Welke CAD-software moet ik kiezen?

Hallo

Momenteel ben ik methodetechnicus en ben ik op zoek naar CAD-software om de taken uit te voeren die mij zijn toevertrouwd. Ik gebruik momenteel de computer van mijn collega die het regelmatig nodig heeft en die TopSolid V6 gebruikt. Om hem niet meer te storen en vanaf mijn computer te kunnen werken, willen het bedrijf en ik graag een nieuwe licentie voor CAD-software kopen. Het zou het beste zijn als ik dezelfde software zou gebruiken als mijn collega, maar helaas weet ik niet hoe ik het moet gebruiken. Ik heb tijdens mijn schooljaar geleerd hoe ik Catia V5, Solidworks en CREO3 moet gebruiken en ik zou graag een vergelijkbare software willen waarmee ik de volgende acties kan uitvoeren:

• Creëer een kamer.
  • Onderdelen in elkaar zetten.
  • Tekenen van onderdelen en samenstellingen.
  • Exporteer onderdelen en samenstellingen eenvoudig naar PDF 3D.

Zoals je kunt zien, heb ik niet veel softwarefuncties nodig, dus ik ben op zoek naar iets dat gemakkelijk te gebruiken is of vergelijkbaar is met SolidWorks, Catia of CREO waarmee ik de beschreven acties zo goedkoop mogelijk kan uitvoeren en indien mogelijk zonder dat er training nodig is.

Dank u voor uw antwoorden.

Gezien de compatibiliteitsproblemen tussen software, zie ik geen reden om te veranderen als Topsolid geschikt is. Vanuit zakelijk oogpunt is het beter voor je om een Topsolid training te doen.

In goedkoop, ik denk dat er Zw3d is die een tijdje geleden is uitgebracht, maar ik heb het niet getest. Maar je zult jezelf moeten trainen, dus zie hierboven.

Anders, aangezien u SW kent, blijf erbij, het kan mogelijk een aanvulling zijn op Topsolid als u uitwisselingen met uw klanten moet doen.

9 likes

Van mijn kant zou ik zeggen om op de CAD-software te blijven die al in het bedrijf aanwezig is, anders wordt het snel een puinhoop :/

5 likes

Toen ik bij mijn huidige bedrijf aankwam, was de cartoonist, die met pensioen ging, bezig met TopSolid. Van mijn kant begon ik te werken aan Solidworks. Bestandsuitwisselingen waren echt niet eenvoudig, we konden alleen compatibele bestanden zoals stappen doorlopen.
Vandaag de dag zijn de moeilijkheden nog steeds voelbaar wanneer ik onderdelen moet aanpassen die op TopSolid zijn gemaakt.

Dus als je de mogelijkheid hebt, probeer dan in plaats daarvan een training op TopSolid te volgen. Van het weinige dat ik heb gezien, ziet het er niet ingewikkeld uit om te gebruiken.

4 likes

Blijf bij Topsolid.

Met een handvol uren uitleg van je collega en een beetje oefening bereik je je doel.

Ik was begonnen met Topsolid V5 in mijn oude bedrijf. Ongeveer tien uur was genoeg voor mij om het onder de knie te krijgen.

Toen ik overstapte naar Solidworks, (omscholingsstage) kostte het me niet langer om me aan te passen aan de basisfuncties.

1 like

@nathalie_1:

Voor uitwisselingen tussen Topsolid en Solidworks wordt parasolid gebruikt in plaats van Step.

Dit is de kern van de 2 softwares.

Het zijn nog steeds dode vaste stoffen, maar het is een puur volumetrisch formaat

4 likes

pascal: Het probleem is dat we geen toegang meer hebben tot TopSolid (de ontwerper is er niet meer, en zijn werkstation is toegankelijk via VPN, dus de verbinding is veel te traag en laatste punt ik weet niet genoeg over de software) en de stappen zijn al gedaan omdat we ze aan onze leveranciers geven voor de productie van onze onderdelen.

Ik ben het ermee eens dat het veranderen van software al snel een puinhoop is voor de conversie en wijziging van bestanden. Ik zou adviseren om het te vermijden. 

Dat gezegd hebbende, Solidworks is veel wijdverbreider en vormt veel minder een probleem bij de communicatie met klanten/leveranciers. 

1 like

Hallo

Ik denk net als de anderen, blijf op Topsolid. Maar ik denk dat het verstandiger is om, voordat u een beslissing neemt, rekening te houden met de prijs van de licentie, Catia zou al uit de race zijn.