Ik voer een statische belastingssimulatie uit op een assemblage van gemengde onderdelen (plaatwerk/volume, 170 onderdelen) waarop ik de contacten op het niveau van bepaalde onderdelen wil parametriseren om rekening te houden met de montage door schroeven.
Solidworks past het bonded contact standaard toe op alle onderdelen.
Alle schroeven zijn uit mijn assemblage verwijderd om het geheel lichter te maken en botsingen door de gekrompen elementen te voorkomen.
Ik heb dus alleen gaten en zeshoekige indrukken.
Ten eerste vraag ik me af welke functie we moeten gebruiken, wat logischerwijs ''Verbindingen'' is, maar we kunnen ook connectoren definiëren met ''Opgelegde verplaatsingen'' en de ankerboutfunctie.
Ten tweede, wat betreft de contacten, als ik een contact aanbreng ter hoogte van de 2-delige gaten, zal er dit contact zijn plus het integrale contact dat het eerste zal overnemen.
Ik moet dus het integrale contact verwijderen, het probleem is dat het het op alle onderdelen van de assemblage verwijdert.
Betekent dit dat ik de contacten op alle andere onderdelen opnieuw moet specificeren??
Ten derde, hoe moeten we de oppervlakken selecteren waarmee contact moet worden gemaakt?
Moet je alleen de gaten voor elk onderdeel selecteren of moet je scheidingslijnen maken die het steunvlak van de schroeven voorstellen?
Voordat je begint met het bouwen van een pakket van 170 stuks, denk ik dat je een 2- of 3-delig bestand in handen moet krijgen. U zult in staat zijn om snelle tests uit te voeren en de verschillen tussen connectoren, contact, verbinding, gaas...
De "opgelegde verplaatsingen" stellen u in staat om de stabiliteit van uw statische model te garanderen, maar ook om beperkingen toe te voegen, soms zelfs zonder enige belasting. Stel je voor dat je aan één uiteinde een balk hebt verzonken. Je weet dat het aan het einde een doorbuiging van XXmm heeft en je wilt de beperkingen of de toegepaste belastingen weten. U zult dus een opgelegde verplaatsing van XXmm moeten toepassen.
De "connectoren" stellen u in staat om hypothesen en vergelijkingen toe te voegen over de mogelijke bewegingen tussen componenten. Hiermee kunt u uw schroeven simuleren en de mechanische krachten in de schroeven extraheren. Gebruik met mate omdat de connectoren rekentijd toevoegen.
Met de "contacten" kunt u bepaalde criteria definiëren voor het in elkaar grijpen en verplaatsen van de onderdelen ertussen. U heeft het "contact tussen componenten" waarmee u volledige componenten van hetzelfde type kunt selecteren. En het "contact tussen sets" waarmee u componentvlakken kunt selecteren, zelfs in een gemengd net. Als uw "wereldwijde contactpersoon" "solidair" is, is elk ander contact inderdaad nutteloos. Want onder "solidariteit" moeten we verstaan dat de gaasmaker het geheel als één en hetzelfde deel beschouwt.
In jouw geval moet je zeker een globaal contact "geen penetratie" gebruiken en dan voeg je contacten tussen solidariteit en/of connecties toe...