Wat vind je van TopSolid Design (het ontwerpgedeelte)?

Ik zie niet veel gebruikers van TopSolid (Design) op dit forum, maar toch is het een must-have Franse software in CAD. Natuurlijk is de ontwerpmethodologie anders dan die van een SW of een Catia, maar naar mijn mening heeft het een grotere gebruiksflexibiliteit dan SolidWorks, zijn directe concurrent.

Hallo

Het is waar dat TopSolid net zo snel is als SolidWorks en andere CAD-software om onderdelen te ontwerpen (vooral de 2013-versie!). Maar het wordt vaker gebruikt dan in CAM omdat het compatibel is met andere CAD-software, dus we raken gewend aan het overzetten van onderdeelbestanden.

Van mijn kant beschikt mijn ontwerpbureau niet over een numerieke besturingsmachine. Wij hoeven onze onderdelen dus niet met TopSolid Design te maken.

Fijne dag.

2 likes

Hallo

Het is waar dat het oorspronkelijk bij Missler vooral het verspanende onderdeel was dat werd ontwikkeld (TopCam). Maar TopSolid Design, dat oorspronkelijk in de eerste plaats werd ontwikkeld om aan de behoeften van TopCam-gebruikers te voldoen, is ook perfect autonoom. Het bedrijf waar ik voor werk ( http://www.geslin-sas.fr/ ) is eigenaar van MasterCam voor het CAM-gedeelte. 95% van mijn studies doe ik op TopSolid. Naar mijn mening moeten we vandaag de dag het Topsolid-amalgaam niet meer gelijk stellen aan verspaning.

Fijne dag

2 likes

Het klopt dat TopSolid een CAD/CAM-software is met twee op zichzelf staande onderdelen (Design en Cam). Het FAO-gedeelte is veel bekender en de gewoontes zijn gebleven. Inderdaad, als je design studeert op school, gebruik je deze software niet.

Fijne dag

(Ik heb op de website van uw bedrijf gekeken. De site zelf ziet er niet alleen erg interessant uit, maar is ook erg indrukwekkend! )

3 likes

Hallo

Het is duidelijk dat TopSolid een andere methodiek heeft dan SoildWorks en Catia, maar dan in hun vorige generatie product, V6. Ik heb een onderaannemer die is overgestapt op hun nieuwe V7-versie en nu zitten we in dezelfde filosofie als SW, Catia ProE en anderen, maar met een paar jaar vertraging.

Voor mij is de kracht van TopSolid de CAM maar ook hun CAD software in hout en  mal. Maar op dit moment zijn deze modules nog niet geport naar hun nieuwe V7-versie.

Dus ik denk dat je de V6 gebruikt, als je ooit de V7 test, zou ik graag je mening willen hebben om het te vergelijken met wat sommige van mijn klanten en onderaannemers me hebben verteld!

@+

1 like

Wanneer we over een paar jaar migreren naar V7 (wanneer de overgang "onvermijdelijk" zal zijn). Ik zal mijn indrukken met u delen.

1 like

Hallo

Persoonlijk heb ik TS (V6 en eerder) ongeveer 8 jaar gebruikt, als werknemer.

Toen ik mijn eigen bedrijf startte als onderaannemer BE méca (sarl Becom-d: http://www.becom-d.fr/), heb ik uiteraard SW getest (veel wijdverspreider dan zijn verre neef...) en ik moet zeggen dat ik er heel snel bij ben gekomen:

-Veel gebruiksvriendelijker.

-Snel te leren.

-Meer mogelijkheden (SW premium)... enz...

Kortom, zonder TS te denigreren, dat een krachtige software blijft, ben ik veel efficiënter tijdens mijn ontwikkelingen met SW dan met TS en ik heb er geen spijt van dat ik van platform ben veranderd, met alles wat volgt (licentie, training, nieuwe redenering... enz...).

Vriendelijke groeten.

NSSF.

Hallo contact3,

Het is precies het tegenovergestelde, ik begon op SolidWork als student, daarna onder Catia V5 dat ultra efficiënt is maar niet aangepast aan kleine bedrijven en toen ik als werknemer aankwam hier Ik ben "geforceerd" overgestapt op TopSolid V6. En ik vond het veel lelijker, maar veel handiger om te gebruiken voor zakelijke behoeften.

Hallo

Je moet vergelijken wat vergelijkbaar is, de V6 is gemaakt in 98... Je moet het vergelijken met solidworks uit hetzelfde jaar...

Het nieuws is de zeven en daar is het qua ontwerp / bruikbaarheid / functies zeker de moeite waard solidworks. Ergonomie, laten we het er niet over hebben (contextmenu, ontwerp ter plaatse, geïntegreerde PDM, indexbeheer enz. enz.).

Wat betreft het CAM-gedeelte, het is niet verplicht en het is niet het keuzecriterium van topsolid, behalve in gevallen van een volledige digitale keten.

Ik ben al zo'n tien jaar een top solide gebruiker.

Eerst op de V6, nu op de V7. Het is waar dat de V6-presentatie moeilijk te gebruiken was voor een ongetrainde gebruiker. (studenten die stage lopen bijvoorbeeld). We zijn net gemigreerd naar TOPSOLID V7, dus training van ons ontwerpbureau  in onze gebouwen. In de groep zaten 2 jongeren, 1 ingenieursstudent en een 20-jarige collega die nog nooit in 3D-ontwerp had gewerkt..... Deze 2 jongens begrepen deze interface meteen, die super intuïtief is.

Ons bedrijf is gemigreerd naar de PDM en naar de nieuwe super intuïtieve interface.

Hoi allemaal

Ik teken al bijna 4 jaar op deze software en ik vind het zeer efficiënt en gemakkelijk te gebruiken.