Ik heb moeite om een functie of truc te vinden om een deelas (en de schets ervan) van het ene vlak naar het andere vlak te projecteren. Voorbeeld op het bijgevoegde diagram, ik heb een onderdeelschets getekend in het vlak, en gecentreerd op de A-as en ik wil de A-as (of onderdeelschets) gemakkelijk op een P-vlak projecteren. Het vlak P is een vlak loodrecht op het bovenste vlak en passeert de as C. De as A die op het vlak P wordt geprojecteerd, moet het punt Z en het punt waar de as B het vlak P ontmoet, gemeen hebben.
Natuurlijk weet ik hoe ik dit moet bouwen via een kleine geometrieberekening (voor de projectie van de assen), maar als ik de schets van het voorvlak naar het vlak P wil projecteren, is het iets ingewikkelder. Is er een functie of methode die dit mogelijk maakt?
Op het bijgevoegde diagram heb ik geen schets van een onderdeel weergegeven, omdat het voor het begrip van mijn pb was.
Ik weet niet zeker of ik het probleem goed heb begrepen, maar de functie "Geprojecteerde curve" werkt niet om de schets terug te brengen naar het gewenste vlak?
Wil je uiteindelijk een schets loodrecht op het voorste vlak op het P-vlak projecteren?
De geprojecteerde curve werkt niet met referentievlakken. Het eenvoudigste lijkt mij om een oppervlak te extruderen, tot voorbij het vlak P, en vervolgens in schetsmodus een snijpuntkromme te maken (zie PJ).
U kunt de referentie-entiteiten niet projecteren, dus u moet bouwen of schetsen en de bovenstaande methode toepassen.
In feite weet ik misschien niet genoeg over de geprojecteerde rondingen, maar ik heb het geprobeerd en ik heb de indruk dat het niet al te geschikt is. Ik heb een kleine tekening gemaakt om te proberen het beter te verduidelijken.
Ik bouw een schets van mijn referentiedeel op het vlak, vervolgens wil ik deze schets projecteren op het vlak P (in mijn geval op 45° ten opzichte van het voorvlak) om het onderdeel (in blauw) op het vlak P te kunnen bouwen dat direct de juiste hellingshoek heeft om te worden uitgelijnd met mijn referentieonderdeel.
Hier heb ik de constructie gedaan door in elke opname de juiste hoeken te berekenen en over te brengen, maar ik wil deze operatie, die vervelend kan zijn, vermijden. Ik hoop dat het een beetje beter verduidelijkt.
Ik heb de indruk dat je je leven ingewikkelder maakt door projecties te willen maken: probeer een 3D-schets te maken, je kunt erop vertrouwen dat je later de 2D-schetsen maakt.
Is het niet voldoende om, in een schets die door het vlak P wordt ondersteund, de constructielijn te creëren vanuit het punt Z, uitgelijnd met de A-as, en de toevalsrelatie van het andere uiteinde van de constructielijn met de B-as toe te voegen?
Ja, uiteindelijk was mijn oorspronkelijke idee misschien niet goed. Dus ik heb mijn constructie herzien en hier is het resultaat, ik weet niet of het eenvoudiger kan.
In feite is het het equivalent van een piramide met een vierkante basis gebouwd met "balken" met een rechthoekige doorsnede.