Textuurprobleem op display-snit (SW 2017)

Hallo

Ik ben een beginner in solidworks, dus misschien komen sommige vragen of benaderingen nieuwsgierig voor je

Ik wil een gebouw weergeven door een doorsnede te maken om de binnenkant te zien.

Ik pas texturen toe en in het buitenaanzicht geen probleem. maar als ik om een snijweergave vraag, verspringen de texturen of planten ze zich voort... zelfs bij het renderen van PhotoView.

Is er een aanknopingspunt voor mijn probleem?

01_out.jpg

Hier is de afbeelding in binnenaanzicht bijgevoegd, degene die problematisch is...

01_in.jpg

Goedenavond

Dit probleem is niet erg logisch, maar is vrij eenvoudig te verklaren.

In jouw geval doe je een mapping (een texturing), wat hetzelfde is als het plaatsen van een afbeelding op een oppervlak. Het principe van alle mapping is om op de een of andere manier aan een rand te bevestigen (ongeacht de vorm) en met ten minste 2 randen  of randen (zelfs in zeer geavanceerde software zoals MODO of MARI  van  het gieterijbedrijf werkt het zo).

Door echter eerst uw kartering en vervolgens uw dwarsdoorsnede uit te voeren, snijdt u precies een van de referentievlakken. Omdat het verloren is gegaan, geeft de software het niet meer weer.

Dus twee oplossingen:

De eerste moet worden nagekeken, maar ik geloof er niet echt in ! Doe eerst uw dwarsdoorsnede en daarna uw mapping. Maar de dwarsdoorsnede lijkt me niet zo geschikt voor dit soort manipulatie, omdat er normaal gesproken geen rand is op de plaats van de snede.

De tweede die zeker zal werken. Je maakt een vlak evenwijdig aan het te verwijderen vlak en vervolgens ==> een rechthoekige schets groter dan de gevel van het gebouw ==> een verwijdering van materiaal ==> dan doe je je mapping normaal, evenals al je belichting en andere subtiliteiten van de weergave.

Als u klaar bent met uw afbeeldingen,  hoeft u alleen nog maar uw materiaalverwijdering te neutraliseren met de "verwijder"-functie om uw gebouw zijn integriteit terug te geven. (Vermoedelijk zonder verlies van mapping als je het correct doet.)

Hou ons op de hoogte van de uitslag ;-)

Vriendelijke groeten

2 likes

Domme vraag die ik begrijp 

Maar waarom zou je geen transparantie maken in het recht van de snede

Zo kunt u het interieur visualiseren

@+

3 likes

Goede evening@gt22

Dit is geen domme vraag!

Transparantie genereert echter een scherptedefect dat een gerenderde afbeelding genereert die veel lager is dan het equivalent van de sectieweergave.

Het is een beetje alsof je het materiaal van de gevel verandert door glas, wat een laatste redmiddel zou zijn. We kunnen natuurlijk wel naar binnen kijken! maar met alle artefacten op de afbeelding die verband houden met het glas. Het resultaat zal van mindere kwaliteit zijn, of zelfs onaanvaardbaar, in vergelijking met wat wordt nagestreefd, namelijk het aantonen van de kwaliteit van de interne installatie van het gebouw.

De sollicitant zal ons vertellen of het idee van transparantie bij hem past: tenslotte ;-)

Vriendelijke groeten

3 likes

Bedankt voor je feedback.

Dus ja, mijn sneden zijn display-sneden, met elke hoek. En in deze modus kun je texturen niet beïnvloeden.

Het maken van harde sneden zoals voorgesteld is een oplossing die ik al heb getest, en die werkt, maar als je x sneden wilt maken, wordt het een echt probleem. en snijdt die verschillende onderdelen en subassemblages "snijdt", het blijft heel erg zwaar.

Hallo @d.biney

Niet per se zwaar als je plannen gebruikt.

Met methode nr. 2 die ik voorstelde, hoef je alleen maar de afmeting van het vlak te verplaatsen om de sectie te verplaatsen, aangezien in dit geval de afmeting van de materiaalverwijdering niet verandert ten opzichte van het vlak.

Ik heb een paar dagen geen SW bij me, om bijvoorbeeld twee materiaalverwijderingen te testen met vlakken die onder een hoek van 90° of onder verschillende hoeken zijn opgesteld, maar waarvan de diepte van de materiaalafname wordt bepaald door de vlakafmeting en niet door de diepte van de materiaalverwijdering. Ik zal een tutorial maken om alle verschillende weergaven te laten zien die met deze methode kunnen worden verkregen.

Ik weet niet hoeveel HQ-render-afbeeldingen je per dag wilt maken, maar je perceptie dat het zwaar is, ontgaat me. Misschien zijn je ASM's veel complexer dan de afbeeldingen die je hebt gepost.

Ik hoop echter dat de informatie over de oorzaak van de storing die ik u heb gegeven nuttig voor u was.

Vriendelijke groeten

1 like

Dank u Zozo_mp,

Inderdaad, de controleerbare kant stelt u in staat om "op aanvraag" te snijden.

Daar ga ik me in verdiepen. Maar ik geef toe dat ik voor mijn huidige project geen tijd meer heb. En dat mijn gebrek aan ervaring met SW niet helpt.

Om een deel van mijn PB op te lossen, genereer ik 2 renders, een met de cut en de andere zonder en met behulp van de 2 afbeeldingen maak ik er een die ten minste de texturen op de buitenste elementen heeft. (bedankt photoshop)