en aangezien er nogal wat overeenkomsten zijn (in dit voorbeeld, zie bijgevoegde afbeelding) is het vrij eenvoudig. Nu moet ik het aanbrengen op mijn echte oppervlak dat iets complexer is (echt geval van een kameroppervlak dat moet worden betegeld).

In ieder geval, zoals u zegt, zijn er verschillende mogelijke oplossingen (zoals de oplossing van Yves) en ik dank alle deelnemers die antwoorden op mijn probleem hebben gegeven en aangezien er oplossingen zijn voor de gestelde vraag, denk ik dat ik de vraag zal sluiten, vooral omdat ik een verzoek van de site heb ontvangen.

Dus nogmaals bedankt en tot ziens op andere onderwerpen (zoals: kunnen we de gewijzigde afmetingen van een familie van onderdelen herstellen???)

Met vriendelijke groet

Meester

carrelage_pose_dimensions.jpg